Schoonmaken / wassen vd MTB

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
bruudt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 10 mei 2021, 17:10

Aangezien mijn voorvork weg moest voor revisie, maar een paar uurtjes in de garage bezig geweest.
Het frame in 2 laagjes coating gezet.
Krijg de foto helaas hier niet op het forum.
Afbeelding
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

bruudt schreef: zo 3 oktober 2021, 23:30Afbeelding
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

mfacey schreef: zo 3 oktober 2021, 10:31
Wiel-Maat schreef: vr 1 oktober 2021, 18:09 Aardig wat schoonmaak variaties al gelezen …maar nog niemand hier die z’n fiets met muc-off schoonmaakt?

Ik wel dus en ik vind het perfect spul. Het voordeel ervan zou nano technologie zijn waarbij de muc-off onder het zand/vuil gaat zitten en het er dan afweekt. Bij alleen afspoelen met water zou je dat niet hebben. Of het een verkooptruc is? Nou ja, het maakt iig wel perfect schoon zonder veel moeite. Gebruik het alleen na echt vieze ritten als de hele fiets vuil is trouwens. De werkwijze dan: even met water het grofste vuil er af, dan muc-off er op (het kan overal op gespoten worden, frame & vork, remschijf, ketting etc.) even 5 min. laten inwerken en goed afspoelen met tuinslang-sproeikop en spons. Daarna even de fiets laten stuiteren en dan met een oud t shirt ofzo verder droogmaken.

Daarna maak ik dan de ketting en cassette nog ff goed droog met een (hand)doek en föhn (waar dat ding al niet goed voor is!) en dan de ketting goed smeren met Holmenkol lube extreme. Waar ik ook zeer tevreden over ben, voor zowel zomer en winter.

Bij droge ritten doe ik niet veel, want het frame hoeft niet altijd brandschoon te zijn vind ik…alleen doe ik de drivetrain met zo’n grunge brush (die TS ook had aangeschaft zag ik, goed ding vind ik dat) en zo nodig om de paar ritten nog wat druppeltjes holmenkol op de ketting.

Da was’t! :bier:

Same here. Ik gebruik dat spul al jaren. Werkt perfect icm een broeskop op de tuinslang. Borsteltje er langs als het echt vies is. Komt altijd blinkend schoon eruit na een paar minuten.
Kijk, eindelijk een medegebruiker! :D

Inderdaad met de broeskop afspoelen, werkt perfect en zo klaar.

Verbaasde mij ergens dat weinig mensen hier dat gebruiken. Het is ook biologisch afbreekbaar dus veilig buiten te gebruiken. En zo duur is het ook niet want met zo’n fles doe je best lang en ik koop er vaak meerdere tegelijk in een aanbieding. :-q
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Welke is dat dan? Deze? https://www.mantel.com/mucoff-bike-cleaner

En waar is dat goedkope adresje?
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Wiel-Maat schreef: ma 4 oktober 2021, 11:03 Verbaasde mij ergens dat weinig mensen hier dat gebruiken. Het is ook biologisch afbreekbaar dus veilig buiten te gebruiken. En zo duur is het ook niet want met zo’n fles doe je best lang en ik koop er vaak meerdere tegelijk in een aanbieding. :-q
Ik heb het een tijd gebruikt en het werkt wel, maar een gewoon sopje werkt ook, dus vind ik het een beetje zonde van het geld.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

precies, er zijn 100 verschillende bikewash sprays en heb er nog niet een gevonden die duidelijk beter was dan een andere. Ik heb doorgaans een setje muc-off bikewash in combinatie met bike-protect maar het is niet zo dat vuil opeens niet meer hecht en op magische wijze van je fiets af spoelt bij een volgende wasbeurt.
Ideaal spul om bij online bestellingen even je bestelbedrag boven het minimum voor de gratis verzending te krijgen ;)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

RbbBrts schreef: ma 4 oktober 2021, 11:20 Welke is dat dan? Deze? https://www.mantel.com/mucoff-bike-cleaner

En waar is dat goedkope adresje?
Ja die idd.

En ja dat goedkope adresje…daar moet je een beetje naar zoeken. Ik heb destijds bij Next Bike Parts in Rosmalen (waar ik m’n huidige bike kocht) als aanbieding 3 flessen voor een X bedrag gekocht, weet de prijs ff niet meer. (het geeft ook aan hoe lang je er mee doet want ik ben nu aan m’n laatste fles bezig en m’n fiets is uit 2016…ok, het hangt er ook vanaf hoe vaak je schoonmaakt en ik ben niet zo’n slecht weer rijder maar toch) Maar online zie je ook nog wel eens een aanbieding.

@Knakker & ook Bram: ik vind het net een verschil maken of je je bike eerst moet soppen of dat je gewoon die muc-off er op spuit en dan afspoelt…het is een beetje gemak dient de mens. En het is idd wat duurder maar wel effectiever vind ik. En dan in reactie op wat Bram schrijft: het is dus niet zo dat het voor het vervolg zorgt dat hij schoner blijft maar het vuil van die bewuste wasbeurt gaat er beter af doordat het product onder de zand deeltjes kruipt wat je met water en sop niet zou hebben; dat is iig het idee achter die nano technologie.

Maar goed ik heb verder geen aandelen in dat spul hoor. ;) …ben er gewoon tevreden over.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

:-q

Ik haalde ook altijd die jerrycans, scheelt weer in de prijs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Muc Off komt de MX scene.
Je kan 5 liter jerrycans kopen bij grote evenementen, voor relatief weinig.
Maar ik heb begrepen dat de MXers een nieuw (beter?) middeltje hebben ontdekt en dat Muc Off sindsdien zn peilen richt op de mtb'ers (met kleine dure flesjes)

Het poetsen van auto, motor of fiets is ondertussen een ding op zich geworden, dus iedereen die er lol in heeft moet dat zeker doen.
Zelf los ik het schoonmaken liefst zo practisch mogelijk op en haal mn plezier enkel uit het rijden.

Bedenk wel dat de handel heel goed weet dat de gemiddelde fietser zn fiets graag verwent en dat het ook een paar centen mag kosten.
Mooi verhaal en een beetje elvenstof erbij en klaar is je flesje schoonmaak- of poetsmiddel.
;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Groot gebruiker Muc-off , werkt prima en gewoon de jerrycan's halen , ik koop altijd 10 jerrycan's in 1 keer, weer wat goedkoper , samen met 4 vrienden :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1722
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Mantel verkoopt die 5L kannetjes ook.
In het buitenland heb je ook refill-stations, die heb ik in NL nog niet gezien.
Maar inderdaad: kek kleurtje, als je een setje koopt zit er soms een sticker bij, en goeie instagram content. Dan ben ik ook snel overtuigd.

Als je echt muc-off fan bent moet je naar bikepark Leogang gaan, de afspuitplaats is door Muc-off ingericht:

Afbeelding
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 oktober 2021, 15:00 Muc Off komt de MX scene.
Je kan 5 liter jerrycans kopen bij grote evenementen, voor relatief weinig.
Maar ik heb begrepen dat de MXers een nieuw (beter?) middeltje hebben ontdekt en dat Muc Off sindsdien zn peilen richt op de mtb'ers (met kleine dure flesjes)

Het poetsen van auto, motor of fiets is ondertussen een ding op zich geworden, dus iedereen die er lol in heeft moet dat zeker doen.
Zelf los ik het schoonmaken liefst zo practisch mogelijk op en haal mn plezier enkel uit het rijden.

Bedenk wel dat de handel heel goed weet dat de gemiddelde fietser zn fiets graag verwent en dat het ook een paar centen mag kosten.
Mooi verhaal en een beetje elvenstof erbij en klaar is je flesje schoonmaak- of poetsmiddel.
;)
Niet alleen de MX scene , wordt ook al tijdje gebruikt in de RadioControl racerij , bigscale off road evenementen...
:-q ( daar kan je vaak een refill krijgen voor weinig :wink: )

En ik denk nog wel andere takken van sport .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn offroad, MX en RC dagen zijn blijkbaar uit het pre Muc Off tijdperk. :D

Vroeger had je Presto(*) vaatwasmiddel.
Dat maakte alles schoon.
Roetzwarte motorolie ging uit een wit katoenen shirt :-q
(Maar het milieu was er minder blij mee)

*)bestaat nog steeds, maar vroeger was(te) het beter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 oktober 2021, 15:17 Mijn offroad, MX en RC dagen zijn blijkbaar uit het pre Muc Off tijdperk. :D

Vroeger had je Presto vaatwasmiddel.
Dat maakte alles schoon.
Roetzwarte motorolie ging uit een wit katoenen shirt :-q
(Maar het milieu was er minder blij mee)
8) Je wordt ouder , 8) ( ik ook ) :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 oktober 2021, 15:17 Mijn offroad, MX en RC dagen zijn blijkbaar uit het pre Muc Off tijdperk. :D

Vroeger had je Presto vaatwasmiddel.
Dat maakte alles schoon.
Roetzwarte motorolie ging uit een wit katoenen shirt :-q
(Maar het milieu was er minder blij mee)
Dat milieu aspect is bij muc-off dan wel ok want biologisch afbreekbaar dus. Waardoor ik het met n gerust gevoel buiten op m’n terras gebruik wat aan m’n grasveld grenst...m’n gras ziet er nog steeds prima uit. ;)

Tis wel een beetje een marketing ding idd, daar zijn ze goed in, maar toch ook gewoon wel goed spul vind ik.
Plaats reactie