Tubeless banden overzetten naar nieuwe velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Ik heb een wielset met vrijwel nieuwe latex erin.
Ik heb een nieuw wielset waar ik dezelfde bandensetup wil gaan leggen.

Normaal als ik de banden wissel, spoel ik de latex weg en laat ik hem drogen.
Nu ik de banden direct op een andere velg wil gebruiken is dit niet mogelijk.
Daarom wil ik (als het kan) proberen de band direct om te leggen, maar dat houdt in dat ik niet kan ontvetten en geen latex restjes langs de rand kan verwijderen omdat dat een zooitje wordt.

Hoe doen jullie dat?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2638
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Freewheeler schreef: vr 8 oktober 2021, 11:56 Ik heb een wielset met vrijwel nieuwe latex erin.
Ik heb een nieuw wielset waar ik dezelfde bandensetup wil gaan leggen.

Normaal als ik de banden wissel, spoel ik de latex weg en laat ik hem drogen.
Nu ik de banden direct op een andere velg wil gebruiken is dit niet mogelijk.
Daarom wil ik (als het kan) proberen de band direct om te leggen, maar dat houdt in dat ik niet kan ontvetten en geen latex restjes langs de rand kan verwijderen omdat dat een zooitje wordt.

Hoe doen jullie dat?
Ik pak een klein knijpflesje en zuig daarmee de latex onder uit de band. Als ik klaar ben weer er in gieten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Thompje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 20 augustus 2021, 10:14
Mijn mountainbike: Specialized Camber (2016)

Ik heb m’n oude band voorzichtig uit m’n Velg gehaald, opgehangen en voorzichtig er weer op gelegd. Beetje gehannes, ik denk dat de oplossing die al was gegeven beter werkt :D
Work smarter, not harder
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29968
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik hang de banden en de velg op aan een stok.
(Een zware hamer (5kg) op de werkbank met lange steel. De steel steekt een stukje over de rand en daar hangen de velg en de banden aan bezem met een gewicht gaat ook)
Dan wissel je voorzichtig de banden.
1 kant laat je open.
Daarna schep je de latex over met een lepel.
Voel even of het nog plakt tussen je vingers, anders is het uitgewerkt!
Band helemaal om de velg en lucht er in.

Als de band naar een andere velg moet is het hetzelfde idee, alleen hoef je dan de latex niet om te lepelen.

Ontvetten is alleen belangrijk voor nieuwe banden.
Restjes laat je gewoon zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb aan mijn Werkbank zo'n oude zenkbare handdoek houder voor in de Badkamer geschroefd,daar hang ik dan mijn banden/wielen aan.

https://images.app.goo.gl/nvDnc9aCedNuAjJC6
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De werkwijze van Wally is ook de mijne.
Geen gesmeer tijdens het omleggen en door het ventiel weer vullen.
"This species has amused itself to death"
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 257
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Goede tips! Ophangen doe ik ook.

Het verbaast me dat niemand de (gedroogde) klodders aan de buitenrand die in het bed ligt schoon verwijderd. Ik dacht dat dat altijd noodzakelijk was voor een goede en rechte passing.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Mad Wally schreef: vr 8 oktober 2021, 12:12
Ik pak een klein knijpflesje en zuig daarmee de latex onder uit de band. Als ik klaar ben weer er in gieten.
Dit dus. Geen gedoe met latex die in de band moet blijven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29968
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je er wat handigheid mee hebt gaat het allemaal prima zonder knoeien.
Tubeless maken is 10% latex en 90% handigheid.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 8 oktober 2021, 15:56 Als je er wat handigheid mee hebt gaat het allemaal prima zonder knoeien.
Tubeless maken is 10% latex en 90% handigheid.
:lol: :-q

En zoals al genoemd; met klein knijpflesje leegzuigen werkt heel prima en zonder zooi.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Wat ik doe is een glazen pot, of een bakje onder het wiel terwijl je hem vasthoudt(band is dan gedeeltelijk van de velg) daarna met een bandenlichter een giettuitje maken in de hiel van de band (door erop te duwen) dan loopt de latex er zo uit, daarna de band overzetten op een andere velg en dan de latex er weer in en de band op de nieuwe velg, knoeit bijna niet. Zelfs mijn vrouw doet het zo :winkie:
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Johangr schreef: za 9 oktober 2021, 08:25 Wat ik doe is een glazen pot, of een bakje onder het wiel terwijl je hem vasthoudt(band is dan gedeeltelijk van de velg) daarna met een bandenlichter een giettuitje maken in de hiel van de band (door erop te duwen) dan loopt de latex er zo uit, daarna de band overzetten op een andere velg en dan de latex er weer in en de band op de nieuwe velg, knoeit bijna niet. Zelfs mijn vrouw doet het zo :winkie:
Ja precies,en als je je wiel/band dan ophangt (zie boven) dan gaat dat nog makkelijker.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Ik was een maand gelden op een beurs in Bandung, daar was een nieuwe vinding te bewonderen. Het was een soort slang die in de fietsband gaat en met een ventiel door hetzelfde gat opgeblazen wordt als waar je normaal je tubeless banden via een ventiel mee oppompt. Het schijnt bepaalde problemen zoals in dit topic aan bod zijn helemaal niet te kennen en gaat ook langer mee, zo lang als de band, werd mij verteld. Ik heb er een paar mee naar huis genomen en rijd er nu vrolijk mee rond, benieuwd hoe het zal bevalen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Gerard4t schreef: za 9 oktober 2021, 13:22 Ik was een maand gelden op een beurs in Bandung, daar was een nieuwe vinding te bewonderen. Het was een soort slang die in de fietsband gaat en met een ventiel door hetzelfde gat opgeblazen wordt als waar je normaal je tubeless banden via een ventiel mee oppompt. Het schijnt bepaalde problemen zoals in dit topic aan bod zijn helemaal niet te kennen en gaat ook langer mee, zo lang als de band, werd mij verteld. Ik heb er een paar mee naar huis genomen en rijd er nu vrolijk mee rond, benieuwd hoe het zal bevalen.
Heet zoiets toevallig binnenband........🤔
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gerard4t schreef: za 9 oktober 2021, 13:22 Ik was een maand gelden op een beurs in Bandung, daar was een nieuwe vinding te bewonderen. Het was een soort slang die in de fietsband gaat en met een ventiel door hetzelfde gat opgeblazen wordt als waar je normaal je tubeless banden via een ventiel mee oppompt. Het schijnt bepaalde problemen zoals in dit topic aan bod zijn helemaal niet te kennen en gaat ook langer mee, zo lang als de band, werd mij verteld. Ik heb er een paar mee naar huis genomen en rijd er nu vrolijk mee rond, benieuwd hoe het zal bevalen.
Ah, zo'n ding waarbij je naar huis moet lopen als je een doorn of scherp steentje tegenkomt. Daar heb ik vroeger wel eens over gehoord :winkie:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie