Tubeless zonder latex ervaringen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Ruby76
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 oktober 2021, 17:41

Hoi,


(Aangezien ik geen berichten meer kon versturen op mijn oude naam(Rossie) en mijn mail adres niet functioneerde om een nieuw wachtwoord te krijgen, ben ik nu op deze naam/manier verder gegaan.)

Heb al wat gezocht maar niet (enkele wel) gevonden wat ik zocht, vandaar dit;

Morgen krijg ik nieuwe bandjes binnen, Goodyear Escape ultimate tubeless complete, deze gaan op mijn wielen, FSA NS 29.. geschikt voor oa rubeless ready banden en velgen zijn tubeless compatibel volgens de boekjes.

Nu rijdt ik, als mooi weer rijder/amateur, nog steeds met binnenbanden. Lichtgewicht biba dat wel.. ik wil voor de duidelijkheid geen latex gebruiken, vandaar deze keus.
Ik als amateur vind dat gewicht verschil niet merkbaar genoeg om daarvoor latex te gebruiken.

Maar.. nu deze banden ultimate tubeless complete weergeven, vraag ik mij af of het de moeite waard is om het te proberen zonder latex..
Of is dit nog steeds niet te doen?

Heeft iemand een goede ervaring met zelfde soort velgen/banden zonder latex? Dus die niet elke week opgepompt hoeven te worden??

Anders koop ik ventiel en velglint en waag de gok..
En anders gewoon weer biba er tussen..

De reden is meer dat áls het kan, het omleggen zonder biba gewoon lekker makkelijk gaat.. en ja iets gewicht besparen.
Ben benieuwd.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Bij auteaux zitten de banden nogal stak om de velg, bij rijwielen duidelijk minder. Ik denk dat het zal blijven lekken.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

denk niet dat ze vol blijven en zeker geen week
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Het grote voordeel van tubeless: niet lekrijden door wat doorns en zo, mis je zonder latex. Dus waarom zou je dat doen? Gewoon met binnenbandjes rijden als je geen latex wil.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mijn ervaring:
Laat je niet teveel 'misleiden' door 'tubeless ready' BS aanduiding van banden.

Op mijn straatsetje:
Schwalbe Big Apple (niet tubeless ready volgens de specs) . Blijven gewoon weken tot een maand op druk zonder latex. Dat gebruik ik dus ook niet in die bandjes.

Op m'n MTB setje:
Pirelli Scorpion Trail (wel tubeless ready volgens de specs). Zonder latex blijven ze redelijk op druk, geen lekkage zichtbaar bij onderdompelen in een badje maar wel na een weekje 0,1 tot 0,2 bar drukverlies. Die rij ik met latex, maar niet zozeer vanwege dat kleine drukverlies maar alleen om lekrijden te voorkomen.
Ik heb overigens met Pirelli Scorpion XC (de lichtere versie dus) precies dezelfde ervaringen, met als enige verschil dat ik die eerder lek rijdt. Geen punt als de latex nog niet te oud is, maar daar let ik niet altijd even goed op...
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik heb met gebruikte banden waar eerder latex in had gezeten wel eens een paar ritten tubeless gereden. Dat bleef ook goed op druk maar de banden zelf waren dus waarschijnlijk al afgedicht door de eerder gebruikte latex. Op de velg sloten ze prima af zonder latex. Had toen de latex op maar ik gebruik latex vooral om geen lekke band te hebben. Die heb ik ook niet meer gehad sinds ik latex gebruik. :-D
"This species has amused itself to death"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tubeless ready banden zijn niet van zichzelf luchtdicht, dus je zult er vloeistof/latex in moeten knikkeren als je geen binnenband gebruikt. Het kan wel zo zijn dat een dikkere band (dik qua materiaal, niet qua maat :-D ) de lucht langer vasthoudt dan een lichtgewicht xc-bandje, maar zonder vloeistof kan dat zachter worden vrij snel gaan.

De enige banden die zonder vloeistof dicht bleven waren de UST tubeless banden, mits ook gemonteerd op UST velgen. Die banden waren wel zwaarder dan de niet-UST versies en sinds de opkomst van antilek-vloeistoffen is UST eigenlijk langzaam verdwenen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ruby76
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 5 oktober 2021, 17:41

Dank voor de reacties zover.
Zo te lezen is het dus wel mogelijk in enkele gevallen met "geluk"..
Dan ga ik toch maar voor zekerheid en knikker m'n biba's er toch maar weer tussen.

Ben verder wel benieuwd of er meer mensen zijn die toch zonder latex rijden en met welk soort velgen/banden..
Ik begrijp dat een evt lek direct gedicht wordt door de latex, maar is dat voor veel mensen de moeite waard van de troep op je velgen en banden bij evt wisselen?

In bepaalde gebieden met veel doorns of met wedstrijden snap ik best, maar voor de gemiddelde amateur zou het mooi zijn om tubeless te kunnen zonder latex.. maar velgen/banden worden steeds beter, dus wie weet?!..
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 337
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Dan zou je rubber moeten hebben waar niks door heen kan, dat bestaat niet.
Tubeless hoor je met latex te rijden, anders kun je bij ieder sneetje je buitenband weggooien.
En dat is juist voor de "gemiddelde amateur" fijn want je rijd bijna niet meer lek.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: ma 11 oktober 2021, 11:40 Tubeless ready banden zijn niet van zichzelf luchtdicht, dus je zult er vloeistof/latex in moeten knikkeren als je geen binnenband gebruikt. Het kan wel zo zijn dat een dikkere band (dik qua materiaal, niet qua maat :-D ) de lucht langer vasthoudt dan een lichtgewicht xc-bandje, maar zonder vloeistof kan dat zachter worden vrij snel gaan.
Euh.......
Op mijn straatsetje:
Schwalbe Big Apple (niet tubeless ready volgens de specs) . Blijven gewoon weken tot een maand op druk zonder latex. Dat gebruik ik dus ook niet in die bandjes.
Maar goed, dat zijn dan ook geen MTB banden.
Deze zullen wel (tot een maand, dan moet er zo'n 0.1~0.3 bar bij) luchtdicht blijven omdat het geen zgn. 'tubeless ready' banden zijn dan. :~ :wink:
Elke zgn. 'tubeless ready' band waarbij ik dat geprobeerd heb verliest veeeeel sneller lucht. In een week meer dan die Big Apple's in een maand.

Nope, het is niet echt een wetenschappelijke test maar ik vond 't toch minstens opvallend.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

"Het kan wel zo zijn dat een dikkere band (dik qua materiaal, niet qua maat :-D ) de lucht langer vasthoudt dan een lichtgewicht xc-bandje, maar zonder vloeistof kan dat zachter worden vrij snel gaan."
Weeg die Big Apples maar eens ;-)

Dat zijn gewoon lomp zware -en dikke- rubbers, ik denk niet dat je een mtb-band in de 700~800 gram range tegenkomt die zonder latex op druk blijft (en dan bedoel ik langer dan een dag). Mijn Maxxis Minion exo's blijven ook redelijk op druk zonder latex, maar echt geen dagen en die gaan richting een kg per band (27,5" x 2.8 ).

Maar voor ts: knoeien met latex valt mee. Bij de montage geen druppel als je netjes werkt, alleen het eruit halen van de oude latex vind ik wat gedoe. Want waar laat je dat spul...
Maar als je zelden lek rijdt kun je ook prima met binnenbanden blijven rijden, waarom niet. Voor mij is de enige reden om tubeless te rijden de lekbescherming. En juist daarvoor heb je die latex nodig :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: ma 11 oktober 2021, 15:23 "Het kan wel zo zijn dat een dikkere band (dik qua materiaal, niet qua maat :-D ) de lucht langer vasthoudt dan een lichtgewicht xc-bandje, maar zonder vloeistof kan dat zachter worden vrij snel gaan."
Weeg die Big Apples maar eens ;-)
Ik voel zo wel dat die dingen bijna massief lijken te zijn, hoef ik ze niet eens voor te wegen. :winkie:
Die bandjes gebruik ik alleen als ik met een vriend of met m'n vrouw een straatrondje doe, gewicht interesseert me dan helemaal niks.
Vraag me alleen af waarom Schwalbe die niet ook gewoon het labeltje 'tubeless ready' mee geeft.
Maar voor ts: knoeien met latex valt mee. Bij de montage geen druppel als je netjes werkt, alleen het eruit halen van de oude latex vind ik wat gedoe. Want waar laat je dat spul...
Inderdaad, knoeien valt enorm mee.
Ik pak een flinke emmer lauw water en een spons en veeg er alles uit tot de band en velg schoon zijn.
Zal het niet in de huiskamer gaan doen, maar meer dan een paar spetters latex die ik zo weg veeg liggen er achteraf echt niet op m'n garagevloer.
Die emmer wordt hier in de gootsteen in de garage leeggekiepert.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik weet niet zeker of de vorm van de hieldraad bij tubeless ready nog specifiek is, misschien dat de BA's dat niet hebben en daarom niet tubeless ready genoemd worden?
Ik zou iig geen reden zien waarom je die niet met latex zou kunnen rijden indien gewenst.

Volgens mij kan zowat elke band tubeless gereden worden, alleen hele lichte & dunne bandjes kunnen soms erg lastig dicht blijven. Maar lomp rubber zoals die BA geeft geen problemen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

kermit schreef: ma 11 oktober 2021, 15:46 Ik weet niet zeker of de vorm van de hieldraad bij tubeless ready nog specifiek is, misschien dat de BA's dat niet hebben en daarom niet tubeless ready genoemd worden?
Dat zou idd best een reden kunnen zijn.
Ik zou iig geen reden zien waarom je die niet met latex zou kunnen rijden indien gewenst.
Zou natuurlijk kunnen, ik zie gezien de luchtdichtheid en straatgebruik met dat wielsetje eigenlijk geen enkele reden om dat wel te doen.
De kans dat ik met die dikke dingen lek rij is vrij klein en ik heb altijd een reparatiesetje in m'n rugzak. En een banaan. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Volgens mij geeft een banaan in je band op den duur meer smurrie dan Latex :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie