Loctite voor loslopende bout swingarm fully?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

De bout van m'n swingarm (scharnier bij bottembracket) aan de driveside is laatst los gekomen. Nu heb ik hem weer vastgedraaid met aangegeven 17nm. Maar nu vraag ik mij af, is het verstandig loctite op de bout te doen? Of een ander middel misschien? Las online iets over vibratite VC-3. Wat zouden jullie aanraden? Wil natuurlijk wel dat de bout ooit ook weer eens los kan komen ivm de lagers.

Mvg Torsten
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Torsten schreef: di 21 september 2021, 10:04 De bout van m'n swingarm (scharnier bij bottembracket) aan de driveside is laatst los gekomen. Nu heb ik hem weer vastgedraaid met aangegeven 17nm. Maar nu vraag ik mij af, is het verstandig loctite op de bout te doen? Of een ander middel misschien? Las online iets over vibratite VC-3. Wat zouden jullie aanraden? Wil natuurlijk wel dat de bout ooit ook weer eens los kan komen ivm de lagers.

Mvg Torsten
Om wat voor fiets gaat het en wat schrijft de fabrikant voor?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Trek top fuel 2020. Heb contact opgenomen met trek dealer, die zei probeer het met wat loctide. Ze meldden dat ze in principe wel eens los kunnen raken.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Torsten schreef: di 21 september 2021, 10:53 Trek top fuel 2020. Heb contact opgenomen met trek dealer, die zei probeer het met wat loctide. Ze meldden dat ze in principe wel eens los kunnen raken.
Dan zou ik Loctite 243 (medium) nemen. Kost 11 euro bij Toolstation.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Mad Wally schreef: di 21 september 2021, 10:58
Torsten schreef: di 21 september 2021, 10:53 Trek top fuel 2020. Heb contact opgenomen met trek dealer, die zei probeer het met wat loctide. Ze meldden dat ze in principe wel eens los kunnen raken.
Dan zou ik Loctite 243 (medium) nemen. Kost 11 euro bij Toolstation.
:-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Als je een pivot bout besteld ( trek ) komen die allemaal met blauwe loctide , en dat het wel eens los komt , kan ik beamen , tot twee keer toe , losgekomen en of afgebroken . Vondt /vindt dat een slechte zaak voor een fiets van €3500 > (trek fuel ex 8.9 en 8 8) , wel netjes opgelost maat wel de fiets 4 weken kwijt ... :(( des te meer overgestapt naar ander merk . :)

Ik had toen ook de pivot boutjes standaard maar thuis liggen , misschien heb jij er wat aan ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Snelle Buffer schreef: di 21 september 2021, 13:26 Als je een pivot bout besteld ( trek ) komen die allemaal met blauwe loctide , en dat het wel eens los komt , kan ik beamen , tot twee keer toe , losgekomen en of afgebroken . Vondt /vindt dat een slechte zaak voor een fiets van €3500 > (trek fuel ex 8.9 en 8 8) , wel netjes opgelost maat wel de fiets 4 weken kwijt ... :(( des te meer overgestapt naar ander merk . :)

Ik had toen ook de pivot boutjes standaard maar thuis liggen , misschien heb jij er wat aan ?
Ja we gaan het zien of dit voor de lange termijn gaat werken. Ik weet niet of jouw boutjes van de fuel ex compatible zijn. Ik kan namelijk specifiek boutjes voor mijn model vinden:


https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Of de boutjes compatible zijn , weet ik niet . Weet wel dat
er toen een aantal dezelfde boutjes bij diverse type 's werden gebruikt .

Zoals in een " set" komen ze niet , maar misschien(waarschijnlijk) niet te gebruiken bij de " nieuwere frame's".
:roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Snelle Buffer schreef: di 21 september 2021, 15:05 Of de boutjes compatible zijn , weet ik niet . Weet wel dat
er toen een aantal dezelfde boutjes bij diverse type 's werden gebruikt .

Zoals in een " set" komen ze niet , maar misschien(waarschijnlijk) niet te gebruiken bij de " nieuwere frame's".
:roll:

Ik denk dan ook dat ze niet compatibel zijn. Bedankt voor het aanbod in ieder geval!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Zelf niets aan doen, overlaten aan dealer/Trek i.v.m. garantieclaim.

Loslopende bout is idd een probleem bij de TF. Ben er bijna een jaar meebezig geweest. En steeds weken de fiets kwijt.
Eerste advies van Trek aan de dealer was, draai maar wat vaster aan. Toen bout laten vervangen. Daarna complete lagerset. Uiteindelijk complete set nog eens vervangen bij Trek zelf. En weer los lopen. Op een gegeven moment was ik het zo zat :evil: Heb toen een nieuw frame gekregen. En wat denk je? Inderdaad, weer loslopen. Dit was het moment om de koop te ontbinden. Toch Trek nog een kans gegeven, er is toen iets uit Amerika gekomen waar ik weken op het moeten wachten. Nu is het al een halfjaar goed.

Begreep wel dat er geen locktide gebruikt mag worden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb even de boutjes opgezocht , wie weet kan je er wat mee ..... :)

Edit , degene in het " setje" hebben een schuin kantje deze niet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op di 21 september 2021, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ghost-biker schreef: di 21 september 2021, 16:56 Begreep wel dat er geen locktide gebruikt mag worden.
Is er ook verteld waarom je geen locktide mag gebruiken? Vind het een beetje een kolder verhaal en bangmakerij. Alsof met een druppel locktide je frame ontploft… boutje en moertje even ontvetten met thinner, drupje locktide er op en vastzetten op het aangegeven moment. Het enige verschil is dat je de bout iets strakker aandraait omdat de locktide nat als glijmiddel functioneert (yep, getest :winkie: ) 17nm met locktide is ongeveer 18-19nm ‘droog’
Vervolgens lopen ze niet meer los en krijg je ook geen last van corrosie of roest en kunnen ze altijd los gehaald worden :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

P@trick schreef: di 21 september 2021, 18:33
Ghost-biker schreef: di 21 september 2021, 16:56 Begreep wel dat er geen locktide gebruikt mag worden.
Is er ook verteld waarom je geen locktide mag gebruiken? Vind het een beetje een kolder verhaal en bangmakerij. Alsof met een druppel locktide je frame ontploft… boutje en moertje even ontvetten met thinner, drupje locktide er op en vastzetten op het aangegeven moment. Het enige verschil is dat je de bout iets strakker aandraait omdat de locktide nat als glijmiddel functioneert (yep, getest :winkie: ) 17nm met locktide is ongeveer 18-19nm ‘droog’
Vervolgens lopen ze niet meer los en krijg je ook geen last van corrosie of roest en kunnen ze altijd los gehaald worden :-q
Precies , en waarom levert Trek hun boutjes dan ook met de blauwe locktide ?, of het moet alleen " glijmiddel" zijn ? :)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Begreep wel dat er geen locktide gebruikt mag worden.
En Loctite ?
:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Snelle Buffer schreef: di 21 september 2021, 18:37

Precies , en waarom levert Trek hun boutjes dan ook met de blauwe locktide ?, of het moet alleen " glijmiddel" zijn ? :)
Dat blauwe bleek geen locktite te zijn. Dachten ze bij Trek NL eerst ook. Schijnt toen iets in mijn frame aangetast te hebben, vandaar het nieuwe frame. Maar ja in het nieuwe frame liep het ook weer los. Vandaar het "speciale spul" uit Amerika.
Plaats reactie