Vragen geometrie MTB onstabiel sturen en zithouding

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ik weet niet of deze vragen in het juiste hoofdstuk staat.............(bij voorbaat mijn excuus)

De situatie
Mijn vrouw en ik hebben beide een MTB (CUBE Sting WLS SL uit 2014 met 18"frame en een CUBE AMS race uit 2013 met 19"frame)

We zijn ongeveer even groot, echter wel verschil in verhouding benen/bovenlijf. Nu heeft zij altijd al moeite gehad met mulle zandstukken op onze XC ritjes en ben ik al op zoek naar een clinic/instructie voor haar. (maar dat is niet de vraag :D )

Laatst hadden we een keer voor de fun een stukje gewisseld van fiets en twee punten vielen ons direct heel erg op.

Vraag 1: Stabiliteit in zand
De AMS blijft (redelijk) strak sturen als je met voorwiel in mul zand komt, de Sting klapt gelijk het stuur om, uiteraard probeer je m recht te houden maar het is dan al een soort dronkemans geslinger met stilstand tot gevolg.

Waar zou dit m in kunnen zitten?
Dit is wel iets wat we echt op willen lossen.

Vraag 2: Zithouding
Als je van de AMS op de Sting overstapt dan denk je, wat een comfortable zithouding (lijkt net zo comfy als mijn sportieve stadsfiets).
Bijna denk je even dat je op een veel kleinere fiets zit.

Als je van de Sting overstapt op de AMS is het uiteraard andersom en moet je voor je gevoel met gestrekte armen voorover laten vallen om het stuur te pakken (beetje overdreven maar de eerste paar seconden denk je het wel)

Met de rolmaat kom je tot de conclusie dat het stuur van de Sting zo'n 2 tot 2,5 cm dichterbij staat (afh van waar je meet, of punt zadel tot hart stuur, of zitbuis tot hart stuur).
Dan zit het stuur op de Sting ongeveer 1cm hoger tov zadel in vergelijk met de AMS.

Dus 1cm hoger en 2cm dichterbij, geeft dat zo'n enorm verschil in gevoel?

Mijn eerste idee is om de stuurpen van de Sting (= 1,5 cm korter) op de AMS te proberen om te kijken of dat bevalt aangezien ik last van mijn nek/schouders krijg. Na verloop van tijd ga ik namelijk het stuur vast houden met mijn vingertoppen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Qua zithouding zou je verwachten dat juist de Sting zich wat beter laat sturen door los zand. Dan wil je immers niet het gewicht op de voorkant, maar die juist licht houden. En dat gaat beter als je wat rechterop zit.

Dat de AMS het toch beter doet zou verklaarbaar moeten zijn met de geometrie tabellen erbij. Een langere fiets, met minder steile balhoofdhoek zal stabieler zijn dan een korter en steiler gebouwde fiets.
Heb je die geo toevallig beschikbaar? Dan zou je ze naast elkaar kunnen zetten en wat vergelijken.

Zit er nog verschil in stuurbreedte tussen die fietsen? Een breder stuur stuurt rustiger dan een smal, groot voordeel en niet alleen in los zand ;-)

Als je op de AMS te gestrekt zit zou ik daar zeker een wat kortere stuurpen op zetten. Niet meteen tien cm eraf, maar een of twee cm minder kan meestal prima. Misschien nog wel korter, maar dat is niet met zekerheid vanaf hier te beoordelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

kermit schreef: vr 27 augustus 2021, 09:51 Qua zithouding zou je verwachten dat juist de Sting zich wat beter laat sturen door los zand. Dan wil je immers niet het gewicht op de voorkant, maar die juist licht houden. En dat gaat beter als je wat rechterop zit.

Dat de AMS het toch beter doet zou verklaarbaar moeten zijn met de geometrie tabellen erbij. Een langere fiets, met minder steile balhoofdhoek zal stabieler zijn dan een korter en steiler gebouwde fiets.
Heb je die geo toevallig beschikbaar? Dan zou je ze naast elkaar kunnen zetten en wat vergelijken.

Zit er nog verschil in stuurbreedte tussen die fietsen? Een breder stuur stuurt rustiger dan een smal, groot voordeel en niet alleen in los zand ;-)

Als je op de AMS te gestrekt zit zou ik daar zeker een wat kortere stuurpen op zetten. Niet meteen tien cm eraf, maar een of twee cm minder kan meestal prima. Misschien nog wel korter, maar dat is niet met zekerheid vanaf hier te beoordelen.
Bedankt voor je reactie!! Klinkt best wel logisch dat de Sting beter zou moeten zijn.
Net even gekeken en er is een archief van Cube maar dat gaat helaas terug tot 2016 modellen. Ik zoek nog even verder

De Sting heeft inderdaad wel een veel smaller stuur
(eigenlijk als ik met mijn flatbar hybride stadsfiets vergelijk dan heeft de Sting een normaal stuur en de AMS een heel breed stuur)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Meer druk op de voorkant betekent juist wel stabieler sturen!

Teveel druk op de voorkant in zand is niet per se goed, maar te weinig zorgt dus voor andere effecten!


(ik blijf mijn artikel aankondigen, maar daarin neem ik dit dus mee! Nog een paar dagen geduld...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

De AMS kan ik wel vinden (juiste bouwjaar, alleen PRO ipv RACE, geometrie zal hetzelfde zijn)
https://geometrygeeks.bike/bike/cube-am ... o-29-2013/


De Sting staat ook op die site alleen verkeerde bouwjaar en het frame ziet er wel iets anders uit dus die moet ik nog even verder zoeken.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Contactoppervlak (dus diameter en dikte) van de voorband speelt in mulzand een belangrijke rol als je de band over het zand kan laten rollen rijdt het makkelijker.
Dat kan ook door heel snel te gaan trouwens
Lekker fietsen!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lars TB schreef: vr 27 augustus 2021, 11:02 Meer druk op de voorkant betekent juist wel stabieler sturen!

Teveel druk op de voorkant in zand is niet per se goed, maar te weinig zorgt dus voor andere effecten!


(ik blijf mijn artikel aankondigen, maar daarin neem ik dit dus mee! Nog een paar dagen geduld...)
In mul zand wil de voorkant zich ingraven. Mijn ervaring met trial, enduro en mtb is de voorkant licht maken door gewicht naar achter en vooral ook tractie blijven houden op het achterwiel. Zodra het voorwiel zich ingraaft is het afgelopen. Een langer stuk heel mul zand met de mtb is meer een kwestie van doorkomen en niet van sturen. Een mooi voorbeeld is aan het begin van route Westerschouwen waar de meeste er niet doorkomen en moeten afstappen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mad Wally schreef: vr 27 augustus 2021, 14:09 In mul zand wil de voorkant zich ingraven. Mijn ervaring met trial, enduro en mtb is de voorkant licht maken door gewicht naar achter en vooral ook tractie blijven houden op het achterwiel. Zodra het voorwiel zich ingraaft is het afgelopen.
Mijn ervaring ook. Los zand: zo weinig mogelijk druk op de voorkant en zoveel mogelijk vermogen naar 't achterwiel.
Op een enduro motor, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en gas d'r op!
Op een fiets, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en trappen!
Veel druk op de voorkant houden is in zo'n geval een garantie voor snel stil staan, liggen of alle kanten op gaan behalve rechtdoor.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Ook Peter schreef: vr 27 augustus 2021, 12:39 Contactoppervlak (dus diameter en dikte) van de voorband speelt in mulzand een belangrijke rol als je de band over het zand kan laten rollen rijdt het makkelijker.
Dat kan ook door heel snel te gaan trouwens
Beide zijn 29'rs met Nobby nic banden. De AMS in 2.35, de Sting heeft 2.25.

Zou de breedte maat zo'n verschil al kunnen maken?
Laatst gewijzigd door Side swipe op vr 27 augustus 2021, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

KTManiac schreef: vr 27 augustus 2021, 14:57
Mad Wally schreef: vr 27 augustus 2021, 14:09 In mul zand wil de voorkant zich ingraven. Mijn ervaring met trial, enduro en mtb is de voorkant licht maken door gewicht naar achter en vooral ook tractie blijven houden op het achterwiel. Zodra het voorwiel zich ingraaft is het afgelopen.
Mijn ervaring ook. Los zand: zo weinig mogelijk druk op de voorkant en zoveel mogelijk vermogen naar 't achterwiel.
Op een enduro motor, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en gas d'r op!
Op een fiets, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en trappen!
Veel druk op de voorkant houden is in zo'n geval een garantie voor snel stil staan, liggen of alle kanten op gaan behalve rechtdoor.
Wat ik dan niet snap is het verschil tussen de twee fietsen:

Als ik dan het nu zo lees dan heeft de heren MTB een goede balans (lees als: je kunt gewoon lekker doortrappen zonder na te denken)
En dan heeft de dames MTB een slechte balans waardoor je dan juist de door jou beschreven techniek toe moet passen om te zorgen dat je voorwiel niet opzij gaat zoeken.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Klinkt zeer tegenstrijdig wbt rijgedrag en houding op de fiets. Is er niet wat anders aan de hand denk ik dan.

En dan denk ik aan de voorvork.

Is het rijgedrag van de Sting bij gebruik op harde paden normaal, w.b.t. sturen en remmen?

Een foto van beide samen maakt misschien voor ons ook al wat duidelijk.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Vering slecht afgesteld?
Op de Sting meer sag dus minder lucht in de vork en de hoeken van zadelpen en voorvork zijn veel steiler.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

KTManiac schreef: vr 27 augustus 2021, 14:57
Mad Wally schreef: vr 27 augustus 2021, 14:09 In mul zand wil de voorkant zich ingraven. Mijn ervaring met trial, enduro en mtb is de voorkant licht maken door gewicht naar achter en vooral ook tractie blijven houden op het achterwiel. Zodra het voorwiel zich ingraaft is het afgelopen.
Mijn ervaring ook. Los zand: zo weinig mogelijk druk op de voorkant en zoveel mogelijk vermogen naar 't achterwiel.
Op een enduro motor, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en gas d'r op!
Op een fiets, voorkant licht houden door naar achteren zitten of staan en trappen!
Veel druk op de voorkant houden is in zo'n geval een garantie voor snel stil staan, liggen of alle kanten op gaan behalve rechtdoor.
Hoeveel druk kun je van de voorkant halen terwijl je het stuur nog vast hebt?

Leuk die vergelijking met brommers, maar dat lukt je dus niet op de fiets. Je verplaatst het gewicht maar minimaal. En ik zeg niet dat je het niet moet doen, je moet het inderdaad wel doen. Staan dan weer niet.

Maar als er al te weinig druk op de voorkant zit door een kortere, hogere voorkant, dan wil de voorkant inderdaad gaan zwabberen. Zeker als je dan ook probeert het gewicht weg te halen van de voorkant, wat door de zithouding ook nog eens een iets groter effect heeft (want bij rechtop zitten kun je het gewicht meer naar achteren verplaatsen).

Dus zoals ik al zei: te weinig druk is ook niet goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Lars TB schreef: vr 27 augustus 2021, 17:27 Hoeveel druk kun je van de voorkant halen terwijl je het stuur nog vast hebt?

Op een enduro motor vrijwel 100%, voorwieltje 'planeert' alleen nog maar wat. Perfekt in los zand. :-q
Maar dat lukt op de MTB niet, of iig niet lang.

En ik zeg niet dat je het niet moet doen, je moet het inderdaad wel doen. Staan dan weer niet.

Heb je gelijk in, het is ook maar beperkt vergelijkbaar.
Massa van het fietsje is ten opzichte van de rijder te gering om enige stabiliserende werking te hebben, gyroscopisch effect van de wielen is bij de snelheid die je op de MTB in los zand haalt verwaarloosbaar, etc. Dat zijn factoren die bij een motor wel meetellen.

Maar ik blijf erbij dat je op de MTB in los zand het beste je voorkant door je zitpositie zo licht mogelijk kunt maken.
Te licht is dan theoretisch misschien wel mogelijk, maar dat lukt je in de praktijk toch niet dus is in dit geval niet eens aan de orde.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

In los zand;iets verder achter op het zadel zitten, 1 tandje lichter schakelen , stuur los in je handen,en je fiets het spoor laten zoeken en maar lichtjes corrigeren. Tenminste zo doe ik het. Maar buiten de 'zandklim' langs de Mookerheide (blauwe route) hebben we hier niet zo'n lange stukken los zand.
Maar hoe meer je fiets rechtdoor wilt(minder nerveus is) des te makkelijker gaat ie door los zand
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie