ongemakken met fietsen / kortere stuurpen? / stuur te smal?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou zeker de zadelpen vervangen door een exemplaar zonder set-back. Dus gewoon een rechte. Daarmee verplaats je je zitpositie zomaar een paar cm. naar voren. Is simpel te doen en kost niet veel.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding
[/quote]
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Mijn eerste reactie is dat het er op lijkt dat je remhendels veel te hoog staan en te ver weg van je handvatten. Hier hebben we al een mogelijke oorzaak van je slapende handen. En je schakel hendels zie ik niet eens....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ad58 schreef: di 14 september 2021, 19:19 je schakel hendels zie ik niet eens....
Bij deze shifters schakel je voor de remhendel op of neer te flipperen!
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die hoorntjes zijn ooit bedacht omdat de gemiddelde mens op de oude MTB te kort zat.
Jij vindt dat je te lang zit en koopt toch weer hoorntjes :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

asphaltdude schreef: di 14 september 2021, 19:29
Ad58 schreef: di 14 september 2021, 19:19 je schakel hendels zie ik niet eens....
Bij deze shifters schakel je voor de remhendel op of neer te flipperen!
Ah, ok! 😂
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 september 2021, 19:30 Die hoorntjes zijn ooit bedacht omdat de gemiddelde mens op de oude MTB te kort zat.
Jij vindt dat je te lang zit en koopt toch weer hoorntjes :~
Ja, superfijn die hoorntjes! Even je handen in een andere houding, gebruiken tijdens t klimmen, die moesten er zeker weer op komen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ja echt een verbetering ! :~
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Whatever floats your boat.
En als bijkomend voordeel kan je die kortere stuurpen dan meteen schrappen, die is blijkbaar niet nodig :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Ad58 schreef: di 14 september 2021, 19:19 Mijn eerste reactie is dat het er op lijkt dat je remhendels veel te hoog staan en te ver weg van je handvatten. Hier hebben we al een mogelijke oorzaak van je slapende handen. En je schakel hendels zie ik niet eens....
Hm, nog geen last gehad dat ik niet goed bij de remmen kon, maar omdat die grote bar-ends er nu af zijn zitten mn grips wat verder naar de uiteinden, dus mss verschuif ik de remhendels ook nog wel. Ik moet nog even uitproberen hoe het nu rijdt
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Snelle Buffer schreef: di 14 september 2021, 20:30 ja echt een verbetering ! :~
Whaha, ik plaats gewoon even hoe het er nu uitziet omdat ik blij ben met mn nieuwe setup, krijg je alleen maar zulke reacties.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 september 2021, 20:35 Whatever floats your boat.
En als bijkomend voordeel kan je die kortere stuurpen dan meteen schrappen, die is blijkbaar niet nodig :wink:
Geen id, ligt eraan hoe het nu rijdt. Maar ik denk dat het zadel naar voren genoeg is. Die bar ends gebruik je maar af en toe. Basishouding is belangrijk, dus of het korter moet heeft weinig met de bar ends te maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De behoefte aan bar ends ontstaat over het algemeen omdat de fiets (wat jij basishouding noemt) te kort is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Maar ik gaf aan dat ik de bar ends niet daarom heb, maar omdat ik het fijn vind mn handpositie te kunnen wisselen en bij het klimmen aan de bars te kunnen trekken, ook als ik dan eventjes iets te gestrekt zit :wink:

Maar ik denk dat de nieuwe zadelpositie al een heleboel doet! :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boogie schreef: di 14 september 2021, 20:48 Maar ik gaf aan dat ik de bar ends niet daarom heb, maar omdat ik het fijn vind mn handpositie te kunnen wisselen en bij het klimmen aan de bars te kunnen trekken, ook als ik dan eventjes iets te gestrekt zit :wink:

Maar ik denk dat de nieuwe zadelpositie al een heleboel doet! :-q
In feite klopt het wel dat je juist bij een smal stuur barends wilt om je handpositie te wijzigen, je zit wat 'krap' op dat smalle stuur. En inderdaad ook om aan je stuur te trekken. Want dat is aan de smalle kant, je hebt minder hefboom. Barends vervielen pas bij bredere sturen die dus wel meer hefboom hadden.

Dus ik keur het helemaal goed.

Met je hendels ten opzichte van de handvatten moet je zorgen dat je nog steeds met wijsvinger en middelvinger tegelijk kunt schakelen zonder je hand daarvoor te moeten verplaatsen. Want als je je hand verplaatst verlies je even controle.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie