Swissstop versus Shimano XT remblokjes, betere en of meer modulatie ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Sinds kort, XT remmen laten monteren vind dat deze nogal bijten/happen ten opzichte van de vorige Sram TLM remmen deze waren achteraf gezien beter te moduleren. Zoek het nu (mss) in andere remblokken, las dat er van bv Swissstop remblokjes zijn die (wat) beter te moduleren zijn. Althans men geeft daar andere cijfers voor de modulatie en dergelijke voor of dat dit daadwerkelijk ook zo is ? Kortom ik zoek remblokjes die wat beter doseerbaar zijn ipv on/off zoals ik dat nu met de XT remmen ervaar.

Deze 28E (groen) schijnen (wat) beter doseerbaar te zijn, echter ze schijnen nogal wat te lawaai te gaan maken bij nat weer + ze remmen wat minder precies, volgens deze review.
https://mountainbike.be/nieuws/detail/o ... ven-getest
https://www.swissstop.ch/brakepads/disc ... c28/disce/

De 28RS (geel), remmen beter in natte omstandigheden, minder lawaai echter qua remkracht wat minder als de 28E.
https://www.swissstop.ch/brakepads/disc ... 8/disc-rs/

Tenslotte de 28C (groen) Hoogwaardig composietmateriaal van Kevlar, keramiek, messing en hars. Biedt uitstekende remkracht met minimale inspanning aan de remhendel. De prestaties zijn consistent in zowel natte als droge omstandigheden en de levensduur van de pad is uitstekend, volgens Swissstop.
https://www.swissstop.ch/brakepads/disc ... 8/organic/
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Als je het mij vraagt is de invloed van het remblokje op de karakteristiek van de rem of het nu een Shimano XT of een Formula Cura is veel minder dan wat de fabrikanten je willen doen geloven. Uiteraard genereren de verschillende compounds verschillende remkrachten maar het karakteristiek verander je er niet mee.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

Dice Oldskool schreef: zo 10 oktober 2021, 11:25 Als je het mij vraagt is de invloed van het remblokje op de karakteristiek van de rem of het nu een Shimano XT of een Formula Cura is veel minder dan wat de fabrikanten je willen doen geloven. Uiteraard genereren de verschillende compounds verschillende remkrachten maar het karakteristiek verander je er niet mee.
Thanks ! Dus dat modulatie "verhaal" is feite min of meer gewoon een, marketing verhaal op het verschil in remkracht na dan. Qua modulatie verander ik er daardoor erg weinig (tot niets) aan de XT remmen, jammer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

XT remmen zijn gewoon goed.
Je moet er ff aan wennen.
Onderschat je hersens niet.

Welke blokjes zitten er nu in?
De meeste mensen prefereren de metal blokjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 oktober 2021, 13:21 XT remmen zijn gewoon goed.
Je moet er ff aan wennen.
Onderschat je hersens niet.

Welke blokjes zitten er nu in?
De meeste mensen prefereren de metal blokjes.
Ze zijn zeker goed, echter ik zal denk ik er wat meer aan moeten gaan wennen dat ze nogal bijterig zijn ten opzichte vd vorige Sram remmen. De blokjes die er nu in zitten zijn, Shimano J02A resin dus.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je zou metal kunnen proberen.
Resin remt wat harder, maar verglaast eerder, heeft eerder last van fading en slijt harder. Dus je zou kunnen zeggen dat ze goed beginnen, maar al snel slechter worden.
Over de totale levensduur remt metal wat constanter (en slijt minder snel in de modder).

Ik heb ook goede ervaring met semi sintered van Disco. Geen echt metal en net wat beter dan resin.
Vooral voordelig en daarom ideaal voor de Ned.winter.
Maar het felle aanpakken van XT (en bijna alle Shimano's) is iets dat in het systeem zit, komt ook door de servo-wave in de hendel.

Overigens zijn de 4-pots remmen van Shimano wel beter te doseren.
Beginnen iets rustiger dan de gewone, maar remmen iets harder als je stevig knijpt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 oktober 2021, 14:08 Je zou metal kunnen proberen.
Resin remt wat harder, maar verglaast eerder, heeft eerder last van fading en slijt harder. Dus je zou kunnen zeggen dat ze goed beginnen, maar al snel slechter worden.
Over de totale levensduur remt metal wat constanter (en slijt minder snel in de modder).

Ik heb ook goede ervaring met semi sintered van Disco. Geen echt metal en net wat beter dan resin.
Vooral voordelig en daarom ideaal voor de Ned.winter.
Maar het felle aanpakken van XT (en bijna alle Shimano's) is iets dat in het systeem zit, komt ook door de servo-wave in de hendel.

Overigens zijn de 4-pots remmen van Shimano wel beter te doseren.
Beginnen iets rustiger dan de gewone, maar remmen iets harder als je stevig knijpt.
Interessant thanks ! Dacht dat sintered meer lawaai zou gaan maken, echter volgens de link van Discobrakes schijnt dat nogal mee te vallen ? Anders lijken mij de door jou genoemde semi-sintered blokjes wel een hele goed optie, leuke prijs ook :-q Voorlopig blijven de XT remmen wel erop zitten, heeft mij genoeg gekost om ze erop te krijgen.
https://www.discobrakes.com/?s=0&t=10&q=compounds&
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon even de tijd geven om te wennen.
Als je straks op een andere fiets stapt met Sram of Hope, dan schrik je je rot. Dan lijkt het in het begin juist alsof die niet remmen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mijn ervaring met metal blokjes is dat de remschijf aanzienlijk sneller slijt, te snel voor mijn smaak. Ik rij uitsluitend met resin.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die ervaring heb ik dan weer niet, hoewel het zeker niet onmogelijk is. Iets moet toch slijten.
Nou rij ik de laatste jaren natuurlijk wel in de droogte...
Ik gebruik voornamelijk Shimano RT 66 (SLX/ZEE) schijven.
Gewoon die platte stalen 6-gaats. Geen ICE-tech ofzo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ik rijd met mijn xtr9100 doelbewust met metallic blokjes, iets minder stopkracht en daardoor nog beter te moduleren :winkie:
Ik ben mij er eentje...
Vision
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 09:52

D-man schreef: ma 11 oktober 2021, 08:36 ik rijd met mijn xtr9100 doelbewust met metallic blokjes, iets minder stopkracht en daardoor nog beter te moduleren :winkie:
Daar zat ik dus op te doelen, zoek in feite remblokjes cq een compound met wat minder remkracht dat ik dan wss wat meer slijtage vd remschijven krijg dat is dan (helaas) maar zo. Waarschijnlijk moet ik het dan gaan zoeken in (semi) sintered of in een wat hardere compound ? Rij nu al een jaar met deze XT remmen kan er maar moeilijk aan wennen, dacht in het begin met de Sram remmen dat ze niet goede remden...Zodoende naar XT overgestapt had daarvoor Deore die op zich goed bevielen vandaar mijn keuze voor XT remmen, echter deze zijn veel directer imo.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, dat zei ik toch al.
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 10 oktober 2021, 14:08 Je zou metal kunnen proberen.
Resin remt wat harder...
Maar het karakter van de rem verander je niet.
(Er zijn immers ook remmen van andere merken die met resin blokjes wel zachtjes beginnen)

De Servo Wave van Shimano verandert de mechanische overbrenging vd hendel.
Eerst worden met een kleine hefboom de blokjes naar de schijf gebracht. Dan verandert de Servo Wave de mech. overbrenging en knijp je met een grote hefboom de blokjes op de schijf.
Daar moet je aan wennen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie