headset topcap gescheurd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo
ik kreeg een rammeltje bij mijn headset dus ik dacht om de bout wat aan te spannen.
ik heb een cube stereo hybrid, met een cube stuurpen.
dus de stuurpen klem bouten eerst losgedraaid, en de centrale bout in de topcap aangedraaid.
bleek dat er veel speling in zat, en heb ik de topcap helemaal losgedraaid - bleek dat die van kunststof is en gescheurd. Merk ' cros'. Ik hoop dat de fotos duidelijk zijn.
Bij mijn vorige fietsen was die topcap altijd van metaal en dat lijkt mij logischer want die moet toch de stuurpen naar beneden klem drukken.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

mijn vraag;
is het normaal dat een cap van hard kunststof is?
is zo een cap 'standaard' en kan ik een nieuwe kopen? De opening heeft een stapje met twee diameters, 28.4 mm en 34.9 mm .
Ik heb het idee dat de diameter niet standaard is; ik heb eens op Ali een garmin gps houder voor op de headset gekocht; er zat een aluminium topcap bij waarop de garmin draaiklikker geschroefd kon worden, maar die past niet wegens te grote diameter. Bovendien is de stuurpen van boven niet vlak, dus een grotere schijfdiameter komt niet plat.
enige tips?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Merk is Acros. Is inderdaad standaard maat. 1 1/8"
Put something exciting between your legs!
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Met de topcap hoef je helemaal niets vast te draaien. Je moet met het aandraaien ervan zorgen dat er geen speling meer zit op je vork in het frame. Als de speling er uit is dan moet je de stuurpen vastzetten. Je kan dan zelfs de topcap losdraaien.
De stuurpen houd de boel op zijn plaats.
Je moet er alleen wel voor zorgen dat als je de topcap plaatst dat je pen van de vork wel een paar mm onder de bovenkant zit van je stuurpen.
Anders heeft hij geen ruimte om de vork in het frame te trekken zodat de speling eruit is.
Aluminium en kunstof moet beiden geen probleem geven.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De originele Aheadset en de vroege Ritchey aheadsets kwamen allemaal met een kunstof top cap.

Afbeelding

Ze waren kunststof by design om te voorkomen dat gebruikers overmatig de lagers onder spanning zetten wat de levensduur verkort. Als je er teveel kracht op zet vervormden ze en limiteren de overtorque. Later zijn de meeste topcaps aluminium geworden, ik denk voor de looks en het "gevoel" van degelijkheid.

Die gescheurde topcap lijkt in elk geval ooit veel te hard aangetrokken. In deze gescheurde vorm geeft hij ook niet langer de correcte voorspanning op de lagers, dus vervangen dat ding.

succes ermee
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

De topcap is alleen om de speling eraf te halen, daarna doet ie niets meer. Speling eraf is wat anders dan zo vast mogelijk. Eigenlijk moet je hem gewoon elke keer 1/8 slag (of iets in die richting) vastdraaien tot de speling eraf is. Dan draai je een kunststof kapje niet kapot.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Bedankt allemaal voor de uitleg over de historie en de werking. :-q
Het was mij al wel duidelijk dat de topcap niet de bedoeling heeft om de vorkpen onder spanning in de headset lagers te houden. Dat is idd de stuurpen en daarom had ik vooraf deze losgedraaid.

Maar ik zou toch verwachten dat de topcap , bij losse stuupen, de speling eruit moet trekken voordat je het fixeerd met de stuurpen. Dus moet hij toch enige kracht aankunnen.

IK had er voorheen nog niet aangezeten, nooit een probleem met de voorvork of kraakjes in de headset lagers gehad sinds aankoop ruim een jaar geleden. Toch vreemd dat de cap gescheurd is, in de fabriek, bij de dealer? zou geen vermoeing kunnen zijn.

anyway, nieuwe zien te vinden en vervangen die hap.

voorvork uithalen/ lagers servicen heb ik nog nooit gedaan. ik heb zelf veel geleerd tijdens de coronatijd over fietsonderhoud en herstel, en tools gekocht, , maar me aan lager gerelateerde zaken nog niet durven wagen. :~
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

nederbelg2 schreef: ma 20 september 2021, 12:45 Bedankt allemaal voor de uitleg over de historie en de werking. :-q
Het was mij al wel duidelijk dat de topcap niet de bedoeling heeft om de vorkpen onder spanning in de headset lagers te houden. Dat is idd de stuurpen en daarom had ik vooraf deze losgedraaid.

Maar ik zou toch verwachten dat de topcap , bij losse stuupen, de speling eruit moet trekken voordat je het fixeerd met de stuurpen. Dus moet hij toch enige kracht aankunnen.

IK had er voorheen nog niet aangezeten, nooit een probleem met de voorvork of kraakjes in de headset lagers gehad sinds aankoop ruim een jaar geleden. Toch vreemd dat de cap gescheurd is, in de fabriek, bij de dealer? zou geen vermoeing kunnen zijn.

anyway, nieuwe zien te vinden en vervangen die hap.

voorvork uithalen/ lagers servicen heb ik nog nooit gedaan. ik heb zelf veel geleerd tijdens de coronatijd over fietsonderhoud en herstel, en tools gekocht, , maar me aan lager gerelateerde zaken nog niet durven wagen. :~
Die is gescheurd omdat je 'm zonder momentsleutel verder aan hebt gedraaid. Af fabriek stond ie op het juiste moment, verder aandraaien geeft 'krak'. Ding hoeft niet strakker dan 3.5/4nm te zitten, in de meeste gevallen is een headset spelingsvrij bij 2.5/3
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Een topcap zet je niet op moment vast, maar op net elke keer een kwart of 1/8 slag erbij totdat de speling er uit is.

Hiervoor een momentsleutel gebruiken is volkomen onzin.

Edit: Je stelt met de bout de afstand tussen cup en conus in en daarmee de speling. NIET de kracht waarmee je de kogeltjes vermorzeld. (Of cup of conus)
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Marke schreef: ma 20 september 2021, 16:03 Een topcap zet je niet op moment vast, maar op net elke keer een kwart of 1/8 slag erbij totdat de speling er uit is.

Hiervoor een momentsleutel gebruiken is volkomen onzin.

Edit: Je stelt met de bout de afstand tussen cup en conus in en daarmee de speling. NIET de kracht waarmee je de kogeltjes vermorzeld. (Of cup of conus)
Vandaar dat vrijwel alle fabrikanten in alle techbooks een voorgeschreven moment hanteren?
Dan ben ik het wel zover met je eens dat dat niets meer of minder dan een indicatie is en je meestal met minder toe kan.
Helaas meest gemaakt fout door de dhz klussers: lekker aan die sleutel hengsten tot het vastzit
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

MNisschien om assemblagemedewerkers een beetje tegemoet te komen. Dan kunnen ze gewoon een standaard ingestelde momentsleutel gebruiken. Scheelt weer tijd.

Maar je wilt hier de speling instellen, en niet een kracht op de kogeltjes die blijkbaar bij 3 Nm aanvaardbaar is.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Marke schreef: ma 20 september 2021, 16:38 MNisschien om assemblagemedewerkers een beetje tegemoet te komen. Dan kunnen ze gewoon een standaard ingestelde momentsleutel gebruiken. Scheelt weer tijd.

Maar je wilt hier de speling instellen, en niet een kracht op de kogeltjes die blijkbaar bij 3 Nm aanvaardbaar is.
Bij bv Trek wordt voor sommige modellen met Isospeed aangeraden de topcap op 8nm te torquen, daarna volledig te lossen en op 4nm vast te zetten alvorens de stem aan te draaien op 5nm....
8nm op een setje headset lagers gaat mij dan ook weer een brug te ver....
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Aanhaalmoment is het Nederlandse woord.
Goed, ik gebruik regelmatig momentsleutels, maar zou er toch bij het balhoofdstel niet aan denken om op moment via de "top cap" -schroef de lagerspeling in te stellen. Lagers van fietsen kunnen vaak het beste afgesteld worden met de fijngevoelige vingers. Vingertoppen zijn voorzien van heel veel zenuwen, vandaar dat vingers altijd erg fijngevoelig zijn.
Afstellen van een Ahead-set doe je door de schroef aan te draaien tot deze ietsje weerstand krijgt en dan te voelen of er nog speling op het balhoofd zit. Ik doe dat meestal dor met ingeknepen voorrem het stuur voor- en achterwaarts de duwen, je voelt dat in eerste instantie iets speling. Vervolgens de schroef heel weinig aandraaien en weer op speling controleren. Zo ga je door tot je geen speling meer voelt. Nu kan je de voorbouw vastzetten en tenslotte til je de fiets aan het frame iets op, nu moet het stuur heel gemakkelijk kunnen draaien. Voel ook of er tijdens het draaien hier of daar het stuur niet zo makkelijk draait, als dat zo is, is een lager defect, meestal het onderste. NB: tijdens het voelen van speling kan het ook de rem zijn die speling geeft, bij schijfremmen gewoon hard genoeg knijpen, dan heb je daar geen last van. Bij velgremmen moet je achter je oren gaan krabben bij speling op de rem, bij trommelremmen is er altijd iets speling op de rem door de stang die vanaf de naaf in een beugeltje aan de binnenkant van de vork zit.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Moraal vh verhaal:
Momentsleutels zijn er voor ongevoellige mensen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
christmtb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1007
Lid geworden op: vr 24 maart 2006, 13:28

Aan TS , ik heb best wat top caps liggen. Ook eentje waar je een bierdopje kan opzetten. Mocht u interesse hebben en niet te ver uit de buurt wonen toevallig. Je kan dit gratis krijgen.
Christonabike!!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

topcap waar een bierdopje op kan is natuurlijk de leukste :winkie:

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... bierdop!-/
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Plaats reactie