Zadel Selle SMP onderhouden

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik heb een minder mooi model maar voor mij erg prettig zittend zadel, namelijk een Selle SMP Avant. Dit zadel heeft een echt leren bovenlaag en vroeg mij af hoe ik deze het beste kan onderhouden zonder dat het enorm glad wordt.
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou leervet gebruiken.
Maar zolang dat niet 100% is ingetrokken is het glad.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Saddle soap?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Mrfrank schreef: do 7 oktober 2021, 16:16 Ik heb een minder mooi model maar voor mij erg prettig zittend zadel, namelijk een Selle SMP Avant. Dit zadel heeft een echt leren bovenlaag en vroeg mij af hoe ik deze het beste kan onderhouden zonder dat het enorm glad wordt.
Ik rij al meer dan een decennium met SMP zadels (de Composit, dat is een leren laagje rechtstreeks op het kunststof frame).

IMHO, moet je dit soort zadels niet onderhouden. Het is geen Brooks of Gilles Berthaud zadel wat je met leervet soepel en waterdicht moet maken. SMP zadels zijn geverfd, dus opname van vet is nihil en het laatste wat je wil is dat ze gaan uitlubberen.

@Madwally, zou ik niet doen, dat is toch meer voor paardenzadels en die zijn echt anders dan een fiets zadel (veel dikker en doorgaans niet op dezelfde manier geverfd als een fietszadel). De wax gaat er nooit lekker intrekken en je loopt weer het risico het leer te verpesten.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik 'vet' mijn leren zadels(speed needles) altijd om de zoveel tijd in met een (doorzichtige) schoencreme. Vooral als het zadel vaak nat wordt en weer opdroogt, droogt het leer snel uit en slijt door het schuren van je broek de verf(bescherm) laag af.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie