Ketting loopt van het derailleurwieltje af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Hello bikers,

Ik heb een probleem (met mijn fiets :winkie:).

Mijn mtb is voorzien van een XX1 achterderailleur. Soms, tijdens de wat snellere/ruigere afdalingen, loop mijn ketting naast mijn bovenste derailleurwieltje. Ik heb geen flauw idee hoe dit kan en dit heb ik eigen nog nooit met een fiets gehad.

- het asje van het wieltje zit goed aangedraaid
- Ik zie geen bijzonderheden/beschadigingen aan de cage
- Het wieltje en mijn ketting zijn gewoon "schoon"
- Het wieltje loopt soepel.

Ik dacht eerst dat ik misschien het wieltje verkeerd om had gemonteerd maar blijkbaar hebben deze wieltjes geen draairichting dus dat kan het ook niet zijn.

Tijdens de laatste keer dat dit gebeurde is het wieltje beschadigd geraakt dus ik zal een nieuwe moeten aanschaffen. Ik wil wel graag het probleem oplossen voordat ik dit doe. Heeft iemand van jullie een idee wat er aan de hand kan zijn?

Groet,
Jordi
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Is je 'B-schroef' goed afgesteld?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ff je " gap" controleren dmv het rode tooltje ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ik moest even opzoeken wat een B-schroef is :oops:

Dit filmpje maakte het een stuk duidelijker 8)
https://www.youtube.com/watch?v=QRhKaZd6GWQ

Als ik bij mijn fiets kijk dan valt op dat mijn schroefje bijna helemaal ingedraaid staat dus de kans is groot dat mijn derailleurwieltje te ver van mijn cassette is komen te staan? Dus als ik het filmpje goed begrijp dan is de afstand bij mij te groot en zal ik het schroefje iets uit moeten draaien om de afstand te verkleinen.... Ik kan me voorstellen dat het dan voor de ketting lastiger wordt om ernaast te lopen...

beredeneer ik het goed?
Laatst gewijzigd door Jordi75 op wo 8 september 2021, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jordi75 schreef: wo 8 september 2021, 20:36 Ik moest even opzoeken wat een B-schroef is :oops:

Dit filmpje maakte het een stuk duidelijker 8)
https://www.youtube.com/watch?v=QRhKaZd6GWQ

Als ik bij mijn fiets kijk dan valt op dat mijn schroefje bijna helemaal ingedraaid staat dus de kans is groot dat mijn derailleurwieltje te ver van mijn cassette is komen te staan? Dus als ik het filmpje goed begrijp dan is de afstand bij mij te groot is en zal ik het schroefje iets uit moeten draaien om de afstand te verkleinen.... Ik kan me voorstellen dat het dan voor de ketting lastiger wordt om ernaast te lopen...

beredeneer ik het goed?
Als de ketting meer tanden omsluit loopt hij er minder snel af, ja.
Gaat het gemakkelijkste zoals aangegeven met dat rode tooltje. Maar als je dat niet bij de hand hebt kun je het ook zo doen;
Schakelen naar het 1 na grootste kransje. Dan de schroef zover indraaien totdat bij het opschakelen de ketting net niet zijdelings tegen de grootse krans aanloopt. Paar ker op en af schakelen en evt. Als het niet helemaal soepel schakelt bijdraaien.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Ik ben aan het experimenteren geslagen. Helaas was er weinig ruimte om scherper af te stellen, blijkbaar is ver ingedraaid nodig. Voor de zekerheid de ketting op slijtage gemeten en er was slijtage zichtbaar maar niet extreem, zou nog te gebruiken moeten zijn. Misschien dat deze slijtage ook al voldoende is om de ketting ernaast te laten lopen? Ik ga in ieder geval een nieuwe bestellen (Gaat nog een uitdaging worden zag ik bij de webshops).
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Hoe zit t met de lagers in de pulleywieltjes? Zit daar geen spleling op of zijn ze uitgelubberd?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jordi75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 26 januari 2012, 17:01
Mijn mountainbike: Whyte T-130 trail

Snelle Buffer schreef: wo 8 september 2021, 20:12 Ff je " gap" controleren dmv het rode tooltje ...
Ik had over jouw opmerking heen gelezen :oops: . Je bedoelt een tool om de speling in de ketting te meten?
Saru mo ki kara ochiru
Even monkeys fall from trees

Fietsverleden:
Djerba Laser(90's)
Mongoose Rockadile SX (90's)
Cube
Scott Spark 930
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Jordi75 schreef: za 11 september 2021, 13:06
Snelle Buffer schreef: wo 8 september 2021, 20:12 Ff je " gap" controleren dmv het rode tooltje ...
Ik had over jouw opmerking heen gelezen :oops: . Je bedoelt een tool om de speling in de ketting te meten?
Nee,hij bedoelde waarschijnlijk een (plastic)tooltje om de Derraileurafstelling te controleren bij Sram 12 speed.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Jordi75 schreef: za 11 september 2021, 13:06
Snelle Buffer schreef: wo 8 september 2021, 20:12 Ff je " gap" controleren dmv het rode tooltje ...
Ik had over jouw opmerking heen gelezen :oops: . Je bedoelt een tool om de speling in de ketting te meten?
Dat is een tooltje om je achter derailleur af te stellen , Sram .

Voor de slijtage op je ketting heb je ook diverse tooltjes . Die kan je bij diverse winkels kopen , kosten ook niet de wereld , de " gap" tooltjes weet ik niet zo of je die ook los kan kopen .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heb je een fully? Zou het kunnen dat bij het inveren de afstand tussen achteras en trapas kleiner wordt waardoor de ketting dan te lang is en niet meer op spanning wordt gehouden? In dat geval een schakel er tussenuit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik dacht dat een Sram derailleur altijd de ketting op spanning houdt , ongeacht hoe ver je inveert ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snelle Buffer schreef: za 11 september 2021, 14:17 Ik dacht dat een Sram derailleur altijd de ketting op spanning houdt , ongeacht hoe ver je inveert ?
Als de ketting te lang is natuurlijk niet,maar ik dacht dat de kettinglengte alleen maar korter werd bij het inveren?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: za 11 september 2021, 14:17 Ik dacht dat een Sram derailleur altijd de ketting op spanning houdt , ongeacht hoe ver je inveert ?
Tot het punt dat je derailleur helemaal ingevouwen zit, dan heeft deze geen slag meer om te spannen. Als je een te lange ketting hebt is dat goed mogelijk.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Azurri schreef: za 11 september 2021, 15:58
Snelle Buffer schreef: za 11 september 2021, 14:17 Ik dacht dat een Sram derailleur altijd de ketting op spanning houdt , ongeacht hoe ver je inveert ?
Als de ketting te lang is natuurlijk niet,maar ik dacht dat de kettinglengte alleen maar korter werd bij het inveren?
Dat hangt af van de plaats van het al dan niet denkbeeldige rotatiepunt van de achtervork.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie