Sram 12 speed derailleur 10-50 ook 10-52???

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Hallo , effe vraag want kan het weer eens niet vinden, ik heb een 12 speed NX achterderailleur met 10-50 cassette, kan ik die ook gebruiken met een 10-52 cassette?? Of mag ik een duurdere derailleur aan gaan schaffen😀
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dat kun je zien op de derailleur zelf. Dan staat er ergens 520%. Vaak bij derailleur
Laatst gewijzigd door Koban op za 9 oktober 2021, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De 10-50 derailleur gaat niet werken met een 10-52 cassette. Op de nieuwe derailleurs staat ook 520% op de cage geprint, zo kan je ze herkennen tov de vorige versie.

Edit: wat Koban dus ook zegt :-q
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Zou dat niet gewoon werken en is de 520% opdruk niet gewoon een stukje commercie. Die 2 tandjes verschil op 50 tanden is dermate klein.. Er rijden zat mensen rond met een derrie die max. 42 tanden aan zou kunnen met een 46 als grootste blad.

Dus ik zou zeggen try it out en deel het resultaat. En mocht het niet werken heb je altijd een goed excuus om de volgende investering aan je fiets te verantwoorden aan de CFO thuis.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

E10 schreef: za 9 oktober 2021, 08:36 Zou dat niet gewoon werken en is de 520% opdruk niet gewoon een stukje commercie. Die 2 tandjes verschil op 50 tanden is dermate klein.. Er rijden zat mensen rond met een derrie die max. 42 tanden aan zou kunnen met een 46 als grootste blad.

Dus ik zou zeggen try it out en deel het resultaat. En mocht het niet werken heb je altijd een goed excuus om de volgende investering aan je fiets te verantwoorden aan de CFO thuis.
Is het anders niet op te lossen met een goat link?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik denk dat dat duidelijk is ;de nieuwe derraileur's gemaakt voor 52t hebben een langere kooi. Maar heeft als eens iemand geprobeerd of je met een (oude) 50t derraileur een 52t cassette kan schakelen.
Shimano zei ook altijd bij nieuwe Technologie 'niet compatibel' terwijl er altijd veel meer gecombineerd kon worden,en ook goed werkte?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Moest opeens ook aan dit topic denken: viewtopic.php?f=9&t=151447

In ieder geval 1x de ervaring dat 50t derri niet werkt op 52t cassette.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Helder bedankt allen, ik blijf gewoon 10-50 rijden, geen zin om nieuwe derailleur aan te schaffen
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Keevy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 13 oktober 2009, 22:44

Werkt perfect.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Keevy schreef: za 9 oktober 2021, 17:30 Werkt perfect.
Welk type derailleur met welke cassette ??
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij Beta magazine (vroeger Bike magazine) hebben ze ermee gespeeld en kregen het daar niet lekker werkend, 50 deri en 52 cassette .
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Keevy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 13 oktober 2009, 22:44

XX1 derailleur en xx1 cassette
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Als alleen de kooi iets langer is dan zal het best werken als je met de B schroef de afstelling voor elkaar krijgt.
Wellicht is de ketting lengte iets kritischer als je nu een ketting op maakt maakt dan kies je altijd of net iets korter of langer, ga dan nu voor langer.

Je voorblad zal er ook iets mee te maken hebben hoe groter hoe beter. Dit omdat de hoek dan net iets anders is.

Dan de vraag merk je die 2 tandjes. Ik denk het niet. Ik vind de sprong veel te groot, hiermee bewijzen ze dat de 50/52 gewoon een overdrive is.
Plaats reactie