Wielenbouwer omg. Zoetermeer

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

"Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan" is niet altijd de meest verstandige om te doen. :lol:
Voor het eerst moet ik me gewonnen geven. (Volledig tegen mijn natuur in) Alles doe ik zelf aan de fiets maar die slag in de wiel heb ik alleen maar erger gemaakt en een nippel is glad gedraaid :roll: :-{ Voordat ik het nog erger maak... wat is een goed adres om mijn wielen na te laten trekken (omg. Zoetermeer)? (DT Swiss M1700 Spline) Liefst kijk ik de kunst af zodat ik een volgende keer zelf een poging kan doen en dan wel met de juiste spullen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

Andless Cycling in Vlaardingen lijkt me niet te ver
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Thanks.Vlaardingen is idd geen probleem. Ik ga zeker even contact met ze zoeken.

Ik had de hoop op een ervaren forumlid die het leuk vindt om een nono (op dit gebied) iets bij te brengen over de edele kunst van het wielenbouwen :tong .
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Helaas. Gesloten van 16 juli t/m 23 oktober 2021 lees ik op de site.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

De wielen zijn waarschijnlijk gebouwd met straightpull spaken en zijn er alu prolock squorx nippels gebruikt, Door de prolock (soort loctite) gaat het draaien zwaar, kan de spaak mee gaan draaien en als de spaaksleutel dan niet nauwkeurig om de nippel sluit draai je hem 'rond' (hoekjes eraf).

Als het idd die nippel is, is je geluk dat hij vanaf de bovenkant van de velg ook los/vast gedraaid kan worden, en daar meer grip heeft (wel een speciale sleutel nodig).

Omdat je al aan spaken hebt lopen draaien kan het wat extra werk zijn om alles weer op gelijke spanning en recht te krijgen, maar dat moet kunnen.

Succes,

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Jan the Man schreef: ma 27 september 2021, 22:18 Door de prolock (soort loctite) gaat het draaien zwaar, kan de spaak mee gaan draaien en als de spaaksleutel dan niet nauwkeurig om de nippel sluit draai je hem 'rond' (hoekjes eraf).
Ik heb het gemerkt ja :-{ Daarom wil ik niet verder de boel verprutsen en het laten doen. Ik wil er echter ook graag iets van leren. Echt alles doe ik zelf aan de fiets, maar een slag (niet eens zo groot) uit het wiel halen dat kan ik blijkbaar niet en dat irriteert me best wel. Het begint met goede spullen... Maar ja, je denk toch snel dat doet ik ff... :roll:
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Net bij Andy langs geweest en gelijk even opgelost. :-q
Bleek dat ik drie nippels had verkl... De nippels zitten idd vast met een borgmiddel en zijn erg zacht. Andy draait dan ook aan de buitenkant met de speciale sleutel en gebruikt messing nippels. Leuk om eens te zien hoe hij het doet. Als je weet wat je doet is/lijkt het niet moeilijk. :wink:

Raakte in gesprek over zijn naven, klinkt goed. Misschien ooit...
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
Plaats reactie