sram 12s GX shifter vervangen door shimano 12s SLX

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Is het mogelijk om een sram 12 speed GX shifter te vervangen door een shimano 12 speed SLX shifter? Ik lees tegenstrijdige berichten als ik ga zoeken op internet, wellicht zijn hier mensen met ervaring.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Ik ben ook zoiets van plan. Van NX naar XT dan. Maar van wat ik vond op www was dat het gewoon zou moeten gaan. Deze week krijg ik de shifter binnen en dan kom ik er snel genoeg achter.

Maar vanwaar eigenlijk de keus voor SLX? XT vind ik een veel betere shifter, die heeft ook 4x op- en 2x afschakelen. Dat is ook de hoofdreden voor de wissel bij mij. Ik schakel te vaak verkeerd als ik aan een afdaling begin. Ik heb daar geen last van bij mijn andere mtb en die heeft een XT shifter.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Anne Jan schreef: di 12 oktober 2021, 18:26 Ik ben ook zoiets van plan. Van NX naar XT dan. Maar van wat ik vond op www was dat het gewoon zou moeten gaan. Deze week krijg ik de shifter binnen en dan kom ik er snel genoeg achter.

Maar vanwaar eigenlijk de keus voor SLX? XT vind ik een veel betere shifter, die heeft ook 4x op- en 2x afschakelen. Dat is ook de hoofdreden voor de wissel bij mij. Ik schakel te vaak verkeerd als ik aan een afdaling begin. Ik heb daar geen last van bij mijn andere mtb en die heeft een XT shifter.
Ik houd het aantal kransjes in 1 keer schakelen het liefst beperkt icm een e-mtb. Het hele verhaal is begonnen met mijn sram guide remmen waar ik niet tevreden over ben. Heb nu shimano m7120 remmen gekocht met verloopstukjes zodat mijn sram shifter op de shimano rem bevestigd kan worden. Ik ben hier toch niet 100% tevreden over dus de volgende stap is de shifter vervangen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 224
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

En dan meteen een shifter met klemband? Dan ben je meteen verlost van dat matchmaken wat je nu had met je Sram shifter. Als dan ooit de remset of de shifter niet bevalt kun je zo weer iets anders kiezen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja precies.
Shifter met eigen klemband, dan heb je 1 beugeltje meer op het stuur, maar totale keuzevrijheid.
Misschien bedenkt Shimano morgen alweer een andere ispec standaard. Als dan straks je hendel vervangen moet worden (valpartij) dan zou je meteen een nieuwe shifter moeten kopen.
Met wat pech is dat dan meteen een 13- of 14-speed. Dus meteen een nieuwe derailleur, cassette en ketting. :o

OK, beetje overdreven, maar je snapt het probleem.

Of je wilt remmen van Hope.
Met een eigen klemband kan de shifter gewoon blijven zitten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

superrob schreef: di 12 oktober 2021, 16:32 Is het mogelijk om een sram 12 speed GX shifter te vervangen door een shimano 12 speed SLX shifter? Ik lees tegenstrijdige berichten als ik ga zoeken op internet, wellicht zijn hier mensen met ervaring.
Even een antwoord op de oorspronkelijke vraag:
Dat werkt prima. Ik heb op mijn MTB de NX-shifter vervangen door een XT-shifter (icm een GX derailleur). Schakelt perfect, beter dan de NX, vind ik.
Voor mij geen shifter met eigen klemband, maar via de I-spec aan de SLX-remhendel. Het oog wil tenslotte ook wat.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Charlie Skeen schreef: wo 13 oktober 2021, 19:32
superrob schreef: di 12 oktober 2021, 16:32 Is het mogelijk om een sram 12 speed GX shifter te vervangen door een shimano 12 speed SLX shifter? Ik lees tegenstrijdige berichten als ik ga zoeken op internet, wellicht zijn hier mensen met ervaring.
Even een antwoord op de oorspronkelijke vraag:
Dat werkt prima. Ik heb op mijn MTB de NX-shifter vervangen door een XT-shifter (icm een GX derailleur). Schakelt perfect, beter dan de NX, vind ik.
Voor mij geen shifter met eigen klemband, maar via de I-spec aan de SLX-remhendel. Het oog wil tenslotte ook wat.
dankje!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mij geen shifter met eigen klemband, maar via de I-spec aan de SLX-remhendel. Het oog wil tenslotte ook wat.
Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie