Tips goede momentsleutel tot 25nm (min 17nm)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Daantje050
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: do 4 juni 2020, 21:53
Mijn mountainbike: Canyon AL SL 7.0

Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: do 23 september 2021, 09:41 Dat setje ziet er niet slecht uit. Voor mij zou een klein nadeeltje zijn dat die momentsleutel pas bij 4Nm begint.
Omdat ik die waarde vaak gebruik heb ik liever een sleutel die wat lager begint, op een of andere manier zit ik niet graag op het uiterste bereik (een gevoel, kan het niet wetenschappelijk onderbouwen ;-)).
Een 1:5 bereik is gebruikelijk voor een momentsleutel. Meer vertrouw ik ook niet tenzij je heel veel geld uitgeeft. Dat betekent automatisch dat als je 25Nm als Max wil dat het kleinste 5Nm is.

Ik heb er daarom in de loop van de tijd 3 verzameld. Goedkope 2-14 (gebruik ik niet onder 4) en 10-50 en 30-150 beide van Gedore. Behalve aan fietsen sleutel ik ook veel aan auto’s en motoren en met het geld wat ik daarmee bespaar zijn degelijke uitgaven zeker gerechtvaardigd.

Een uur bespaard op werkplaats tarief en de onderdelen zelf goedkoop inkopen is al makkelijk de prijs van een momentsleutel. Als je dat al 40 jaar zo bekijkt dan kun je een leuke set gereedschap bij elkaar sparen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mad Wally schreef: do 23 september 2021, 11:02
Een uur bespaard op werkplaats tarief en de onderdelen zelf goedkoop inkopen is al makkelijk de prijs van een momentsleutel. Als je dat al 40 jaar zo bekijkt dan kun je een leuke set gereedschap bij elkaar sparen.
Precies dat geld voor heel veel dingen, ook fijn om thuis uit te leggen :-D
Zo heb ik zelfs een trilplaat gekocht samen met drie andere. Door de hele tuin te doen bespaarde ik 10K op arbeid. Ik heb voor rond de 1500 euro goed gereedschap gekocht. Prima investering.
Plaats reactie