optimale droogtijd ketting voor opnieuw 'chain luben'?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 20 oktober 2021, 20:07 Gewoon deze en af en toe een doekje er over.
Afbeelding
https://nl.commaoil.com/passenger-vehic ... s/view/550

Squirt is een emulsie van kaarsvet in water.
Ieder zn ding, maar als ik moet smeren doe ik dat met olie, niet met kaarsvet.
En waarom dan een dure synthetische versnellingsbakolie?
Heb je een hypoid vertanding met koperen synchromesh- ringen op je fiets? :bier:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Meestal iedere natte/modderige keer met de tuinslang de fiets afspoelen, lagers, lockouts etc daarbij een beetje ontzien.
Met een doek alles ff drogen. Ketting extra goed drogen met ‘vies’ doekje (maar met Squirt eigenlijk nooit meer ‘vies’), en meteen Squirt erop. Brunox deo op vorkpoten, demper, dropper, alles paar x inveren, en Deo meteen weer met doekje verwijderen. Overtollige Squirt ook weer verwijderen.
Als het erg nat was wat spray op de SPD-s, veertje/draaipunten achterderrie, scharnierpunten.
Op erg droge mooi weer dagen alleen stof van vorkpoten, demper, dropper vegen met doekje, ketting met doekje schoonvegen en Squirt. Overtollige ook weer verwijderen.
In 10 min ben ik wel klaar met alles.

En met dit regime meestal 2-3 kettingen en een nieuwe casette per 1-1,5 jaar (op pak en beet 6000-6500km en 70000-100.000hm/jaar, de afgelopen 5 jr, en veel ‘beruchte’ Zuid-Limburgse modder, bagger).
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 20 oktober 2021, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En waarom dan een dure synthetische versnellingsbakolie?
De goedkope, niet synthetische stinkt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

aurelius schreef: wo 20 oktober 2021, 21:14 Meestal iedere natte/modderige keer met de tuinslang de fiets afspoelen, lagers, lockouts etc daarbij een beetje ontzien.
Met een doek alles ff drogen. Ketting extra goed drogen met ‘vies’ doekje (maar met Squirt eigenlijk nooit meer ‘vies’), en meteen Squirt erop. Brunox deo op vorkpoten, demper, dropper, alles paar x inveren, en Deo meteen weer met doekje verwijderen. Overtollige Squirt ook weer verwijderen.
Als het erg nat was wat spray op de SPD-s, veertje/draaipunten achterderrie, scharnierpunten.
Op erg droge mooi weer dagen alleen stof van vorkpoten, demper, dropper vegen met doekje, ketting met doekje schoonvegen en Squirt. Overtollige ook weer verwijderen.
In 10 min ben ik wel klaar met alles.
En met dat hele regime ben je in 10 minuten klaar, inclusief afspoelen? Nou daar zou ik dan wel es met een timer bij willen staan want volgens mij red je dat niet. Ik gun het je van harte hoor, daar niet van…des te sneller kan je andere dingen gaan doen. Maar 10 min. lijkt me nogal krap als ik alle handelingen zo lees.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mijn fiets zit de rommel van april (2021, dat wel) nog op.
Schoonmaken houdt voor mij in dat ik de vorkpoten, demper en soms pedalen even naloop. En natuurlijk de aandrijflijn.
De ketting is meteen ook het enige onderdeel aan de bike waar ik de luchtspuit volle bak de teugels geef.
Verstandig of niet, ik doe dat al tientallen jaren met succes.
Dus het stof en zand van de afgelopen weken afblazen, vervolgens smeermiddel druppelen, afhankelijk van type smeermiddel na aanbrengen in laten trekken of laten drogen.
Dan koffie drinken. Of biertje. Of een Jägermeistertje. Of een nachtje slapen. Afhankelijk van.
Daarna ketting met een doek afnemen.
Klaar.
Dat kan wel ongeveer binnen 10-15min (pauze niet inbegrepen).

Toen de term 'trailrespect' nog niet uitgevonden was, stond tegenover elk uur fietsen zo ongeveer 1½u schoonmaken.
Smeermiddel was in de winter soms zelfs kettingzaag olie (uit een 20l vat) of zoals TSTM, bakolie.
Die tijd heb ik zorgvuldig afscheid van genomen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De modderigste omstandigheden vermijden betekent niet dat je vaak fietsen moet overslaan, dat valt reuze mee. Dat is in elk geval de manier waarop ik ermee om ga. En dat scheelt al veel in het moeten wassen van je fiets(en), dus dat doe ik ook niet vaak. Meestal kom ik weg met de vering schoonmaken (na elke rit sowieso) en een lap over de ketting halen.

Daarna gaat er indien nodig wat Squirt overheen (doorgaans niet na elke rit). Die laat ik zitten en dan veeg ik de ketting nog een keer af voordat ik ga fietsen, om eventueel overtollig plakspul te verwijderen.

Ik vind fietsen erg leuk, maar aan kettingonderhoud heb ik een bloedhekel. Misschien moet ik wat sneller mijn ketting vervangen dan iemand die daar neurotisch mee bezig is, misschien ook niet. Als dat zo is vind ik het prima, heb mezelf een hoop tijd en ergernis bespaard mbt die k*klus :-)

De enige fiets waarop ik geen Squirt maar een oliesmeermiddel gebruik is de gravelbike die in de winter gebruikt wordt. Daarvan is de drivetrain dus ook altijd een stuk zwarter en plakkeriger dan van de andere drie fietsen... waarschijnlijk ga ik die ook met Squirt doen als er nieuw materiaal op zit.

Op de mountainbikes wissel ik twee kettingen af, op de e-mtb heb ik na 5.000km de drivetrain vervangen maar eigenlijk denk ik dat dat nog niet echt nodig was geweest. Ik wilde echter met perfect materiaal aan mijn Alpenweek beginnen. 5.000km op zo'n fiets vind ik heel acceptabel.
Maar ik heb de oude spullen nog niet weggegooid, misschien monteer ik dat spul nog even terug om het verder op te rijden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
stardust tommy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 29 juli 2020, 12:07

Paar weken minder weer = wet lube
Anders squirt. Ik reinig mijn kettingen in de ultrasoon op 60°, drogen met een oude handdoek, ketting op een plank leggen en squirt aanbrengen op de nog “warme” ketting, dan vloeit alles mooi tussen de rollen en het water verdampt sneller.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik gebruik squirt omdat ik dan altijd(behalve in de meest natte omstandigheden ) een schone/ droge aandrijflijn heb, die niet plakkerig is en waardoor het schoonmaken tot een minimum beperkt blijft. Dat is ook mijn grootste weerstand tegen alle andere bovengenoemde smeermiddelen,ze zijn allemaal zo plakkerig dat ze zand en modder vasthouden en daardoor een perfecte slijp en schuurpasta vormen. Al heb ik op vakantie bij gebrek aan beter ook wel goede resultaten behaald met olijfolie (maar wel altijd alleen maar met koudgeperste 1e persing🤣)
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik wil mijn kettingen niet demonteren voor onderhoud, die gaan er alleen af als ik ze wissel.
Sram zegt dat hun powerlinks voor "single use" zijn. Nu geloof ik niet dat ze meteen kapot gaan als je ze hergebruikt, maar om nu wekelijks de ketting te openen en sluiten lijkt me toch iets teveel in tegenspraak met hun richtlijn.

Maar belangrijker nog, het is me gewoon teveel gedoe :D

Volgens mij is er wat anders veel belangrijker dan de smeermethode voor de levensduur van de ketting: in wat voor omstandigheden rij je, en schakel je een beetje netjes of wordt er lomp doorgeramd bij de schakelacties.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: do 21 oktober 2021, 13:01 Ik wil mijn kettingen niet demonteren voor onderhoud, die gaan er alleen af als ik ze wissel.
Sram zegt dat hun powerlinks voor "single use" zijn. Nu geloof ik niet dat ze meteen kapot gaan als je ze hergebruikt, maar om nu wekelijks de ketting te openen en sluiten lijkt me toch iets teveel in tegenspraak met hun richtlijn.

Maar belangrijker nog, het is me gewoon teveel gedoe :D

Volgens mij is er wat anders veel belangrijker dan de smeermethode voor de levensduur van de ketting: in wat voor omstandigheden rij je, en schakel je een beetje netjes of wordt er lomp doorgeramd bij de schakelacties.
Het demonteren van de ketting, daar ben ik ook van af gestapt. Al heb ik idd. de ervaring dat dat 'single use' wel meevalt. Ik vind t nu ook 'een gedoe', waarin ik, voor mij, geen meerwaarde meer in zie. Het oprekken(wat het eigenlijk niet is) van de ketting heeft met slijtage te maken, wat mijns inziens door gebrek aan smering tussen de pennen en rollers vergroot word. Uiteraard spelen de andere factoren die je noemt ook een grote rol daarbij.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Slijp en schuurpasta valt mee.
Olie is vloeibaar en werkt door de beweging vd ketting het vuil naar buiten.
De ketting is dus aan de buitenkant vies en van binnen goed gesmeerd.
(Verder schuurt zand op droog staal veel harder dan zand met een oliefilm er tussen)
Squirt en alle andere wax based middelen hebben als nadeel dat de wax in de winter harder wordt, en dus door de beweging vd ketting naar buiten wordt gewerkt, zoals de zandkorrels.
En die wax kruipt dus niet op zn plek terug.
Daarom is olie (zeker in de winter!) beter dan wax.
Maar olie is vies, het is ook altijd wat.
Ik denk er aan om s zomers iets met wax te gaan proberen om mn rechter kuit schoon te houden :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

ThaSingleTrackMastah schreef: do 21 oktober 2021, 13:22 Slijp en schuurpasta valt mee.
Olie is vloeibaar en werkt door de beweging vd ketting het vuil naar buiten.
De ketting is dus aan de buitenkant vies en van binnen goed gesmeerd.
(Verder schuurt zand op droog staal veel harder dan zand met een oliefilm er tussen)
Squirt en alle andere wax based middelen hebben als nadeel dat de wax in de winter harder wordt, en dus door de beweging vd ketting naar buiten wordt gewerkt, zoals de zandkorrels.
En die wax kruipt dus niet op zn plek terug.
Daarom is olie (zeker in de winter!) beter dan wax.
Maar olie is vies, het is ook altijd wat.
Ik denk er aan om s zomers iets met wax te gaan proberen om mn rechter kuit schoon te houden :wink:
Van gladde kuiten glijdt de modder makkelijker af :wink: :D

Squirt heeft nog wel een variant voor koude temperaturen, ze schrijven daar zelf over:

Chain lubricant designed to maintain optimal lube consistency in temperatures below 32℉ (0 ℃), well suited for fat-bike riding in snow.

Heb zelf ook zo’n flesje staan, maar nog niet in de gelegenheid geweest op bij die lage temperaturen te testen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je werkt niet in laboratorium-omstandigheden en het is geen rakettenwetenschap. 'Ongeveer goed' is goed genoeg. Dus als de fiets ongeveer-ongeveer opgedroogd is dan mag je opnieuw insmeren. Belangrijkste is dat je de dag voorafgaande aan je rit gesmeerd hebt, dus niet effe gauw vlak voor je vertrekt.

Op dit forum draai ik sinds 2004 mee en ik heb er veel van geleerd.
Qua kettingonderhoud en -levensduur zijn vele noviteiten (product X, wie kent het nog?) voorbij gekomen en er zijn Hoekse en Kabeljouwse Twisten uitgevochten. In al die tijd kom ik op éen en het zelfde punt uit: ik verslijt drie kettingen op een cassettes/tandwielen.
Dat is niet kalenderafhankelijk (tijd) of kilometerafhankelijk, maar afhankelijk van de omstandigheden (droog, modderig of natte ritten)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

misschien leuk om over na te denken: squirt is op waterbasis. Een beetje nattigheid op je ketting betekent dan niet meteen dat het niet werkt, wel minder. En de droogtijd zal nog wat langer zijn. Zelf haal ik een droge doek over de ketting om hem daarna in de squirt te zetten. dan is ie echt niet altijd helemaal droog, maar ik moet zeggen dat ik nu na 2 jaar nog steeds een mooie schone ketting heb zonder gekraak.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

ThijsE schreef: do 21 oktober 2021, 13:38
Van gladde kuiten glijdt de modder makkelijker af :wink: :D

Squirt heeft nog wel een variant voor koude temperaturen, ze schrijven daar zelf over:

Chain lubricant designed to maintain optimal lube consistency in temperatures below 32℉ (0 ℃), well suited for fat-bike riding in snow.

Heb zelf ook zo’n flesje staan, maar nog niet in de gelegenheid geweest op bij die lage temperaturen te testen.
Ja ik blijf het zeggen mensen: Holmenkol, Lube extreme. Een product van een merk uit de skiwax hoek dus sowieso ook bij lage temperaturen te gebruiken.

Dus geen geswitch tussen een zomer- en winterproduct, gewoon 1 goed spulletje het jaar rond.

Maar goed, zoals Bert het al omschreef…de hoekse en kabeljauwse twisten zijn er alhier over uitgevochten dus het blijft persoonlijk. Maar ik ben iig al jaren tevreden over het genoemde product. :-q
Plaats reactie