Drop verkleinen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Zo, ik heb weer wat kilometers op de trails gemaakt en de nieuwe setup kunnen testen. Ik merk zeker dat het beter gaat. Ik heb minder last van tintelende en slapende handen en zit iets beter op de fiets. Maar het is nog niet weg. Ook merk ik dat ik in hele steile afdalingen ik wel erg diep achter mijn stuur aan moet duiken (in ieder geval voor mijn gevoel) en dat voelt minder veilig, alsof ik minder controle heb, zo diep voorover zittend en erg leunend op het stuur.

Ik heb gezien dat de drop tussen mijn stuur en zadel ongeveer 5cm is, wat meer is dan op mijn racefiets. Omdat ik ook een relatief kort bovenlichaam heb voor mijn lengte zou ik toch willen proberen die drop te verkleinen en dus het stuur hoger te zetten om te kijken of dat een verbetering is. Daarmee zou ik iets meer gewicht van mijn polsen en armen weghalen. Mijn huidige stuur heeft al wat spacers ertussen en kan niet hoger, dus dan zou ik een verstelbare of schuine stuurpen moeten nemen. Ik heb al wat topics gelezen over drop, de ene zegt dat het persoonlijke voorkeur is en de ander dat het ook met je lichaamsbouw te maken heeft.

Ik heb 2 concrete vragen:

- geeft een hoger stuur/kleinere drop meer of minder controle/veiligheid bij (steile) afdalingen of maakt dat niks uit?

- Ik heb veel videos gekeken over rijtechnieken. Kan je in een steile, technische afdaling beter in aanvalshouding nemen (en gewicht naar achteren) of kan je beter contact met het zadel houden (maar wel helemaal naar achteren gaan), om gewicht op achterwiel te houden?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rijd je al met een dropper?
Zonder hoog zadel in de weg daalt het veel makkelijker en safer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Nee, ik heb echt een goedkope, oude beginners mtb, haha. Maar dat geeft wellicht antwoord op mijn 2e vraag, aanvalshouding, zonder contact met het zadel is dus het veiligst in afdaling?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Boogie schreef: wo 22 september 2021, 22:30 .Ook merk ik dat ik in hele steile afdalingen ik wel erg diep achter mijn stuur aan moet duiken (in ieder geval voor mijn gevoel) en dat voelt minder veilig, alsof ik minder controle heb, zo diep voorover zittend en erg leunend op het stuur.
Ik zou gewoon bang worden om in zo'n houding te dalen. :o
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bij hele steile afdalingen helemaal naar achteren en billen net boven het achterwiel. https://www.youtube.com/watch?v=-iygIzBZ7lg
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad.
Drop van het stuur kleiner maken kan helpen maar de juiste houding trainen is het belangrijkst.
Op de oudere, 'korte' fietsen zonder dropper moet je in een steile afdaling heel zeker niet in het zadel blijven zitten.
Kont naar achteren en vooral geen stijve houding aannemen want de fiets moet onder je kunnen bewegen om zo de hobbels in het terrein te volgen.
Zodra je gewicht op je stuur voelt rusten zit je fout met je houding, er hoeft dan maar een molshoop in de weg te liggen en je gaat OTB.

Opa aan het woord; vroeger kon het ook zonder dropper dus moet nu ook kunnen.
Maar dat heeft mij toen weleens een paar gekneusde ribben opgeleverd...
In een steile afdaling moest ik een dropje pakken, dat ging niet helemaal jofel, te ver naar achteren, stijf en m'n borstkas te laag boven het zadel. Zo klapte ik met m'n ribben op het zadel. Dat jeukte flink.
Dus: lang leve de man die de dropper uitvond :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Boogie schreef: wo 22 september 2021, 22:30 ...geeft een hoger stuur/kleinere drop meer of minder controle/veiligheid bij (steile) afdalingen of maakt dat niks uit?
Een hoger stuur geeft meer gevoel van controle dan een erg laag stuur. Persoonlijk houd ik niet van diep zitten en bij mijn mtb's staan de handvatten dan ook ongeveer op zadelhoogte.

Dat is bij beide fietsen ook min of meer de bedoeling, want die stuurhoogte bereik ik makkelijk met weinig spacers onder de stuurpen en een stuur met lichte rise. Er zijn in dit geval dus geen kunstgrepen nodig in de vorm van een steil omhoogwijzende stuurpen, veel spacers of een stuur met heel veel rise.

Maar dat spul bestaat allemaal wel, dus als je je stuur hoger zou willen hebben kun je daar naar kijken. Hoeveel spacers je kwijt kunt onder de stuurpen staat natuurlijk min of meer vast, maar een stuurpen met flinke hoek of een stuur met bijvoorbeeld 4~5cm rise brengt de boel flink omhoog.

Verder ga je bij een afdaling eigenlijk altijd staan, hoe ver je dan naar achteren beweegt is afhankelijk van hoe steil het naar beneden gaat :)

HIer zie je dat mijn grips zelfs nog een tikje boven zadelhoogte uitkomen:
Afbeelding

En hier zie je dat daar op dit frame niet veel spacers, een steile stuurpen of stuur met veel rise voor nodig is. Maar dat verschilt dus per frame, frames voor xc-wedstrijdgebruik zijn lager aan de voorkant dan frames die meer op afdalen gericht zijn. Dit specifieke frame is op maat gemaakt en ik heb er bewust voor gekozen de voorkant relatief hoog te maken (na deze foto's is het frame nog gespoten :)).
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Het gaat natuurlijk vooral om de houding, ervan uitgaande dat je het juiste type fiets voor de job gebruikt.

Diep zitten...... Dat hangt natuurlijk erg van je bouw af. Met lange benen moet ik echt mijn best doen om op een XC fiets benenden de 7cm drop uit te komen. Nu is dat ook niet zo erg nodig. Staar je niet blind op de drop.

Ik vind rechter op niet perse fijner. Ik heb het dit jaar geprobeerd gespeeld met verschil in drop van 4cm.
Ik kwam 1cm hoger uit dan ik zat en 1cm breder per kant. Dat vond ik net lekkerder.

Maar eerlijk was dit met name voor mijn rug en niet voor controle.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Steile afdaling zonder dropper = buik op het zadel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boogie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 382
Lid geworden op: zo 23 juli 2006, 20:41

Bedankt voor alle feedback, echt top!

Dat is voor mij zeker de bevestiging om een stuurpen te kopen die mijn stuur wat omhoog brengt. Ik ga denk ik voor een verstelbare, dan kan ik nog een beetje spelen met welke hoogte ik fijn vind.

Goed om te weten wat de juiste houding is. Ik was al aan het oefenen met kont van het zadel en gewicht naar achter, maar ik twijfelde toch. Als beginner weet je soms niet of iets niet goed aanvoelt omdat je er gewoon aan moet wennen of dat er iets verkeerd zit, dus jullie feedback is erg fijn!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een verstelbare zou ik dan weer niet aanraden: die zijn er (nagenoeg?) niet in korte maten, en ze zijn zwaar.
Als je weet hoe lang de stuurpen moet zijn om lekker te zitten zou ik voor een vaste gaan. Hoeft niet heel duur te zijn, dit is bijvoorbeeld een prima stuurpen voor minder dan twee tientjes en in vele lengtes te krijgen:
https://www.bike24.com/p292056.html?men ... ,1914,1915
Als 25 graden teveel van het goede is, hij is er ook met 17 graden:
https://www.bike24.com/p292313.html?men ... ,1914,1915
(Ik ga er dan even vanuit dat je een 31.8mm stuur hebt en een 1 1/8 voorvork. Wel zeker weten voor je iets besteld ;-) ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie