Schoonmaken / wassen vd MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 oktober 2021, 11:57 Head and Shoulders voor je bike.
Heb je geen witte schilvertjes meer op je frame :winkie:
Gewoon de fiets mee onder de douche :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ieder z‘n kink, daar bemoei ik me verder niet mee.

Maar de douche werkt goed, hoor. Toen ik nog in een klein appartement op tweehoog (🥵) woonde, had ik van die cheapo ophanghaken boven het bad gemonteerd. Fiets eraan, douche erop, schoon!
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Tweehoog de trap op met een modderige fiets. Zijn de slechte relaties met de buren op de trap de reden dat je er niet meer woont?
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Alien schreef: di 5 oktober 2021, 20:35 Ieder z‘n kink, daar bemoei ik me verder niet mee.

Maar de douche werkt goed, hoor. Toen ik nog in een klein appartement op tweehoog (🥵) woonde, had ik van die cheapo ophanghaken boven het bad gemonteerd. Fiets eraan, douche erop, schoon!
:D ja best creatief....je fiets schoon, maar hoe zag vervolgens je bad er daarna uit? Die moest je dan toch ook weer ff schoonmaken lijkt me. Nou ja, gelukkig voor jou woon je daar niet meer. ;)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik had eerst ook geen buitenkraan, toen waste ik de fiets met een emmertje met sop, een paar borstels en een spons. Vervolgens een emmer schoon water pakken en een plastic beker om het water over de fiets te gieten en 'm zo schuimvrij te maken.
Werkt prima, je gebruikt weinig water en hoeft niet met tuinslangen in de weer. Ik heb nu wel een buitenkraan maar doe het nog steeds meestal op die manier.

Als je op een flat woont zit je misschien wel met het feit dat je je fiets niet buiten kunt zetten terwijl je je emmertje(s) gaat vullen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Gewoon met de hogedrukspuit op je balkon vanaf de 10e verdieping, je fiets die op de begane grond staat, afspuiten,hoef je ook niet bang te zijn dat je het vet uit je lagers spuit,wel heb je dan een heel goed slot nodig!! :winkie:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Azurri schreef: wo 6 oktober 2021, 12:25 Gewoon met de hogedrukspuit op je balkon vanaf de 10e verdieping, je fiets die op de begane grond staat, afspuiten,hoef je ook niet bang te zijn dat je het vet uit je lagers spuit,wel heb je dan een heel goed slot nodig!! :winkie:
:lol:

... ja en dan is het voor de natuurkundigen onder ons een mooi vraagstuk hoeveel Bar druk er nog op dat water staat als die straal dan de begane grond raakt. 8)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wiel-Maat schreef: wo 6 oktober 2021, 12:46
Azurri schreef: wo 6 oktober 2021, 12:25 Gewoon met de hogedrukspuit op je balkon vanaf de 10e verdieping, je fiets die op de begane grond staat, afspuiten,hoef je ook niet bang te zijn dat je het vet uit je lagers spuit,wel heb je dan een heel goed slot nodig!! :winkie:
:lol:

... ja en dan is het voor de natuurkundigen onder ons een mooi vraagstuk hoeveel Bar druk er nog op dat water staat als die straal dan de begane grond raakt. 8)
Per definitie maar 1 bar absoluut, de vraag is hoeveel kinetische energie verloren is gegaan :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

de vraag is hoeveel kinetische energie verloren is gegaan :bier:
Ruwweg de enegie die de hogedrukreiniger uit het stopcontact heeft gehaald.
O ja, minus de warmte vd motor, want die energie komt niet in het water terecht.

Veel leuker is dan om er vanaf de 10e een emmer water overheen te gooien :winkie:
Bombs away !!!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

:lol: Ik lees het al, die muc-off gaat de deur uit, deze emmer- methode is veel leuker! :-q
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 6 oktober 2021, 14:35
de vraag is hoeveel kinetische energie verloren is gegaan :bier:
Ruwweg de enegie die de hogedrukreiniger uit het stopcontact heeft gehaald.
O ja, minus de warmte vd motor, want die energie komt niet in het water terecht.

Veel leuker is dan om er vanaf de 10e een emmer water overheen te gooien :winkie:
Bombs away !!!
Met emmer en al?? :lol:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, als je de emmer vasthoudt dan verdeelt het water zich beter. Bovendien kan de emmer je fiets beschadigen.

En als je fiets heel vies is kan je nog een keer zonder eerst naar beneden te gaan om de emmer op te halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Takeltje aan je gevel schroeven, kun je vanuit je raam poetsen en wordt je fiets ook niet gejat.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Wat een creatieve ideeen hier allemaal, dit is echt schoonmaken 2.0 :D

Het hoeft dus allemaal niet zo'n ge-emmer te zijn, dat blijkt maar weer.
Plaats reactie