Schakel hendel

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Ik ben niet erg technisch, wel een beetje ;)

Nu heb ik vandaag weer gefietst. Ik fiets niet zo vaak, ik ben meer een hardloper. En voor de afwisseling wil ik meer gaan fietsen. Maar het valt me weer op dat de hendel/schakelaar van het opschakelen zo stroef gaat. Krijg echt al gauw een zere duim... Nu is mijn fiets maar een simpele 'instap'-fiets. Kan ik dit mechanisme smeren? Ik weet dat de kabels te smeren zijn, zou ik even uit moeten zoeken hoe dat moet. Of zal ik er een nieuwe mechanisme opzetten. Is dat heel moeilijk om te doen? Je zit natuurlijk met de schijfremmen, er zit denk ik remvloeistof in het reservoirtje op het stuur of zit ik dan helemaal fout te denken?
Het is trouwens een Shimano Deore, geen idee welk type... zou ik op moeten zoeken in de specs van de fiets.

Ik heb nog een stadsfiets, met derailleur, dit is een duurder-segment-fiets, en deze schakelt vele malen prettiger... Vandaar dat ik dan denk 'zal ik er een duurder mechanisme opzetten'...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met de triggerschakelaar belast je je duim op een manier die hij niet gewend is. Elke (bijna elke) beginnende/onregelmatige fietser krijgt daar last van. Meer fietsen en meer schakelen gaat helpen. Of duurdere shifters. Als er niets is wat helpt, dan zijn er ook draaishifters. Daarmee draai je je handvat in het rond
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook nog even spelen met de plek waar de shifter zit. Iets verplaatsen, draaien, kan ervoor zorgen dat het ergonomisch beter klopt.

De fabrikant weet niet of je kolenschoppen, pianovingers of heel kleine handen hebt.
Laatst gewijzigd door Willem Altes op wo 3 november 2021, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je kunt ook voelen of er niet teveel frictie in de kabel zit.
Misschien is je binnen- of buitenkabel (of beiden) versleten of zit er een bocht in de kabel waardoor deze niet soepel beweegt en dan moet je daar dus doorheen drukken met je duim.

Derailleur losmaken, eventueel shifter ook en voelen of de kabel vrij kan bewegen, zo niet dan vervangen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2651
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

eline-fasteddie schreef: wo 3 november 2021, 11:45 Maar het valt me weer op dat de hendel/schakelaar van het opschakelen zo stroef gaat. Krijg echt al gauw een zere duim... Nu is mijn fiets maar een simpele 'instap'-fiets. Kan ik dit mechanisme smeren? Ik weet dat de kabels te smeren zijn, zou ik even uit moeten zoeken hoe dat moet. Of zal ik er een nieuwe mechanisme opzetten.
Ik weet niet hoe oud de fiets en wat de staat van onderhoud is, maar vaak help ook het vervangen van de kabels.
Je noemt trouwens op-schakelen, bedoel je naar een lichtere of zwaardere versnelling?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Mad Wally schreef: wo 3 november 2021, 12:15
eline-fasteddie schreef: wo 3 november 2021, 11:45 Maar het valt me weer op dat de hendel/schakelaar van het opschakelen zo stroef gaat. Krijg echt al gauw een zere duim... Nu is mijn fiets maar een simpele 'instap'-fiets. Kan ik dit mechanisme smeren? Ik weet dat de kabels te smeren zijn, zou ik even uit moeten zoeken hoe dat moet. Of zal ik er een nieuwe mechanisme opzetten.
Ik weet niet hoe oud de fiets en wat de staat van onderhoud is, maar vaak help ook het vervangen van de kabels.
Je noemt trouwens op-schakelen, bedoel je naar een lichtere of zwaardere versnelling?
Kabels, inderdaad. Er zijn binnenkabels met een gladgemaakte buitenkant , ik heb ze hier liggen van Clarks, je voelt het verschil aan de kabel al.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de shifter smeren.
Filmpje gaat niet over jouw probleem, maar bij 0:35 draait hij een schroefje (dopje) los.
Daar spuit je WD40 in.
(Of andere dunne olie)
Dan dopje weer terug.
Het is plastic, dus rustig aan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Ah bedankt voor de reacties! Ik ga morgen even kijken.
Manlief zei ook al ‘misschien eens een beurt laten doen’. Maar ik ga eerst eens zelf kijken of ik wat kan smeren.
👍👍
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Heb je het vergeleken met een andere derailleur fiets of heeft je stadsfiets een naaf? Het is anders heel lastig in te schatten of het de shifter is, of dat je "gewoon" snel last hebt van je duim (niet denigrerend, ik ken meerdere mensen die dat soort klachten hebben).

In dat geval kan het lonend zijn om over te gaan naar een draaischakelaar, wat helaas dan wel betekend dat je wel een paar honderd euro kwijt bent aan het verbouwen. Maar goed, ik zou eerst eens langs de FM gaan, misschien is het inderdaad gewoon een slecht lopende kabel.

(Tbh merk ik niet heel veel krachtsverschil tussen goedkope en duurdere shifters van Shimano, maar ik heb ook niet heel veel vergelijksingsmateriaal)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

De vorm vd "trigger" verschilt ergonomisch wel iets onderling tussen de goedkopere en duurdere systemen, maar ook een simpele shimano Altus shifter moet soepel en licht kunnen functioneren. Kwaliteit en "loop" van de binnen- en buitenkabels kunnen het maken of breken. De buitenkabels zijn teflon gevoerd, in principe onderhoudsvrij.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als het wel goed werkt (ieder klikje is exact 1 versnelling zowel op als neer), dan is de kabel goed.
Moet je 2 klikjes doen voor 1 versnelling, dan, is de BUITENkabel versleten.
Alleen bij duurdere modellen zijn de binnenkabels met teflon bekleed. Daar was vroeger wel eens ellende mee, kwam los.
De goedkopere rvs kabels zijn goed zat

De shifters kunnen na een paar jaar wel steeds zwaarder gaan.
Als je sterke duimen hebt voel je dat (bijna) niet.
Beetje olie helpt dan meestal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Willem Altes schreef: wo 3 november 2021, 12:06 Je kan ook nog even spelen met de plek waar de shifter zit. Iets verplaatsen, draaien, kan ervoor zorgen dat het ergonomisch beter klopt.

De fabrikant weet niet of je kolenschoppen, pianovingers of heel kleine handen hebt.

Dit kan ik ook eens proberen. Ik heb wel lange vingers, ben geen klein vrouwtje... maar misschien helpt een andere positie.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

ThaSingleTrackMastah schreef: do 4 november 2021, 01:02 Als het wel goed werkt (ieder klikje is exact 1 versnelling zowel op als neer), dan is de kabel goed.
Moet je 2 klikjes doen voor 1 versnelling, dan, is de BUITENkabel versleten.
Alleen bij duurdere modellen zijn de binnenkabels met teflon bekleed. Daar was vroeger wel eens ellende mee, kwam los.
De goedkopere rvs kabels zijn goed zat

De shifters kunnen na een paar jaar wel steeds zwaarder gaan.
Als je sterke duimen hebt voel je dat (bijna) niet.
Beetje olie helpt dan meestal.
De fiets is inmiddels wel 6-7 jaar oud... en heb wel het idee dat ze steeds zwaarder gaan. Vanaf het begin deed deze fiets er soms 2 klikjes over om op een ander tandwiel te komen... wat ik al irritant vind. Maar goed ik ga eerst eens goed smeren.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Mad Wally schreef: wo 3 november 2021, 12:15
eline-fasteddie schreef: wo 3 november 2021, 11:45 Maar het valt me weer op dat de hendel/schakelaar van het opschakelen zo stroef gaat. Krijg echt al gauw een zere duim... Nu is mijn fiets maar een simpele 'instap'-fiets. Kan ik dit mechanisme smeren? Ik weet dat de kabels te smeren zijn, zou ik even uit moeten zoeken hoe dat moet. Of zal ik er een nieuwe mechanisme opzetten.
Ik weet niet hoe oud de fiets en wat de staat van onderhoud is, maar vaak help ook het vervangen van de kabels.
Je noemt trouwens op-schakelen, bedoel je naar een lichtere of zwaardere versnelling?
Op-schakelen, naar een groter blad/tandwiel achter, een lichtere versnelling dus.
Plaats reactie