Alweer een technische vraag....
Man o man. Mountainbiken is erg leuk, maar wat een gedoe met die fietsen.... Ik denk dat ik ga uitproberen of een rigid loopfiets ook goed down hill gaat.
Ok. Genoeg gezeurd.
Ik heb dus een NX derailleur die het kleinste tandje van de cassette niet pakt en over de grootste heen schiet. Verder schakelt hij wel goed. Hij lijkt dus precies de breedte van een tandwiel ernaast te zitten (naar binnen toe).
Eerst heb ik getracht de spanning in de kabel te verminderen. Dit hielp niet.
Toen wilde ik via de stelschoefjes de uiterste posities gaan instellen. Dit heb ik geprobeerd bij het kleinste tandwiel. Hij bleek niet ver genoeg naar buiten te kunnen. Bij de grootste heb ik toen maar niks gedaan.
Doe ik wat verkeerd?
Wat is de mogelijke oorzaak van er precies 1 tandwiel naast zitten? (Ik heb exact dit probleem ook bij een SLX derailleur)
Wat is een mogelijke oplossing?
Bvd voor de reaties.
Pieter
NX derailleur positie niet goed?
-
- Moderator
- Berichten: 13036
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Heb je al eens geprobeerd het bereik af te stellen zonder kabel en ketting erop? Dan kun je soms beter zien wat je doet.
Wel bijzonder dat je het bij beide derailleurs is. Dan zou je zon kunnen gaan vermoeden dat, als het optreedt bij hetzelfde wiel, er iets niet klopt aan de manier waarop je je cassette hebt gemonteerd.
Wel bijzonder dat je het bij beide derailleurs is. Dan zou je zon kunnen gaan vermoeden dat, als het optreedt bij hetzelfde wiel, er iets niet klopt aan de manier waarop je je cassette hebt gemonteerd.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Even de kabel losmaken, dan de stelschroefjes afstellen zodat het bovenste wieltje precies onder het kleinste tandwiel staat, je kan dan met de hand de derailleur naar de andere uiterste positie brengen voor het andere schroefje. Nu staan de schroefjes goed. Dan kabel monteren met de versteller in de meest ontspannen stand, dan de kabel vastzetten onder de schroef, kijk even hoe de binnenkabel onder die schroef moet zitten. Nu één positie opschakelen, nu moet de ketting op het eerstvolgende tandwiel komen, meestal gebeurt dat niet. De kabel heeft nog een beetje ruimte, dus de kabelsteller nu zo verstellen dat de ketting op het juiste tandwiel gaat lopen. Nu zou in principe alles goed moeten werken, maar in de praktijk blijkt dat er vaak toch nog iets te verbeteren valt door de kabelspanner iets te verstellen.
En hier kan je allerlei instructies op video zien, goed uitgelegd en leuk om naar te kijken.
En hier kan je allerlei instructies op video zien, goed uitgelegd en leuk om naar te kijken.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Goede beschrijving.Gerard4t schreef: ↑do 2 september 2021, 17:59 Even de kabel losmaken, dan de stelschroefjes afstellen zodat het bovenste wieltje precies onder het kleinste tandwiel staat, je kan dan met de hand de derailleur naar de andere uiterste positie brengen voor het andere schroefje. Nu staan de schroefjes goed. Dan kabel monteren met de versteller in de meest ontspannen stand, dan de kabel vastzetten onder de schroef, kijk even hoe de binnenkabel onder die schroef moet zitten. Nu één positie opschakelen, nu moet de ketting op het eerstvolgende tandwiel komen, meestal gebeurt dat niet. De kabel heeft nog een beetje ruimte, dus de kabelsteller nu zo verstellen dat de ketting op het juiste tandwiel gaat lopen. Nu zou in principe alles goed moeten werken, maar in de praktijk blijkt dat er vaak toch nog iets te verbeteren valt door de kabelspanner iets te verstellen.
En hier kan je allerlei instructies op video zien, goed uitgelegd en leuk om naar te kijken.
Nog 1 puntje. Voordat je de kabel weer vastzet zorg dan dat je de kabelspanner bij de shifter tot 1,5 slag helemaal ingedraaid hebt. Je zult niet de eerste zijn die hem uitgedraaid laat staan totdat je niet verder meer kan en het einde van het schroefdraad bereikt is
Ik zie dat de links niet meegekomen zijn, hier alsnog:
https://www.parktool.com/blog/repair-help
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
https://www.parktool.com/blog/repair-help
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
-
- All rounder
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
- Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9
Ik vraag me af of ik deze derailleur goed krijg. Naast het positie issue kan het apparaat de ketting niet goed spannen. Het is niet dat de veer slap is, maar dat het onderdeel waar de veer intern aan vast zit, bij een bepaalde kracht gaat roteren. Ik kan de derailleur op spanning zetten door de arm met de wieltjes tegen de klok in te draaien. Dan schiet de veer dus aan de binnenkant door, maar dan net tot een positie dat de spanning net voldoende is. (voor het kleinere tandwieltjes van de kassette) Na een paar keer schakelen is de spanning weer weg. Open maken om te kijken wat ik kan doen aan de binnenkant, is me nog niet gelukt.
Wanneer het dus echt niet meer lukt, wil ik hem vervangen. Zou het dan lonen voor een GX te gaan, of zou ik het bij een NX houden?
Ik geloof dat deze inwisselbaar zijn voor de 11 speed.
Zijn er wellicht nog alternatieven? (zonder andere delen van de groep te moeten aanpassen/ vervangen)
Wanneer het dus echt niet meer lukt, wil ik hem vervangen. Zou het dan lonen voor een GX te gaan, of zou ik het bij een NX houden?
Ik geloof dat deze inwisselbaar zijn voor de 11 speed.
Zijn er wellicht nog alternatieven? (zonder andere delen van de groep te moeten aanpassen/ vervangen)
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Het is handig om wat meer informatie te gaan verstrekken.
Merk en type fiets, welke uitvoering
Heeft het wel goed gewerkt?
Is de NX nieuw geleverd met de fiets of ben je aan het ombouwen
Alles 12-speed / 11-speed?
Ketting op goede lengte?
Is er aan de onderdelen geprutst, zoals clutch proberen open te maken zoals je hierboven suggereert te willen proberen.
En bovenal post een paar goed genomen foto's!
Succes trouwens
Merk en type fiets, welke uitvoering
Heeft het wel goed gewerkt?
Is de NX nieuw geleverd met de fiets of ben je aan het ombouwen
Alles 12-speed / 11-speed?
Ketting op goede lengte?
Is er aan de onderdelen geprutst, zoals clutch proberen open te maken zoals je hierboven suggereert te willen proberen.
En bovenal post een paar goed genomen foto's!
Succes trouwens
-
- All rounder
- Berichten: 117
- Lid geworden op: vr 12 juni 2020, 11:44
- Mijn mountainbike: Bird Aeris AM9
Merk en type fiets, welke uitvoering
Heeft het wel goed gewerkt?
Is de NX nieuw geleverd met de fiets of ben je aan het ombouwen
Alles 12-speed / 11-speed?
Ketting op goede lengte?
Is er aan de onderdelen geprutst, zoals clutch proberen open te maken zoals je hierboven suggereert te willen proberen.
-Het betreft een Cube Stereo 140 Youth
-Ik ga ervan uit dat het goed heeft gewerkt. Ik heb hem 2de hands gekocht.
-Alles op de fiets is origineel, of ziet er zo uit. Alles is 11 speed.
-Wat zou de invloed van de ketting kunnen zijn? Ik zou hem kunnen inkorten, maar dan zal, door de interne rotatie, de ketting weer slap gaan hangen, voorspel ik.
-Ik heb geprobeerd de clutch open te maken, maar ik kreeg geen beweging in de onderdelen. Ik heb niks geforceerd, dus de staat is er niet anders door.
Ik ga ff kijken hoe foto's toe te voegen.
Heeft het wel goed gewerkt?
Is de NX nieuw geleverd met de fiets of ben je aan het ombouwen
Alles 12-speed / 11-speed?
Ketting op goede lengte?
Is er aan de onderdelen geprutst, zoals clutch proberen open te maken zoals je hierboven suggereert te willen proberen.
-Het betreft een Cube Stereo 140 Youth
-Ik ga ervan uit dat het goed heeft gewerkt. Ik heb hem 2de hands gekocht.
-Alles op de fiets is origineel, of ziet er zo uit. Alles is 11 speed.
-Wat zou de invloed van de ketting kunnen zijn? Ik zou hem kunnen inkorten, maar dan zal, door de interne rotatie, de ketting weer slap gaan hangen, voorspel ik.
-Ik heb geprobeerd de clutch open te maken, maar ik kreeg geen beweging in de onderdelen. Ik heb niks geforceerd, dus de staat is er niet anders door.
Ik ga ff kijken hoe foto's toe te voegen.
Maar even niet inkorten, onwaarschijnlijk dat daar et probleem zit. Op de site van Parktool waar ik eerder naar verwees, kan je alles vinden om je fiets goed af te stellen (en meer) en dus ook de juiste kettinglengte. In een raredieur (dyslectisch voor derailleur) zitten twee veermechanieken, het bovenste deel wordt naar voren gedrukt, de kooi waar de wieltjes in zitten juist naar achteren. Als je de ketting op een klein wieltje achter doet en voor van het kettingblad af, zal deze wellicht ontspannen zijn en kan je voelen of beide veren doen wat ze moeten doen.
Leren door experimenteren, fouten durven maken en soms dingen slopen.
Leren door experimenteren, fouten durven maken en soms dingen slopen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.