Loctite voor loslopende bout swingarm fully?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Vandaag langs de Trek dealer (trek store) geweest. Zij hebben me prima geholpen. Bout eruit gehaald, hier zag je nog wat blauwe aanslag op van de loctite, die zat er vanaf fabriek dus al op. Voor de rest was alles helemaal in orde met de bout en schroefdraad. Nieuw likje loctide erop en gelijk alle andere draaipunten weer op NM gedraaid. Niks aan de hand. Maar toch voelt het beter dat ik het door dealer heb laten doen.

(Of het trouwens loctite was weet ik niet, er zat een blauw goedje op, en de dealer heeft zoiets er weer op aangebracht)
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar toch voelt het beter dat ik het door dealer heb laten doen.
:-q
Trek geeft goede garantie, maar de TF is blijkbaar een zorgenkindje (lees ik hier).
Je doet er verstandig aan ze geen reden te geven zich aan de garantie te onttrekken.
(Ik zeg niet dat ze dat doen, maar toch...)

Heb je een 2e fiets?
Proefondervindelijk vastgesteld dat een 2e fiets zichzelf dubbel en dwars terugverdient bij lastige/herhaaldelijke garantie gevallen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

ThaSingleTrackMastah schreef: do 23 september 2021, 13:26
Maar toch voelt het beter dat ik het door dealer heb laten doen.
:-q
Trek geeft goede garantie, maar de TF is blijkbaar een zorgenkindje (lees ik hier).
Je doet er verstandig aan ze geen reden te geven zich aan de garantie te onttrekken.
(Ik zeg niet dat ze dat doen, maar toch...)

Heb je een 2e fiets?
Proefondervindelijk vastgesteld dat een 2e fiets zichzelf dubbel en dwars terugverdient bij lastige/herhaaldelijke garantie gevallen.
Als tweede fiets een racefiets, maar liever niet. Maar ik ga er natuurlijk nu gewoon vanuit dat dit geen groot probleem gaat worden. Je leest natuurlijk altijd de slechte verhalen online, nooit de goede, zelfde met medische vraagstukken. Misschien was dit gewoon een los boutje die nu weer is vastgedraaid. En anders gaan we het meemaken. Heb in ieder geval een fijne dealer.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Torsten schreef: wo 22 september 2021, 16:47 Bout eruit gehaald, hier zag je nog wat blauwe aanslag op van de loctite, die zat er vanaf fabriek dus al op.
De blauwe aanslag is zoiets als loctite dri-loc, 243 bladeren witte aanslag.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

En heb je er een streepje opgezet zodat je kan zien als er beweging in komt? Vond dat wel een goede tip. Nieuwe motorfietsen hebben dat ook vaak.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

kan niet meer schreef: do 23 september 2021, 21:08 En heb je er een streepje opgezet zodat je kan zien als er beweging in komt? Vond dat wel een goede tip. Nieuwe motorfietsen hebben dat ook vaak.
Zeker, dubbel streepje erop aangebracht! :-q

Toch vraag ik me wel af of het zo slecht moet zijn , een boutje moet toch wel los kunnen komen? Oke deze bout op dit model heeft een slechte reputatie, maar op een fully moet een boutje toch wel eens aangedraaid worden?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

De bout hoort eigenlijk door de bewegingen van de achtervork niet los te komen. En een iets zwaar lopend lager of een kleine scheefstand of een plotseling erg hoge kracht kan er voor zorgen dat er wel een draaiend koppel op de bout komt die hem los wil draaien. En een beetje loctite kan dan helpen maar eigenlijk is het al een ontwerpdingetje als het kan gebeuren. Maar een vorkconstructie die helemaal niet assembleerbaar is, is ook niet erg praktisch dus af en toe ontkom je er niet aan.
Er is ergens ook wel iets voor de vinden op aan een kant van de fiets linksdraaiende bouten te gaan gebruiken, maar het kan heel goed zijn dan dat sommige linksdraaiende bouten rechts, en andere aan de linkerkant van de fiets komen naarmate de richting van het grootste losdraaiend koppe[, en dat is ook niet erg handig, dat gaat waarschijnlijk geheid mis.

Maar ik denk dat de dealer die aangaf geen loctite te gaan gerbruiken misschien wat bang was dat je hoge sterkte loctite ging gebruiken, en die krijg je ook wel los, maar dan mag je de boel lekker heetstoken.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Marke schreef: vr 24 september 2021, 08:45 De bout hoort eigenlijk door de bewegingen van de achtervork niet los te komen. En een iets zwaar lopend lager of een kleine scheefstand of een plotseling erg hoge kracht kan er voor zorgen dat er wel een draaiend koppel op de bout komt die hem los wil draaien.
Ik denk dat er wat anders speelt. Ter illustratie: Geheel tegen je gevoel in heeft het rechter pedaal rechtse draad en het linker pedaal linkse draad. Als een zwaar lopend lager er zou voor zorgen dat een as er uit loopt dan zou dit bij pedalen heel veel gebeuren.
Er speelt wat anders. Zodra een schroefdraadverbinding net niet helemaal vast zit dan zorgt de (noodzakelijke) speling er voor dat de bout iets kan kantelen in de binnendraad. Bij een ronddraaiende radiale belasting zoals bij een pedaal zorgt dit kantelen er voor dat het pedaal vaster "loopt" (lastig uit te leggen). Zou je links en rechts verwisselen dan zouden binnen de kortste keren beide pedalen loslopen.
Bij een rocker link is het weliswaar een heen en weer en geen geen continu ronddraaiende beweging, maar de belasting is wel asymmetrisch. Groot bij het inveren en klein bij het uitveren. Omdat hier geen bouten met linkse en rechtse draad worden gebruikt heeft één van de bouten dus de neiging los te willen lopen. Of dit ook daadwerkelijk gebeurt heeft vaak te maken met kleine ontwerpdetails, toleranties etc.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie