Tubeless banden overzetten naar nieuwe velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij bedoelen ze zo'n ding waarmee je 1/8 dagtocht in de Voerstreek mee kunt rijden. (Of Valencia of Frejus of vul maar aan)
Die dingen zijn best handig, lekker simpel in het gebruik :-q
En niet duur, mits je in bulk inkoopt.
Wil een flinke rugzak meenemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nu al drie keer een band er af gehaald en op een andere velg gezet en daarna missende latex aangevuld, kost wel twee velletjes keukenrol maar voor mij het makkelijkste. Gebruik een boorkolom als handoekhanger van de Ikea.
Lekker fietsen!
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Jan the Man schreef: za 9 oktober 2021, 16:24
Gerard4t schreef: za 9 oktober 2021, 13:22 Ik was een maand gelden op een beurs in Bandung, daar was een nieuwe vinding te bewonderen. Het was een soort slang die in de fietsband gaat en met een ventiel door hetzelfde gat opgeblazen wordt als waar je normaal je tubeless banden via een ventiel mee oppompt. Het schijnt bepaalde problemen zoals in dit topic aan bod zijn helemaal niet te kennen en gaat ook langer mee, zo lang als de band, werd mij verteld. Ik heb er een paar mee naar huis genomen en rijd er nu vrolijk mee rond, benieuwd hoe het zal bevalen.
Ah, zo'n ding waarbij je naar huis moet lopen als je een doorn of scherp steentje tegenkomt. Daar heb ik vroeger wel eens over gehoord :winkie:

Ciao
Jan
Dank Azurri en Jan, weer even gelachen. :bier:

Grappig genoeg stond mijn achterband gisterenochtend leeg, waarschijnlijk door een stekeltje van een kastanjebast ergens op de weg, ik herinner me dat ze ergens lagen eergisteren. Wat me tot nu toe heeft tegengehouden binnenbandloos te gaan rijden is de beperkte levensduur van de latex en schoonmaakwerk bij het wisselen van banden , maar misschien zie ik spoken om de spaken.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Het valt eigenlijk best wel mee, 1x per jaar je binnenbanden schoonmaken en nieuw latex erin,de rest v.h. jaar alleen maar bijvullen. En hoe vaak vervang je je banden, ik alleen als ze versleten zijn. En kastanjebastdoorns, dat dicht latex gegarandeerd!
Nee latex heeft meer voordelen t.o.v binnenbanden dan nadelen.👍
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik vervang ook nooit de latex. Heel soms bij een bandenwissel maar dan moet het er wel heel slecht uitzien. Vervangen omdat het 3 maanden oud is slaat nergens op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, je moet het vervangen als het niet meer plakt.
Duppeltje uit het ventiel, moet plakken tussen je vingers.
Is het alleeen water, dan vervangen. Kan een jaar zijn of een maand.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Dat klinkt goed. Het setje banden waar ik nu vaak op rondrij lijkt me wat lekgevoeliger, want soepel een vrij dun, zal geen brekerlaag in zitten.
Ik weet alleen niet of de velgen geschikt zijn voor tubeless, is zo'n randje naast het gootje waar de spaakgaten zitten echt nodig voor tubeless?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, wel voor probleemloos tubeless.
Maar met een rimstrip kan een ouderwetse velg ook tubeless.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Handig, maar niet het gewichtsvoordeel an tubeless zonder binnenband. Ik heb even gekeken naar de wielen van de fiets die het betreft, die zijn tubeless voorbereid. Andere fiets heeft oudere Shimano wielen, kan ik geen gegevens van vinden, maar daar zou dat idee wel eens goed van pas kunnen komen.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je houdt ongeveer 1/3 binnenband over na het afsnijden.
En de velg wordt 1 á 2 mm smaller.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie