Vork offset van 52 naar44mm offset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Uiteraard :-q
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het gaat een 44mm offset worden.
Ik denk dat ik een vork met kroon-remote ga monteren, en de achterdemper op het stuur blijf bedienen.

Een vork specialist zegt dat bij het vervangen van de 100mm met 32mm poten echt naar een vork met 110mm en 35mm poten moet gaan omdat deze beter en stabieler zou zijn.
Hij kan een 100mm/32mm gewoon leveren maar raadde dat af en dat ik ondanks het gewichtverschil (180gr zwaarder dan een 100mm) een betere fiets krijg. Óók in Nederland.

Hij zegt dat de geometrie amper veranderd omdat ik lager in de sag zou kunnen zitten.
Het is een kundig persoon die veel met profs werkt en bij Rockshox gewerkt heeft, en lijkt er veel vanaf te weten.
Een andere bekende vorkboer spreekt dat weer tegen.

Op zich zal deze zeker stabieler zijn, en heb met de 110mm/35mm meer mogelijkheden (bijv terug naar 100mm als het echt niet bevalt)

Iemand deze stap al gemaakt of ervaring?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef: za 25 september 2021, 14:36
Hij kan een 100mm/32mm gewoon leveren maar raadde dat af en dat ik ondanks het gewichtverschil (180gr zwaarder dan een 100mm) een betere fiets krijg. Óók in Nederland.

Hij zegt dat de geometrie amper veranderd omdat ik lager in de sag zou kunnen zitten.
Het is een kundig persoon die veel met profs werkt en bij Rockshox gewerkt heeft, en lijkt er veel vanaf te weten.
Een andere bekende vorkboer spreekt dat weer tegen.

Op zich zal deze zeker stabieler zijn, en heb met de 110mm/35mm meer mogelijkheden (bijv terug naar 100mm als het echt niet bevalt)
Dave?


Die weet wel waar hij het over heeft.


Die andere "bekende vorkboer" is een mierenneuker. Technisch gezien is er een verschil, maar die 10 mm ga je never nooit niet merken. Dat is ongeveer hetzelfde verschil als dat de weg 2% oploopt, dan komt er meer lichaamsgewicht op de achterkant en veert de vork die paar millimeter uit. Kun je niet moeilijk over lopen doen, alleen op papier zinnig daar je poot over stijf te houden.


Dat je 10% meer veerweg hebt is nog meer merkbaar. Maar ook niet schokkend genoeg om daar moeilijk over te doen. Je zou kunnen zeggen dat je de vork daardoor 10% soepeler kunt afstellen en dat ga je absoluut wel merken!

Maar die dikkere poten maken een wereld van verschil. Iedere rijder van boven de 70 kg gaat daarvan profiteren. Misschien ook niet direct in minuten sneller op je favoriete rondje, maar wel dat je een stuk zekerder stuurt. Dat je dat in de praktijk minder merkt komt omdat je wederom tegen je grens aan gaat rijden en het dus even onzeker aanvoelt, maar ondertussen ga je wel een stuk harder en veiliger door de bocht.

32 mm vorken die hard gereden moeten worden zijn voor wedstrijddames van 48 kg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik ben van een 51mm offset judy naar een 44mm offset Bomber z2 gegaan. De fiets ging daar echt enorm veel beter van rijden. Maar dan bedoel ik ook echt enorm. Dat is vooral te wijten aan de progressievere eigenschappen, 4mm dikkere stanchions (klinkt lullig, is wel 12 procent) de buitengewone rebound (de judy presteerde vol open-vol dicht exact hetzelfde, waren ook maar zes clicks) en de toegenomen stijfheid. Het verschil van 220 gram doet er totaal niet toe. Ik vind de fiets veel stabieler sturen, wendbaarder en veel beter te controleren.

Oh ja, we hadden het over offset. Die doet er denk ik niet toe. Dat zou je pas merken als je exact dezelfde vork uitwisselt voor eentje met een kortere offset. En dan zal dat nog minimaal zijn.
Omdraaien kan altijd nog!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dan praat je wel over wat meer verschil dan alleen een beetje offset :D
Die Bomber is in elk opzicht de betere vork, gewoon een flinke stap vooruit tov de Judy.
Freewheeler schreef: vr 17 september 2021, 09:56 De fietsen vanaf 2020 hebben inderdaad 44mm vorken. Zal wel zo zijn omdat Rochshox vol op 44mm inzet. Maar ze hebben ook 110mm veerweg om dat waarschijnlijk te compenseren
Maar zowel een langere vork als minder offset zorgt voor een rustiger/stabieler stuurkarakter. Dus vork verlengen en offset verkorten werken "in dezelfde richting".

RS zal voor de 44mm offset kiezen en geen alternatief aanbieden omdat dat dus amper zinvol is.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

kermit schreef: do 14 oktober 2021, 10:25 Maar dan praat je wel over wat meer verschil dan alleen een beetje offset :D
Die Bomber is in elk opzicht de betere vork, gewoon een flinke stap vooruit tov de Judy.
Ja dat is 1 ding wat zeker is :bier: . Ervanuit gaande dat mensen niet exact dezelfde vork kopen puur vanwege de offset maar dan gelijk een algemeen betere vork kopen denk ik dus niet dat iemand het verschil in offset merkt. Althans ik totaal niet.
Omdraaien kan altijd nog!
Luxepaard
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 oktober 2021, 14:01

Het verbaast me zo dat in de fietsenwereld, en ook in deze discussie, de term naloop eigenlijk nauwelijks tot niet gebruikt wordt, terwijl een iets grotere naloop de reden is dat het sturen door een langere vork of in dit geval kleinere offset wat “rustiger” wordt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, je blijft je verbazen :winkie:
Naloop wordt gemaakt door de vorksprong (offset), balhoofdhoek en de wielmaat. Als we hetzelfde wiel blijven gebruiken en de hoek blijft ook gelijk, dan is de naloop omgekeerd evenredig aan de offset.
Offset meet je makkelijker dan naloop en is ook een grootheid die door de fabrikant wordt gebruikt, dus dat zal de reden zijn dat we het over offset hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Luxepaard schreef: di 19 oktober 2021, 14:25 Het verbaast me zo dat in de fietsenwereld, en ook in deze discussie, de term naloop eigenlijk nauwelijks tot niet gebruikt wordt, terwijl een iets grotere naloop de reden is dat het sturen door een langere vork of in dit geval kleinere offset wat “rustiger” wordt.
https://www.fiets.nl/2016/03/16/naloop-en-offset/

Meer offset is dus minder naloop.... oeps, was ik zelf toch ook effe in de war.
Luxepaard
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 19 oktober 2021, 14:01

ThaSingleTrackMastah schreef: di 19 oktober 2021, 15:29 Ja, je blijft je verbazen :winkie:
Naloop wordt gemaakt door de vorksprong (offset), balhoofdhoek en de wielmaat. Als we hetzelfde wiel blijven gebruiken en de hoek blijft ook gelijk, dan is de naloop omgekeerd evenredig aan de offset.
Offset meet je makkelijker dan naloop en is ook een grootheid die door de fabrikant wordt gebruikt, dus dat zal de reden zijn dat we het over offset hebben.
Precies! Met de nadruk op “blijft de hoek gelijk”, een langere vork geeft een minder steile balhoofdshoek dus die maat doet ook , een beetje, mee. De naloop is een resultaat van offset, balhoofdshoek en de afstand van de as tot de grond (radius wiel en band) en het verschil in naloop is wat je voelt. Ik doe al wat jaartjes iets met motorfietsen en daar wordt naloop als leidend gezien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Luxepaard schreef: di 19 oktober 2021, 14:25 Het verbaast me zo dat in de fietsenwereld, en ook in deze discussie, de term naloop eigenlijk nauwelijks tot niet gebruikt wordt, terwijl een iets grotere naloop de reden is dat het sturen door een langere vork of in dit geval kleinere offset wat “rustiger” wordt.
Die invloed was er zeker bij balhoofdhoeken van 69 graden en steiler (dus 70-71 graden). Nu is de balhoofdhoek veel vlakker en dat heeft vele malen meer invloed. Maar het was ook omdat de gewichtsverdeling niet klopte. Je hing teveel op je voorwiel bij die steile balhoofdhoeken. En het sturen met het stuur had dus veel effect.

Niet echt vergelijkbaar met motorfietsen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Is een fiets niet “te stijf” te maken?
Ik ben nu ook naar een super stijf carbon wielset gegaan en de fiets stuurt veel strakker in bochten. Ik ga me nu af vragen hoe veel stijver (beter?) het nog gaat/kan worden met 3mm dikkere vorkpoten.

Ook wel eens iets gelezen dat met al die stijfheid-upgrades het frame veel meer belast
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Freewheeler schreef: do 21 oktober 2021, 21:32 Is een fiets niet “te stijf” te maken?
Ik ben nu ook naar een super stijf carbon wielset gegaan en de fiets stuurt veel strakker in bochten. Ik ga me nu af vragen hoe veel stijver (beter?) het nog gaat/kan worden met 3mm dikkere vorkpoten.

Ook wel eens iets gelezen dat met al die stijfheid-upgrades het frame veel meer belast

Drie mm dikkere vorkpoten gaan er ook voor zorgen dat alles soepeler wordt opgevangen en de krachten minder overbrengen naar het frame en berijder. De stijfheid zul je dus vooral met het sturen en stabiliteit merken.

Wat je zegt klopt denk ik wel, maar dat zal vooral zijn als je een starre fiets rijd. Dan heb je alleen je band die de klap opvangt. Dan zal vooral je headtube wat meer te verduren krijgen. Maar daar zeg ik wel even bij dat ik hier zelf geen ervaring mee heb, maar ik snap je gedachtegang.
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De stijfheid van je vork is iets anders dan hardheid.
Misschien is strak in dit geval een beter woord dan stijf.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 oktober 2021, 22:29 De stijfheid van je vork is iets anders dan hardheid.
Misschien is strak in dit geval een beter woord dan stijf.
Normaal flext je wiel en vork in een bocht,wat er voor zorgt dat er minder krachten naar je frame komen toch?
Als je alles stijf/hard gaat maken komen er toch meer krachten door?
Plaats reactie