derailleur shimano XT 12S - clutch blijft hangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo
van mijn XT 12 speed derailleur (ca 2800 km op teller ) blijft nu opeens mijn kettingspanner/clutch hangen.
ik hoop dat de fotos duidelijk zijn; de veer trekt de ketting niet strak, ongeacht of de clutch vrij staat of vast.
het parallellogram werkt goed en schakelen gaat , tot een bepaald moment. Ketting hangt in de modder en het gaat soms fout.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ik heb de derailleur schoongemaakt, gedemonteerd, alle draaipunten gesmeerd. Maar hij bleef stroef. Ik heb de clutch kamer opengemaakt, maar die was schoon. Ik heb de stelschroef (clutchspanning) een beetje gelost, hij gaat nu wel iets beter terug maar nog steeds niet perfect.
Iemand een tip wat ik meer zou kunnen doen? Ik neem aan dat de clutch zelf niet gesmeerd mag worden, daar dat een soort knelkoppeling is.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat raar - de clutch van een Shimano derailleur heeft helemaal geen functie om de kooi zo op spanning te laten staan. SRAM wel (cage lock oid). Dus hier blokkeert iets… heeft de derailleur ooit een tik gehad?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Beide slx derailleurs bij mij hadden soortgelijke problemen met slecht schakelen tot gevolg...
doe maar eens een search op google, staat er vol mee.
Oplossing is de clutch demonteren, schoonmaken en smeren (met idealiter shimano smeerspul, maar kettinglube werkt ook).

Deel van deze tutorial volgen dus:

https://nsmb.com/articles/shimano-derai ... h-service/
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

nederbelg2 schreef: vr 8 oktober 2021, 17:54 hallo
van mijn XT 12 speed derailleur (ca 2800 km op teller ) blijft nu opeens mijn kettingspanner/clutch hangen.
ik hoop dat de fotos duidelijk zijn; de veer trekt de ketting niet strak, ongeacht of de clutch vrij staat of vast.
het parallellogram werkt goed en schakelen gaat , tot een bepaald moment. Ketting hangt in de modder en het gaat soms fout.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
ik heb de derailleur schoongemaakt, gedemonteerd, alle draaipunten gesmeerd. Maar hij bleef stroef. Ik heb de clutch kamer opengemaakt, maar die was schoon. Ik heb de stelschroef (clutchspanning) een beetje gelost, hij gaat nu wel iets beter terug maar nog steeds niet perfect.
Iemand een tip wat ik meer zou kunnen doen? Ik neem aan dat de clutch zelf niet gesmeerd mag worden, daar dat een soort knelkoppeling is.
Heb ik ook gehad met de 1x12 Shimano op mijn Scott Spark ongeveer 1 jaar na aankoop. Naar de dealer gegaan en kreeg een nieuwe achterdereilleur.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Heb je de as (waar de spanveer om zit) er ook uit gehad, schoongemaakt en gesmeerd?
Zo nee, doe dat eerst maar. Als die spanner niet soepel loopt kun je met die clutch doen wat je wilt, gaat niet helpen.
Dat stukje (asje demonteren en smeren) staat ook in de tutorial die Medico postte.

Been there done that... en het werkte. :-q
Ik noem dat overigens normaal onderhoud. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Medico schreef: vr 8 oktober 2021, 18:41 Oplossing is de clutch demonteren, schoonmaken en smeren (met idealiter shimano smeerspul, maar kettinglube werkt ook).
Deel van deze tutorial volgen dus:
https://nsmb.com/articles/shimano-derai ... h-service/
KTManiac schreef: vr 8 oktober 2021, 19:34 Heb je de as (waar de spanveer om zit) er ook uit gehad, schoongemaakt en gesmeerd?
Zo nee, doe dat eerst maar. Als die spanner niet soepel loopt kun je met die clutch doen wat je wilt, gaat niet helpen.
Dat stukje (asje demonteren en smeren) staat ook in de tutorial die Medico postte.
Been there done that... en het werkte. :-q
Ik noem dat overigens normaal onderhoud. :wink:
@Medico, bedankt voor die link!
@KTManiac; het lijkt mij idd een probleem met die veer en as. Waarschijnlijk vuil. Met wat olie ging het beter maar niet perfect. Maar moet ik echt dat hele clutchsysteem demonteren zoals in de handleiding? Dat lijkt mij een precair en riskant werkje. kan ik er bij komen door de torx bout aan de achterkant los te schroeven zonder dat de veer losspringt (foto midden onder)?
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Zal ik wel doen ja... is 10 min meer werk.
Het demonteren is neit zo veel werk...de clutch goed terugzetten is lastiger vond ik. Pro tip: maar van elke stap, mn hoe de clutch gepositioneerd zit tov asje, fotos.

succes
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Medico schreef: za 9 oktober 2021, 11:39 de clutch goed terugzetten is lastiger vond ik.
Een filmpje waarin flink wordt ingezoomd op het mechanisme heeft mij geholpen om de boel weer eenvoudig in elkaar te krijgen:

Zoiets als deze

Als je derrie zonder clutch de ketting niet op spanning krijgt, is het niet je clutch. Daarmee zeg ik niet dat je clutch in orde is, maar de clutch is niet de oorzaak van een hangende ketting.
Rapster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: za 7 september 2013, 20:46

Ik had 2 weken terug hetzelfde probleem met een XTR derailleur. De kooi spande de ketting niet goed meer aan en bleef hangen; gevolg slappe ketting. LBS gaf aan dat het vaker voorkomt bij (vooral) 12S derailleurs van Shimano doordat er water met vuil binnendringt. Schoonmaken zou idd moeten helpen, maar uiteindelijk heb ik mijn derailleur vervangen, aangezien het probleem ook na schoonmaken niet meer geheel verdween....
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo
wegens drukte was ik vorige week niet toegekomen om het hele systeem te demonteren en de veer/ clutch etc te servicen. Ik heb alles goed van buiten schoongemaakt en met lichte olie de spanner gangbaar gemaakt, hij veert zo weer goed terug (en de clutch had ik al wat minder strak gezet).
Gisteren getest met een uitdagende route (voor de kenners; rondom Lacs de l'eau d'heure, dus de derailleur heeft goed moeten werken :winkie: ), alles bleef goed. Ik ga het nu aanzien en als het weer voorkomt weet ik wat te doen, bedankt allen voor je feedback!

ps wat ik niet begrijp is dat de 12speed shimano derailleur hier meer gevoelig voor zou zijn, meer kans om water en stof binnen te laten komen? Mijn vorige mtb had een Shim 11speed, het staat me bij dat het hetzelfde clutch systeem is.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Ook is dit mijn ervaring intussen, met een 2019 XT 12 sp. Met de tutorial is het zelf servicen niet moeilijk. Rustig voor gaan zitten, voorzichtig open schroeven, as en veer schoonmaken en het orig. vet er op de juiste plek op. En de rubber seal voor terugplaatsen schoonmaken en ook een beetje vet daarop.. Werkt dat niet omdat er bijv. roest is ontstaan, kun je het tonnetje en veer ook los kopen en plaatsen.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo,
ik heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de derailleur helemaal gedemondeerd en schoongemaakt. Incl clutch kamer en spanveer kamer. Omdat de ketting weer niet genoeg gespannen werd en opnieuw bleef hangen.
Ben er toch een paar uurtjes zoet mee geweest, gelukkig een goede handleiding.
De clutch was ok, heb de cilinder (aan de buitendiameter!) met speciaal aangeschaft lithiumvet voorzien.
Maar de veer (de spanveer niet de parallellogram veer) - helemaal verroest (2 jaar oud).
Heb alles zo geod als mogelijk schoongemaakt, de veer zelfs met staalwol gepoetst, en opnieuw ingevet en gemonteerd. Er zijn twee lekgaatjes in die veerkamer: waar de veer aanhaakt in een van de kooibladen, en een lipje van het plastic kapje wat niet volledig afdicht. Water kan er in maar er niet uit. Ik had ergens gelezen dat iemand die afdicht met silicone; maar dan ademt het helemaal niet, ik heb wat dik vet in de gaatjes gesmeerd. Hij lijkt nu weer goed te spannen en de clutch doet wat hij moet.

Mijn vraag: weet iemand of zo'n nieuwe spanveer voor een Shimano 12SP XT los te krigen is? En waar? Ik kan het zo op de bekende webshops niet vinden.
Iemand slimme tips om te voorkomen dat er water in de veerkamer komt?
Plaats reactie