Wielset

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 8 oktober 2021, 08:01 Om te weten of je erop vooruit zou gaan zijn minstens twee zaken van belang: de specs van de Syncros wielen en de specs van de eventuele nieuwe wielen ;-)
...
In het topic dat ik hierboven linkte:
rokl schreef: ma 27 juli 2020, 21:30 Inderdaad, niet veel informatie te vinden op internet. Het set weegt 927 (voor) + 1094 (achter) = 2021 gr. De narven zijn van Formula. De wielen zijn bekend om hun stabiliteit, dus dat zit zeker goed. Nadeel is dat je geen informatie van zowel Formula en Scott/Synchros krijgt voor wat betreft onderdelen, onderhoud, specificaties.
Dus we weten iig iets.
Met DT240 naven, lichte alu velgen en butted spaken moet het toch lukken dat te verbeteten voor 700 euro.
Of je dat wel of niet voelt is natuurlijk heel persoonlijk.
Scott zal zeggen dat je het niet voelt :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Zoiets https://www.bike-components.de/en/NEWME ... et-p77907/ is ook dikke prima, nu niet beschikbaar maar dat is je fiets ook niet :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef: vr 8 oktober 2021, 19:24
shit schreef: do 7 oktober 2021, 21:33 700 € wilde ik uitgeven. Carbon vindt ik te duur
Ik durf te stellen dat je voor 700 Euro geen wielset krijgt dat voelbaar beter is, ook zit vaak "beter" tussen de oren.
Ik bouw voor minder een setje waar je het echt wel gaat voelen! Heb je nog een setje Engelse naven ook!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Lars TB schreef: vr 8 oktober 2021, 21:50
rokl schreef: vr 8 oktober 2021, 19:24

Ik durf te stellen dat je voor 700 Euro geen wielset krijgt dat voelbaar beter is, ook zit vaak "beter" tussen de oren.
Ik bouw voor minder een setje waar je het echt wel gaat voelen! Heb je nog een setje Engelse naven ook!
Tegen die tijd neem ik contact met je.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

shit schreef: za 9 oktober 2021, 07:50
Lars TB schreef: vr 8 oktober 2021, 21:50

Ik bouw voor minder een setje waar je het echt wel gaat voelen! Heb je nog een setje Engelse naven ook!
Tegen die tijd neem ik contact met je.
Goede keuze :-q
Ik rijd zelf ook een handgespaakte wielset van Lars voor m’n Spark 940 uit 2019. Die had een syncros X25s wielset.
De nieuwe set is oa lichter, beter te onderhouden en sneller aangrijpmoment van de freehub. Kortom, investering zeker de moeite waard!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 oktober 2021, 21:13
Dus we weten iig iets.
Met DT240 naven, lichte alu velgen en butted spaken moet het toch lukken dat te verbeteten voor 700 euro.
240 naven is denk ik wel de slechtste keuze als een goede betaalbare wielset zoekt. Dan bespaar je op gewicht daar waar je er het minste profijt van hebt.
Gewoon 350 naven of vergelijkbaar en je geld uitgeven aan de beste velgen binnen je budget. Maar dat is mijn mening :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
rognic
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 22:14

BH team België rijdt met deze wielen,heb deze ook in mijn BH lyncx,top gewoon👍

www.roues-rar.fr/en/
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

shit schreef: do 7 oktober 2021, 21:33 700 € wilde ik uitgeven. Carbon vindt ik te duur
Voor een paar honderd euro meer kun je een mooie set bouwen met bijvoorbeeld Hope naven en Nextie carbon velgen.
rognic schreef: za 9 oktober 2021, 09:31 BH team België rijdt met deze wielen,heb deze ook in mijn BH lyncx,top gewoon👍

www.roues-rar.fr/en/
De alu variant vind ik nog best aan de prijs, en maar 21mm breed. Dat vind ik niet meer van deze tijd. De carbon variant kost het dubbele van het budget van TS.
Daarnaast hecht ik geen enkele waarde aan waar de gesponsorde rijders mee rijden. Die rijden op waar hun sponsor mee aankomt.
shit schreef: do 7 oktober 2021, 19:30 ik vraag me af als ik een handgespaak wielset koop ga ik daar iets van merken.
Ik heb diverse sets staan, dus als je twijfelt, en ik heb een set die in je fiets past, mag je die beste een keer een weekend lenen om te kijken wat voor jou het verschil is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

Ik wil wel met 2.35 banden rijden. En daar wil ik graag een bijpassend wielset bij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wally schreef:240 naven is denk ik wel de slechtste keuze als een goede betaalbare wielset zoekt. Dan bespaar je op gewicht daar waar je er het minste profijt van hebt.
Gewoon 350 naven of vergelijkbaar en je geld uitgeven aan de beste velgen binnen je budget. Maar dat is mijn mening :bier:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Hope, maar mn antwoord was nav de opmerking van rokl dat het lastig zou zijn iets beters te maken dan standaard voor 700 euro.
Ik wilde aangeven dat je er zelfs een setje 240 in kan spaken.

Tenzij je met de alu velgen de richting lichtgewicht gaat, dan wordt het budget wel overschreden. Maar dat zou ik ook niet doen.
Gewoon lichter en breder dan standaard is al een mooie verbetering die ook nog eens lang mee gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het echt budget moet kan je ipv Hope of 350 ook deze nemen:
https://www.koozer.net/219.html
Heb ik vorig jaar besteld als noodgreep omdat 350 en Hope niet leverbaar waren.
Gekocht met het idee "we zien wel waar het schip strandt"
Worden 2x per week mishandeld
(96kg, HT en rotsen) en geven geen krimp.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lars TB schreef: vr 8 oktober 2021, 21:50
rokl schreef: vr 8 oktober 2021, 19:24

Ik durf te stellen dat je voor 700 Euro geen wielset krijgt dat voelbaar beter is, ook zit vaak "beter" tussen de oren.
Ik bouw voor minder een setje waar je het echt wel gaat voelen! Heb je nog een setje Engelse naven ook!
Ik zal 'm nog even toelichten, maar het meeste is hier toch wel gezegd. Standaard wielen zijn meestal 'standaard'. Duh. Maar het betekent dat het in geen enkel opzicht iets opvallends is. Geen opvallend materiaal, geen opvallende bouwkwaliteit. Sterker nog, als het al opvalt is het meestal in negatieve zin. Op een enkele fiets van €4.000,- vind je tegenwoordig wel eens een carbon velg. Maar die is hooguit iets lichter dan een aluminium uitvoering in dezelfde prijsrange. En wordt vrijwel altijd gecombineerd met een naaf die de gewichtswinst dubbel en dwars om zeep helpt, laat staan dat de lagering goed is.
Een enkele keer zie je bij een YT of Canyon-achtig fietsje wel eens mooie naven, maar bij €4.000,- meestal nog niet met carbon velgen. Tegenwoordig meestal een standaard DT-setje. Waar wat materiaal betreft niet heel veel mis mee is. Je moet nog een serieuze prijsklasse hoger willen de wielen op orde zijn. Wat materiaal betreft.

Dan monteren de meeste fabrikanten nog steeds smallere velgen dan goed is. Geen idee, dat zijn de kosten niet. Maar dit verandert gelukkig snel.

En dan heb je de bouwkwaliteit. Die is gemiddeld. Een machine kan een goed wiel bouwen. Tot misschien wel 95% perfectie. Maar dan is de machine te lang bezig en dat kost geld. En op 90% bouwen is wat een enkele, gerenommeerde wielbouwer doet en dat zou dus al voldoende kunnen zijn. Maar dat kost nog steeds teveel tijd. En dus geld. En dus zitten fabriekswielen meestal op 80-85%. Dat is net goed genoeg om heel te blijven. Meestal. Maar er zit gewoon teveel ongewilde beweging in dat soort wielen.


Je gaat dus zelfs met een wielsetje van (vanaf) €400,- al verschil voelen. Voor dat geld kun je namelijk al goede velgen kopen, naven die goed genoeg zijn, hooguit wat zwaarder en goede spaken en met een klein beetje mazzel een goede wielbouwer (met een spaakspanningsmeter!).

Je hebt dan als het goed is bredere velgen gekozen. 30 mm is altijd goed, maar rijd je met 2.25 banden, dan voldoet ook 25 mm nog wel. Op het randje. Lichte spaken, eventueel zelfs aluminium nippels. En dus naven die gewoon licht lopen en niet al teveel wegen. Novatec-achtig voldoet gewoon goed, je hebt er tegenwoordig zelden meer pech mee.
En dus een goede bouwkwaliteit waarbij de spaakspanning gewoon netjes rondom zo gelijkmatig mogelijk is.

Dan ga je in de praktijk merken dat je een bredere velg hebt om het maximale uit je banden te kunnen halen. Dat is al 3/4 van je winst. Maar die laatste kwart ga je gewoon voelen omdat het wiel strak is. Strak met sturen, strak met aanzetten en zelfs strak met veren. Zelfs een setje met gelijk gewicht gaat dan verschil maken. Ik durf met droge ogen te beweren dat dit een groter verschil is dan van een aluminium frame overstappen naar hetzelfde frame in carbon uitvoering!

Ja, dus ook met een goedkoop (goedkoper...) setje kun je het verschil voelen. Maar dan moet je dus niet een 'standaard' setje uit het schap kopen van een 'standaard' wielmerk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Er staat nu de perfecte wielset voor je op marktplaats.
https://link.marktplaats.nl/m1754796965 ... nt=app_ios
29 inch carbon enduro/downhill/ebike asymmetrisch velgset
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mad Wally schreef: zo 10 oktober 2021, 09:25 Er staat nu de perfecte wielset voor je op marktplaats.
https://link.marktplaats.nl/m1754796965 ... nt=app_ios
29 inch carbon enduro/downhill/ebike asymmetrisch velgset
merk/herkomst velg?
bouwer?

.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 496
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

yo-eddy schreef: zo 10 oktober 2021, 10:47
Mad Wally schreef: zo 10 oktober 2021, 09:25 Er staat nu de perfecte wielset voor je op marktplaats.
https://link.marktplaats.nl/m1754796965 ... nt=app_ios
29 inch carbon enduro/downhill/ebike asymmetrisch velgset
merk/herkomst velg?
bouwer?

.
Dat dacht ik ook al .
Plaats reactie