Hoi,
Ik ben met afstellen van de druk van mijn voordemper.
Het is de eerste keer dat ik dit doe, dus ben wat huiverig om dingen fout te doen of stuk te maken.
Daarom mijn vraag om hulp, doe ik het goed zo of moet het anders?
De demper. Het is een rockshox reba, ze hebben een handige pagina om de optimale druk te berekenen.
Bij mij (90 kg) is de advies druk 133 PSI. https://trailhead.rockshox.com/en/tunin ... SOLO%20AIR
Hieronder een aantal foto's van hoe ik de druk heb aangepast, en het resultaat.
Wat ik zo lees op de diverse forums, moet je tussen de 15 en 20% sag uitkomen.
Ik heb de sag gemeten zonder de remmen aan te raken, schouder tegen de deur, met mijn gewicht ongeveer gelijk verdeeld tussen trappers en stuur. Rustig op het stuur hangen, niet hopsen.
Nou de hamvraag: is dit de goede manier, en is dit een goede start setup?
Het ventiel https://photos.app.goo.gl/sVux5Qf5CUDQtRaH6
Druk op de manometer voor start is nul https://photos.app.goo.gl/VEd6Vy2irjoSSKsu6
Druk op de manometer na 4 pomp slagen is 150 PSI https://photos.app.goo.gl/fm2E8aK7hQS9J5q66
Druk op de manometer na laten uitlopen van wat lucht is 130 PSI https://photos.app.goo.gl/AJPYLXmRZbrxaACG9
Ik was wat verbaasd hoeveel de druk terugloopt, met zo'n ieniemienie beetje lucht wat je eruit laat lopen!
De sag op de demper is nu ongeveer 15% https://photos.app.goo.gl/oS4k1hsfSryzrrDa6
Voorvork oppompen voor beginners - deel 2
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Ik weet niet precies wat voor een pomp je hebt, maar ik heb wel wat meer slagen nodig om de vork op druk te laten komen.
Maar als de vork merkbaar stugger veert dan zal dan wel goed zitten.
Wat nog wel belangrijk is, is om tussen het pompen door de vork een paar keer goed in te drukken en volledig laten terug te veren.
Op die manier worden de beide luchtkamers in de vorkpoot op gelijke druk gezet.
Edit;
Ff een filmpje opgezocht, wat ouder maar principe blijft hetzelfde: https://m.youtube.com/watch?v=03pdywBkuNQ
Maar als de vork merkbaar stugger veert dan zal dan wel goed zitten.
Wat nog wel belangrijk is, is om tussen het pompen door de vork een paar keer goed in te drukken en volledig laten terug te veren.
Op die manier worden de beide luchtkamers in de vorkpoot op gelijke druk gezet.
Edit;
Ff een filmpje opgezocht, wat ouder maar principe blijft hetzelfde: https://m.youtube.com/watch?v=03pdywBkuNQ
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
150Psi na 4 slagen lijkt me idd ook een beetje veel...
Qua sag meten: er zijn diverse manieren maar zorg ervoor dat je altijd op dezelfde manier meet.
Qua sag meten: er zijn diverse manieren maar zorg ervoor dat je altijd op dezelfde manier meet.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Pomp is een BTWIN 940 https://www.decathlon.be/nl/p/pomp-voor ... /_/R-p-436
De pomp is technisch gelijk aan een GIYO Air Supply https://www.youtube.com/watch?v=p82YPlC7LLo
Ik ga eens wat rijden en hopsen op het stuur En dan opnieuw meten.
Dat de lucht moet her-verdelen na oppompen, had ik ergens al eens gelezen.
Wat ik wel bijzonder vind, de manometer staat op NUL direct na aansluiten. En gaat pas omhoog wanneer ik een pompslag doe.
De pomp is technisch gelijk aan een GIYO Air Supply https://www.youtube.com/watch?v=p82YPlC7LLo
Ik ga eens wat rijden en hopsen op het stuur En dan opnieuw meten.
Dat de lucht moet her-verdelen na oppompen, had ik ergens al eens gelezen.
Wat ik wel bijzonder vind, de manometer staat op NUL direct na aansluiten. En gaat pas omhoog wanneer ik een pompslag doe.
Laatst gewijzigd door Onnem op wo 8 september 2021, 17:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Het is deze MTB https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... R-p-304245
De wat betere MTB van Decathlon worden blijkbaar in een speciale afdeling in Villeneuve FR afgemonteerd en afgesteld.
De standaard afstelling is blijkbaar een OK startpunt voor iemand van 75 kg, maar niet wanneer je 90 kg bent. Logisch...
De advies druk voor 75 kg is 109 PSI, die voor 90 kg is 133 PSI.
Geen idee, of je met 4 pompslagen van 109 naar 133 komt. Ik vond het ook wat weinig.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 660
- Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
- Mijn mountainbike: een raw en een oranje
Ah, aanname dat je vanaf 0 was begonnen…
Dan ziet het er verder prima uit, nu vooral testen en ook de rebound (hoe snel de vork terug gaat) afstellen. Spelen dus
En neem je pomp ook mee onderweg, dan kan je wat testen.
Dan ziet het er verder prima uit, nu vooral testen en ook de rebound (hoe snel de vork terug gaat) afstellen. Spelen dus
En neem je pomp ook mee onderweg, dan kan je wat testen.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Onnem schreef: ↑wo 8 september 2021, 16:56 Het is deze MTB https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... R-p-304245
De wat betere MTB van Decathlon worden blijkbaar in een speciale afdeling in Frankrijk afgesteld. De standaard afstelling is blijkbaar een OK startpunt voor iemand van 75 kg, maar niet wanneer je 90 kg bent. Logisch...
De advies druk voor 75 kg is 109 PSI, die voor 90 kg is 133 PSI.
Geen idee, of je met 4 pompslagen van 109 naar 133 komt. Ik vond het ook wat weinig.
Oke, ik dacht dat dat de luchtkamer leeg was omdat de manometer 0 aangaf.Onnem schreef: ↑wo 8 september 2021, 16:56Het is deze MTB https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... R-p-304245
De wat betere MTB van Decathlon worden blijkbaar in een speciale afdeling in Frankrijk afgesteld. De standaard afstelling is blijkbaar een OK startpunt voor iemand van 75 kg, maar niet wanneer je 90 kg bent. Logisch...
De advies druk voor 75 kg is 109 PSI, die voor 90 kg is 133 PSI.
Geen idee, of je met 4 pompslagen van 109 naar 133 komt. Ik vond het ook wat weinig.
Maar goed, de manometer zou de druk reeds moeten weergeven bij het aansluiten. Mss was het ventiel wat plakkerig.
Als je nu opnieuw aansluit, geeft ie dan ook 0? (schrik trouwens niet als de druk lager is, er stroomt lucht uit de demper het slangetje in)
BTW: 15% sag is wat aan de lage kant, ik zou eerder 20-25% aanhouden.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Als je de pomp er goed op draait moet hij de druk in de vorkpoot aangeven, mogelijk heb je hem er niet ver genoeg op gedraaid. Dit kan ook de reden zijn dat hij in het begin 0 aangaf en je druk zo snel weg was. Het ventiel moet wel worden ingedrukt, dus probeer het aansluit stuk er wat verder op te draaien. Eventueel pomp meedraaien.TenZNL schreef: ↑wo 8 september 2021, 17:09Onnem schreef: ↑wo 8 september 2021, 16:56 Het is deze MTB https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... R-p-304245
De wat betere MTB van Decathlon worden blijkbaar in een speciale afdeling in Frankrijk afgesteld. De standaard afstelling is blijkbaar een OK startpunt voor iemand van 75 kg, maar niet wanneer je 90 kg bent. Logisch...
De advies druk voor 75 kg is 109 PSI, die voor 90 kg is 133 PSI.
Geen idee, of je met 4 pompslagen van 109 naar 133 komt. Ik vond het ook wat weinig.Oke, ik dacht dat dat de luchtkamer leeg was omdat de manometer 0 aangaf.Onnem schreef: ↑wo 8 september 2021, 16:56
Het is deze MTB https://www.decathlon.nl/p/cross-countr ... R-p-304245
De wat betere MTB van Decathlon worden blijkbaar in een speciale afdeling in Frankrijk afgesteld. De standaard afstelling is blijkbaar een OK startpunt voor iemand van 75 kg, maar niet wanneer je 90 kg bent. Logisch...
De advies druk voor 75 kg is 109 PSI, die voor 90 kg is 133 PSI.
Geen idee, of je met 4 pompslagen van 109 naar 133 komt. Ik vond het ook wat weinig.
Maar goed, de manometer zou de druk reeds moeten weergeven bij het aansluiten. Mss was het ventiel wat plakkerig.
Als je nu opnieuw aansluit, geeft ie dan ook 0? (schrik trouwens niet als de druk lager is, er stroomt lucht uit de demper het slangetje in)
BTW: 15% sag is wat aan de lage kant, ik zou eerder 20-25% aanhouden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
En weer een foto.
Rondgereden, flink stoepje-op-stoepje-af gedaan, pompen op de voorvork totdat het wiel loskwam.
Behoorlijke belasting dus, maar nog niet vergelijkbaar met neerkomen na een flinke jump.
Aan de ring te zien, is de demper nu tot iets van 45% ingeveerd https://photos.app.goo.gl/9YnGHBYhurhQhxAHA
Geen idee of dat veel is? Wat vinden de kenners?
Rondgereden, flink stoepje-op-stoepje-af gedaan, pompen op de voorvork totdat het wiel loskwam.
Behoorlijke belasting dus, maar nog niet vergelijkbaar met neerkomen na een flinke jump.
Aan de ring te zien, is de demper nu tot iets van 45% ingeveerd https://photos.app.goo.gl/9YnGHBYhurhQhxAHA
Geen idee of dat veel is? Wat vinden de kenners?
Ik heb de pomp al flink hard aangedraaid op de schroefdraad.Mad Wally schreef: ↑wo 8 september 2021, 17:17 Als je de pomp er goed op draait moet hij de druk in de vorkpoot aangeven, mogelijk heb je hem er niet ver genoeg op gedraaid. Dit kan ook de reden zijn dat hij in het begin 0 aangaf en je druk zo snel weg was. Het ventiel moet wel worden ingedrukt, dus probeer het aansluit stuk er wat verder op te draaien. Eventueel pomp meedraaien.
Met de blote vingers, niet met een tang of afwashandschoen oid. Ben altijd wat voorzichtig om al te lomp dingen aan te draaien.
Morgen maar eens 2 dingen proberen
-1- De pomp toch nog wat strakker erop zetten
-2- Beetje lucht eruit laten en dan rijden, want ik denk dat 45% sag onder behoorlijke belasting wel weinig is...
Ja, die rebound is de volgende stap denk ik dan.
Intussen handleiding voor instellen gevonden. Weer wat te lezen, 20 pagina's over instellen van je schokdemper
https://www.sram.com/globalassets/docum ... nglish.pdf
Ik weet dat je dit verstelt met een bout onderaan de demper. Volgens de quickstart moet ik hem instellen op -8 klikken.
Geen idee hoe je dat dan weer meet.. -8 gemeten vanaf waar???
Ik denk dat Mad Wally gelijk heeft. Volgens mij moet je de pomp er verder opdraaien. Ik denk dat je met 4 slagen pompen allen maar de pomp op druk hebt gebracht. Er zit ook een release knopje op die pomp. Als je die indrukt kun je de druk een beetje laten zakken. En als de druk met 1x kort drukken meteen weer nul is en je vork nog steeds staat zoals daarvoor weet je dat het niet goed is gegaan.Onnem schreef: ↑wo 8 september 2021, 22:15Mad Wally schreef: ↑wo 8 september 2021, 17:17 Als je de pomp er goed op draait moet hij de druk in de vorkpoot aangeven, mogelijk heb je hem er niet ver genoeg op gedraaid. Dit kan ook de reden zijn dat hij in het begin 0 aangaf en je druk zo snel weg was. Het ventiel moet wel worden ingedrukt, dus probeer het aansluit stuk er wat verder op te draaien. Eventueel pomp meedraaien.
Ik heb de pomp al flink hard aangedraaid op de schroefdraad.
Met de blote vingers, niet met een tang of afwashandschoen oid. Ben altijd wat voorzichtig om al te lomp dingen aan te draaien.
Morgen maar eens 2 dingen proberen
-1- De pomp toch nog wat strakker erop zetten
-2- Beetje lucht eruit laten en dan rijden, want ik denk dat 45% sag onder behoorlijke belasting wel weinig is...
De pomp moet je op je vork draaien totdat je de druk kunt uitlezen op de manometer. Dan pas kun je bijpompen of aflaten. Ik denk dat er bij jou wat lucht teveel in zit. Met een beetje spelen en als je zelf zo hard mogelijk met je volle gewicht de vork probeert in te veren moet je een heel stuk verder zitten dan die 45%. Het dubbele zou beter zijn denk ik.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Oke, tijd voor de klassieker: https://youtu.be/xhnKTZu2AKs
Eerst sag afstellen, dan rebound en als laatste de bottom-out weerstand. En nogmaals: 15% sag is veel te hard, begin eens met 20% (dan ga je ook meer travel gebruiken)
Eerst sag afstellen, dan rebound en als laatste de bottom-out weerstand. En nogmaals: 15% sag is veel te hard, begin eens met 20% (dan ga je ook meer travel gebruiken)
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Hoe her verder ging...
Het ventiel van de schokdemper pomp een stuk strakker aangedraaid, met afwashandschoenen
En zie daar, de druk op de manometer komt tevoorschijn en was 145 PSI.
Wat pufjes lucht laten gaan, de druk gaat terug naar ongeveer 130 PSI.
Vervolgens een rondje gereden, den treek blauw in dit geval.
Het stuurt strakker dan voorheen, maar dat kan natuurlijk ook heel goed psychologisch zijn, placebo effect
De demper is nu tot ca 80% van de veerweg gegaan
https://photos.app.goo.gl/6A9AS9eMXcB4m6tD6
Het ventiel van de schokdemper pomp een stuk strakker aangedraaid, met afwashandschoenen
En zie daar, de druk op de manometer komt tevoorschijn en was 145 PSI.
Wat pufjes lucht laten gaan, de druk gaat terug naar ongeveer 130 PSI.
Vervolgens een rondje gereden, den treek blauw in dit geval.
Het stuurt strakker dan voorheen, maar dat kan natuurlijk ook heel goed psychologisch zijn, placebo effect
De demper is nu tot ca 80% van de veerweg gegaan
https://photos.app.goo.gl/6A9AS9eMXcB4m6tD6