Schoonmaken / wassen vd MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Patrick_V schreef: vr 17 september 2021, 15:38
Azurri schreef: vr 17 september 2021, 14:26 Als je een gelakt frame hebt dan ontvet dreft of w5 te sterk, het maakt de structuur van het gelakte materiaal 'opener' waardoor het vuil er gemakkelijker aan hecht en moeilijker te verwijderen is..
Er is natuurlijk wel een verschil te maken tussen een paar druppeltjes Dreft op een 5 liter emmer of flinke spuit schoonmaakmiddel in een klein sopje.

Ik gebruik altijd een paar druppeltjes Dreft in een emmer lauw water, een tuinslang en een Stoffer. Zonder blik dan :lol:

Stoffer is voor mij de allerfijnste methode om heel je frame, velgen en banden schoon te kunnen krijgen.

De druppeltjes treft dienen onder vettige modder laag af te breken anders blijft er residu achter op je frame.

Goed drogen met een oude doek is inderdaad wel aan te raden. Maar voordat ik hem afdroog stuiter ik een aantal keer op zijn achterwiel om het overtollige water te verwijderen :-q
Ken je de reclame van Dreft waarmee ze,zich al jaren onderscheiden van andere afwasmiddellen😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Heb deze attributen gekocht. De rechtse (rood omcirkeld) had ik nog. Had ik eens gekocht voor de auto velgen, is een redelijk zachte borstel waar ik de velgen mooi schoon mee krijg.

Verder 1 kettingbostel om het ergste vuil ermee af te krijgen en een borstel om tussen de tandwielen te komen. Die rare haak kan ik niets mee maar is ook bedoeld om rommel tussen de tandwielen te verwijderen.

Afbeelding
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3165
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oh ik gebruik voor de cassette een oude schoenenborsteltje dat ik nog ergens had liggen... (of was het nou "geroofd" uit mijn moeders schoenenpoetsblik?)
Haartjes zijn niet te stug en toch lang genoeg om tussen de tandwielen te komen.

Wil je het echt goed schoon hebben, dan cassette demonteren en kransje voor kransje schoonmaken..
Maar dat is mij teveel werk met een 11-speed. Laat staan bij een 12 speed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dreft en de W5 tegenhanger zijn geen Dasty.
Maar wie zn fiets wil verwennen met shampoo met bijenwas en elvenstof, die mag dat natuurlijk gewoon doen ;)

Beter (voor je lagers) is gewoon de boel te laten drogen en af te stoffen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Meegs schreef: vr 17 september 2021, 16:50 Wil je het echt goed schoon hebben, dan cassette demonteren en kransje voor kransje schoonmaken..
Maar dat is mij teveel werk met een 11-speed. Laat staan bij een 12 speed.
Oja, dat vertelde je pas nog, dat je dat altijd deed toen je nog 10 speed reed, dan is het nog wel te doen inderdaad :-q
Sneeuwmonster
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Hoe minder je poetst hoe beter voor de fiets.
Ik chargeer een beetje maar eigenlijk hoef je alleen de ketting wat te druppelen en evt het vuil van de tandwielen en derailleurwieltjes af te krassen.
Al het andere wordt de fiets niet beter van.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Beginnend fietser hier. Ik ben zo iemand die zijn hobby auto iedere week wast….

Dusja mijn fiets staat in een glascoating en na een fietstocht word heel mijn fiets in de foam gezet en daarna afgespoten met de tuinslang en met een sopje afgedaan. Tandwielen en ketting met een borsteltje schoonmaken. En nogmaals afspoelen.
Hierna blaas ik mijn fiets droog met een blower en maak ik mijn ketting droog met een doek. Dan ketting weer een beetje in de drylube.

Haha doe ik nou echt veel te veel😅
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha doe ik nou echt veel te veel😅
Ja, maar als poetsen je hobby is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik gebruik de borstelset van muc off met een bike wash shampoo, af en toe de parktool cyclone ketting reiniger en afspuiten met hogedrukreiniger( meestal alleen in de herfst/winter periode en drogen met een compressor of een bladblazer
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik rij graag met een schone fiets en poets hem dan ook regelmatig, zomer 's om de 3-4 ritten, s'winters in de modder elke keer. Eerst afspuiten met de tuinslang dan soppen met een emmertje autoshampoo en dan afspoelen. Drogen aan de lucht of ff met een microvezeldoek afnemen en de rest laten drogen, een paar keer laten 'stuiteren'versnelt het proces. 20 minuten en klaar. De moderne 12 speed cassette 's zijn zo open dat ze eigenlijk altijd schoon blijven als je wax gebruikt om je ketting te smeren. Dat smeren doe ik indien nodig(om de 3-4 ritten,s'winters iets vaker)de dag erna. En dan 2-3× per jaar zet ik de fiets in de wax. Ik heb 1 harde borstel voor m'n wielen, een zachte autowasborstel voor m,n frame, en een voor m'n drivetrain. Ik verwissel ze nooit.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Azurri schreef: za 18 september 2021, 09:41 Ik rij graag met een schone fiets en poets hem dan ook regelmatig, zomer 's om de 3-4 ritten, s'winters in de modder elke keer. Eerst afspuiten met de tuinslang dan soppen met een emmertje autoshampoo en dan afspoelen. Drogen aan de lucht of ff met een microvezeldoek afnemen en de rest laten drogen, een paar keer laten 'stuiteren'versnelt het proces. 20 minuten en klaar. De moderne 12 speed cassette 's zijn zo open dat ze eigenlijk altijd schoon blijven als je wax gebruikt om je ketting te smeren. Dat smeren doe ik indien nodig(om de 3-4 ritten,s'winters iets vaker)de dag erna. En dan 2-3× per jaar zet ik de fiets in de wax. Ik heb 1 harde borstel voor m'n wielen, een zachte autowasborstel voor m,n frame, en een voor m'n drivetrain. Ik verwissel ze nooit.
Precies zoals ik het in mijn hoofd heb nu om te gaan doen. :-q
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik was om de paar ritten met een emmer of twee lauw water en wrijf na stuiteren droog met een microvezeldoekje. Als er veel modder op zit, na iedere rit. Een paar keer per jaar met autoshampoo met was, waarbij ik goed oplet dat het niet op de remschijven komt. Een paar keer per jaar reinig ik de cassette met een casetteborstel. Ik vergeet ook de derailleurwieltjes en voortandwiel niet. Om een paar ritten wrijf ik de ketting schoon met een oud doekje en squirt ik hem opnieuw.
Ook trek ik om de paar maanden de rubbertjes van mijn voorvorkvering wat open m.b.v tiewraps en druppel er wat olie in (de door de fabrikant voorgeschreven olie) zodat de stanchions niet uitdrogen en het rubber soepel blijft. De volgende dag een paar keer in-en uitveren en de smurrie met een zachte doekje verwijderen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Azurri schreef: vr 17 september 2021, 13:58[…] wax […] wax […] wax […]
*was
RbbBrts schreef: vr 17 september 2021, 14:34[…] wax […]
*was
Azurri schreef: vr 17 september 2021, 14:38 […] wax[…]
*was
Azurri schreef: za 18 september 2021, 09:41 […] wax […] wax […]
*was

En voorts:

https://youtu.be/B2sKhSDrugE
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie: Sommige hobbies / sporten zijn eigenlijk gewoon een excuus om te kunnen POETSEN :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Alien schreef: za 18 september 2021, 16:14 https://youtu.be/B2sKhSDrugE
Duidelijke video. :-q

*WAX
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Plaats reactie