Wielset
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 496
- Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
- Mijn mountainbike: Scott spark
Als goed is krijg ik over een paar maanden de scott spark rc team black. Daar zit een standaard wielset in .ik vraag me af als ik een handgespaak wielset koop ga ik daar iets van merken. Ik fiets veelal in Nijmegen zeddam Amerongen uitrecht en ardennen. Ik praat dan over een aluminium set.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Wat zit er standaard in qua wielen?shit schreef: ↑do 7 oktober 2021, 19:30 Als goed is krijg ik over een paar maanden de scott spark rc team black. Daar zit een standaard wielset in .ik vraag me af als ik een handgespaak wielset koop ga ik daar iets van merken. Ik fiets veelal in Nijmegen zeddam Amerongen uitrecht en ardennen. Ik praat dan over een aluminium set.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4697
- Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
- Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede
Mooie upgrade is de Syncros Silverton SL carbon. Lekker prijzig ook
..."ga ik daar iets van merken" ?
Dat is wel een vrij subjectieve vraag op zich. Ook handgespaakte wielen heb je beschikbaar in vele soorten kwaliteit.
Laten we de vraag eens omdraaien.... Wat zou je er graag aan willen merken ? En wat ga je uitgeven aan de hangespaakte wielen ?
Dat is wel een vrij subjectieve vraag op zich. Ook handgespaakte wielen heb je beschikbaar in vele soorten kwaliteit.
Laten we de vraag eens omdraaien.... Wat zou je er graag aan willen merken ? En wat ga je uitgeven aan de hangespaakte wielen ?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 496
- Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
- Mijn mountainbike: Scott spark
3500 € volgens mij dat is echt te gek.hanjovdberg schreef: ↑do 7 oktober 2021, 21:07 Mooie upgrade is de Syncros Silverton SL carbon. Lekker prijzig ook
Ach carbon...
Een goede aluminium wielset van rond dat bedrag is perfect.
Ja, ga je wel merken. Al is het maar door de betere lagers die lichter lopen en waarschijnlijk minder onderhoud nodig hebben door betere afdichtingen etc.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 244
- Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
- Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0
Of je het gaat merken is van meerdere factoren afhankelijk. Gewicht, rijstijl, gevoel, huidige fiets.
Ik heb enkele jaren geleden van mijn standaard wielen (sun ringle) de alu spaaknippels laten vervangen door messing spaaknippels en de wielen opnieuw laten spannen. Resultaat een stijvere wielset die het 5 jaar heeft uitgehouden zonder spaakbreuk, slagen of andere mankementen. Het waren uiteindelijk de vrijloop body en de as die het begeven hebben.
Nu een handgespaakte wielset die qua binnenmaat breder is (30mm) dan de buitenmaat van de oude velgen.
Dit is wel goed merkbaar, fiets spoort nog beter in afdalingen en wielen hebben meer zijdelingse stijfheid.
Dus als je velgen qua maat een beetje in de richting zijn dan zou ik de wielen goed laten naspannen door een wielbouwer of goede LBS en de rest van het geld bewaren.
Ik heb enkele jaren geleden van mijn standaard wielen (sun ringle) de alu spaaknippels laten vervangen door messing spaaknippels en de wielen opnieuw laten spannen. Resultaat een stijvere wielset die het 5 jaar heeft uitgehouden zonder spaakbreuk, slagen of andere mankementen. Het waren uiteindelijk de vrijloop body en de as die het begeven hebben.
Nu een handgespaakte wielset die qua binnenmaat breder is (30mm) dan de buitenmaat van de oude velgen.
Dit is wel goed merkbaar, fiets spoort nog beter in afdalingen en wielen hebben meer zijdelingse stijfheid.
Dus als je velgen qua maat een beetje in de richting zijn dan zou ik de wielen goed laten naspannen door een wielbouwer of goede LBS en de rest van het geld bewaren.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Praktijk voorbeeld
Ik heb kort geleden een achterwiel van een Orbea Oiz van een vriend onder handen genomen.
De standaard velg (alu 25mm) had wat platte kanten en de spaken kwamen stelkens los.
Velg en spaken vervangen door een DT M502 en 16 DT comp spaken + 16 DT Revo spaken, met messing nippels.
Resultaat een besparing van 148g (per wiel!) en dat met een 29" 30mm AM velg.
Wiel is nu lichter, stijver en breder.
Dat merk je in een fiets die beter spoort en levendiger aanvoelt.
Dus een fiets die beter het spoor volgt dat jij wilt.
En dat voor een bedrag van nog geen 100 euro per wiel (bij hergebruik vd oude naven en excl arbeidsloon, want vriendendienst)
Omdat de standaard wielen vaak sluitpost zijn op de begroting kan je hier voor een redelijk bedrag grote winst behalen.
Voor de beeldvorming, diit ging om een fiets van 3700 euro. Eigenlijk verwacht je dan een betere standaard wielset.
Mooi niet. Dus de kans dat je er voor 700 euro op vooruit gaat is zeer groot.
Overigens is hier iemand die dezelfde vraag stelde. Helaas heeft hij geen update gegeven mbt z'n nieuwe wielen...
En op ons eigen forum ook een topic over deze wielen.
2021g voor 26mm. Daar is nog wel wat verbetering te halen zonder een klein fortuin neer te tellen.
Ik heb kort geleden een achterwiel van een Orbea Oiz van een vriend onder handen genomen.
De standaard velg (alu 25mm) had wat platte kanten en de spaken kwamen stelkens los.
Velg en spaken vervangen door een DT M502 en 16 DT comp spaken + 16 DT Revo spaken, met messing nippels.
Resultaat een besparing van 148g (per wiel!) en dat met een 29" 30mm AM velg.
Wiel is nu lichter, stijver en breder.
Dat merk je in een fiets die beter spoort en levendiger aanvoelt.
Dus een fiets die beter het spoor volgt dat jij wilt.
En dat voor een bedrag van nog geen 100 euro per wiel (bij hergebruik vd oude naven en excl arbeidsloon, want vriendendienst)
Omdat de standaard wielen vaak sluitpost zijn op de begroting kan je hier voor een redelijk bedrag grote winst behalen.
Voor de beeldvorming, diit ging om een fiets van 3700 euro. Eigenlijk verwacht je dan een betere standaard wielset.
Mooi niet. Dus de kans dat je er voor 700 euro op vooruit gaat is zeer groot.
Overigens is hier iemand die dezelfde vraag stelde. Helaas heeft hij geen update gegeven mbt z'n nieuwe wielen...
En op ons eigen forum ook een topic over deze wielen.
2021g voor 26mm. Daar is nog wel wat verbetering te halen zonder een klein fortuin neer te tellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16789
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Om te weten of je erop vooruit zou gaan zijn minstens twee zaken van belang: de specs van de Syncros wielen en de specs van de eventuele nieuwe wielen
Paar kernpuntjes daarin: velgbreedte intern, gewicht, bouwkwaliteit.
Veel fabriekssets zijn niet netjes gespannen, met ongelijke spaakspanningen. Als de rest wel acceptabel voor je is (breedte en gewicht) kun je de boel laten natrekken door iemand die weet wat hij doet.
Ook heb ik gemerkt dat veel fabriekssets geen butted maar gewoon rechte (plain) spaken hebben. Op een redelijk hoogwaardige fiets vind ik dat zonde. Butted geeft een lichter èn sterker wiel.
Ik zou dus eerst eens kijken naar de breedte en het gewicht van de originele set, zitten er plain spaken in en staat de boel netjes op spanning. Als daar veel op aan te merken is zou ik een upgrade overwegen, als je er met een keer natrekken een mooi setje van kunt laten maken zou ik dat doen.
Paar kernpuntjes daarin: velgbreedte intern, gewicht, bouwkwaliteit.
Veel fabriekssets zijn niet netjes gespannen, met ongelijke spaakspanningen. Als de rest wel acceptabel voor je is (breedte en gewicht) kun je de boel laten natrekken door iemand die weet wat hij doet.
Ook heb ik gemerkt dat veel fabriekssets geen butted maar gewoon rechte (plain) spaken hebben. Op een redelijk hoogwaardige fiets vind ik dat zonde. Butted geeft een lichter èn sterker wiel.
Ik zou dus eerst eens kijken naar de breedte en het gewicht van de originele set, zitten er plain spaken in en staat de boel netjes op spanning. Als daar veel op aan te merken is zou ik een upgrade overwegen, als je er met een keer natrekken een mooi setje van kunt laten maken zou ik dat doen.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Ik durf te stellen dat je voor 700 Euro geen wielset krijgt dat voelbaar beter is, ook zit vaak "beter" tussen de oren.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)