trapas piept / cranks verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Goeiemorgen!
Van mijn Specialized beginnen de trappers steeds meer te piepen. Een beetje alsof je een heel leger vogeltjes in de trapas zitten. De trappers zelf lijken goed te zijn, maar op de trapas zit speling. Het is een pressfit-crankstel, dus dat zal wel niet zo makkelijk te verwijderen zijn, maar vooralsnog zit ik nog een stap daarvoor, want ik krijg de cranks er niet af. Aan de rechterkan heb ik een afdekringetje en een grote inbus verwijderd aan de linker kant zit een ring waarop + en - staat. Ik vermoed dat ik daarmee het lager kan afstellen. Er zit best een beetje speling op. Als ik een waterpomptang op die +- ring zet en hem richting - draai, kan ik hem eindeloos blijven draaien. De speling wordt niet groter of kleiner. Wie weet hoe ik verder moet? Ik heb foto's gemaakt, maar moet weer even terugzoeken hoe ik die ook al weer kan plaatsen. Veel dank voor elke hulp!
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die dop had je moeten laten zitten, die zorgt ervoor dat met die grote inbus de crank van de as afduwt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Bedoel je de ring met de vier puntjes die als het ware over de inbus heen zit? Moet ik daar gewoon de inbus tegenaan draaien?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Correct :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Super, dat is gelukt! En nu, hoe verder?
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Ik begrijp dat ik met het juiste gereedschap de lagerschalen eruit kan tikken, maar ik krijg vooralsnog m'n linker pedaal er nog niet af. Gewoon een beetje aan de andere kant op de as slaan?
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Dat helpt inderdaad. De as is eruit. Nu op zoek naar uitpers en inpers gereedschap. :-D
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Had je eerst getest of het niet alleen aan de pedalen lag :oops: zou nl niet de eerste zijn die denkt dat het de bracket lagers zijn maar uiteindelijk gewoon de pedalen. Die piepende geluiden doen mij daar nl aan denken.

Uitpers gereedschap; schroevendraaier en rubber hamer. Rustig aan alle zijden tikken totdat ze eruit komen.

Inpers; 2 ronde schijfjes van hardhout en een draadeind met wat moeren en je perst deze er netjes in.

Alternatief: blokje hout + rubber hamer en voorzichtig erin tikken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

hanjovdberg schreef: zo 5 september 2021, 14:54 Had je eerst getest of het niet alleen aan de pedalen lag :oops: zou nl niet de eerste zijn die denkt dat het de bracket lagers zijn maar uiteindelijk gewoon de pedalen. Die piepende geluiden doen mij daar nl aan denken.
Dat dacht ik ook.
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Super, dank voor de aanwijzingen!
Ja, het zou kunnen dat het de pedalen zijn, maar die lopen zo mooi rond. De trapas zelf had speling en wat er aan lagers uitgekomen is, ziet er behoorlijk slecht uit. Dus ik gok dat het daar zit. Ik dacht eerst steeds dat het tussen m'n schoenen en de pedalen zat, maar het bleef piepen, ook met andere schoenen aan die ik niet inklikte, dus die gedachte heb ik verworpen. Even de post afwachten en dan ga ik het proberen met de blokje hout en rubber hamer methode .
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Wat voor pedalen heb je? Deze kun je ook in principe smeren. Zou ik dan ook maar even doen. Is alles weer gesmeerd en soepel :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Ja, goeie, ga ik proberen!
blauwemtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 7 mei 2019, 17:36

Ik ben nog niet aan mijn pedalen toegekomen, maar ik wil toch graag even melden dat de nieuwe lagers erin zitten. En wow, wat loopt dat mooi! Ik heb m'n frame zachtjes verwarmd met een föhn en de lagers in de vriezer gehad. Met een paar zachte klopjes met een houten blokje zaten ze er zo in.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Heb je wel vet gebruikt bij de montage van de lagers? Anders is de kans groot dat ze gaan vastroesten.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Plaats reactie