Boost/non-boost bij tandwielen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 27 augustus 2021, 18:02
Azurri schreef: vr 27 augustus 2021, 16:02 :-q
oke, standaard is dan. 50-51 = offset 0
Boost 53 = offset 3mm
En wat is dan 6mm offset?
Nee, boost is offset 3 en non boost is offset 6 (komt verder naar binnen vanaf het montagepunt op de crank)

Offset 0 bestaat ook en is voor fatbikes?
0 graden kan voor BB30 short spindle
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mad Wally schreef: vr 27 augustus 2021, 18:02
Azurri schreef: vr 27 augustus 2021, 16:02 :-q
oke, standaard is dan. 50-51 = offset 0
Boost 53 = offset 3mm
En wat is dan 6mm offset?
Nee, boost is offset 3 en non boost is offset 6 (komt verder naar binnen vanaf het montagepunt op de crank)

Offset 0 bestaat ook en is voor fatbikes?
Ehhh oke ff kijken of ik het snap?
Dus kettinglijn in vanaf hart frame naar buiten, en offset is vanaf crank naar binnen (Sram), en daar bepaal je aan de hand van je achterbrug breedte hoeveel mm offset je neemt;

6mm bij 142mm inbouwbreedte
3mm(boost) bij 148mm inbouwbreedte
Juist??🤔

Ik dacht dat een Fatbike ook een bredere trapas had?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

George schreef: vr 27 augustus 2021, 18:14 Is dit specifiek voor Sram? Of is er een 'standaard' waar meerdere merken mee werken die met offset kettingbladen werken? Ik heb het eigenlijk liever over de kettinglijn, uiteindelijk gaat het om het resultaat ;)
Of het alleen voor Sram geldt weet ik niet , maar ik ben wel met Sram kettingbladen bezig , ook omdat mn huidige ketting/aandrijflijn Sram is ...

Volgens mij passen op mn Sram direct mount crank geen Shimano ketting bladen ?, althans denk ik ? .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben nooit echt blij geworden van Sram BB's dus ik ben juist bij Shimano blijven hangen qua cranks ;)

Het vergt tegenwoordig enige studie om op alle vragen antwoorden te geven, ik denk nog wel eens met weemoed aan de tijd dat er sprake was van enige standaardisering in onderdelen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: vr 27 augustus 2021, 19:22
George schreef: vr 27 augustus 2021, 18:14 Is dit specifiek voor Sram? Of is er een 'standaard' waar meerdere merken mee werken die met offset kettingbladen werken? Ik heb het eigenlijk liever over de kettinglijn, uiteindelijk gaat het om het resultaat ;)
Of het alleen voor Sram geldt weet ik niet , maar ik ben wel met Sram kettingbladen bezig , ook omdat mn huidige ketting/aandrijflijn Sram is ...

Volgens mij passen op mn Sram direct mount crank geen Shimano ketting bladen ?, althans denk ik ? .
Volgens mij is idd. de vertanding vd. Spline anders
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Na wat lezen op het www , en de bijbehorende plaatjes bekeken bij het boost -non-boost verhaal , maar gaan meten . En maar een boost met 3 mm offset NW blad besteld . Wat ik zo kan meten kan een 34T NW blad passen tov de chainstay .. :-q , bedankt voor de input :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

En gewoon met dezelfde ketting ...(32>34T) :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nog even erop terug komend , verschil tussen oval of niet merk ik niet zo , ja de pedaal slag is iets anders , maar voor mn gevoel trap ik net zo makkelijk onhoog als met en zonder oval , maar ben ook geen Pr'tjes man :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie