Lars TB schreef: ↑vr 8 oktober 2021, 21:50
rokl schreef: ↑vr 8 oktober 2021, 19:24
Ik durf te stellen dat je voor 700 Euro geen wielset krijgt dat voelbaar beter is, ook zit vaak "beter" tussen de oren.
Ik bouw voor minder een setje waar je het echt wel gaat voelen! Heb je nog een setje Engelse naven ook!
Ik zal 'm nog even toelichten, maar het meeste is hier toch wel gezegd. Standaard wielen zijn meestal 'standaard'. Duh. Maar het betekent dat het in geen enkel opzicht iets opvallends is. Geen opvallend materiaal, geen opvallende bouwkwaliteit. Sterker nog, als het al opvalt is het meestal in negatieve zin. Op een enkele fiets van €4.000,- vind je tegenwoordig wel eens een carbon velg. Maar die is hooguit iets lichter dan een aluminium uitvoering in dezelfde prijsrange. En wordt vrijwel altijd gecombineerd met een naaf die de gewichtswinst dubbel en dwars om zeep helpt, laat staan dat de lagering goed is.
Een enkele keer zie je bij een YT of Canyon-achtig fietsje wel eens mooie naven, maar bij €4.000,- meestal nog niet met carbon velgen. Tegenwoordig meestal een standaard DT-setje. Waar wat materiaal betreft niet heel veel mis mee is. Je moet nog een serieuze prijsklasse hoger willen de wielen op orde zijn. Wat materiaal betreft.
Dan monteren de meeste fabrikanten nog steeds smallere velgen dan goed is. Geen idee, dat zijn de kosten niet. Maar dit verandert gelukkig snel.
En dan heb je de bouwkwaliteit. Die is gemiddeld. Een machine kan een goed wiel bouwen. Tot misschien wel 95% perfectie. Maar dan is de machine te lang bezig en dat kost geld. En op 90% bouwen is wat een enkele, gerenommeerde wielbouwer doet en dat zou dus al voldoende kunnen zijn. Maar dat kost nog steeds teveel tijd. En dus geld. En dus zitten fabriekswielen meestal op 80-85%. Dat is net goed genoeg om heel te blijven. Meestal. Maar er zit gewoon teveel ongewilde beweging in dat soort wielen.
Je gaat dus zelfs met een wielsetje van (vanaf) €400,- al verschil voelen. Voor dat geld kun je namelijk al goede velgen kopen, naven die goed genoeg zijn, hooguit wat zwaarder en goede spaken en met een klein beetje mazzel een goede wielbouwer (met een spaakspanningsmeter!).
Je hebt dan als het goed is bredere velgen gekozen. 30 mm is altijd goed, maar rijd je met 2.25 banden, dan voldoet ook 25 mm nog wel. Op het randje. Lichte spaken, eventueel zelfs aluminium nippels. En dus naven die gewoon licht lopen en niet al teveel wegen. Novatec-achtig voldoet gewoon goed, je hebt er tegenwoordig zelden meer pech mee.
En dus een goede bouwkwaliteit waarbij de spaakspanning gewoon netjes rondom zo gelijkmatig mogelijk is.
Dan ga je in de praktijk merken dat je een bredere velg hebt om het maximale uit je banden te kunnen halen. Dat is al 3/4 van je winst. Maar die laatste kwart ga je gewoon voelen omdat het wiel strak is. Strak met sturen, strak met aanzetten en zelfs strak met veren. Zelfs een setje met gelijk gewicht gaat dan verschil maken. Ik durf met droge ogen te beweren dat dit een groter verschil is dan van een aluminium frame overstappen naar hetzelfde frame in carbon uitvoering!
Ja, dus ook met een goedkoop (goedkoper...) setje kun je het verschil voelen. Maar dan moet je dus niet een 'standaard' setje uit het schap kopen van een 'standaard' wielmerk.