Achterspatbord, hoe monteren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Verwacht geen wonderen, je blijft niet schoon.
Je wordt hooguit minder vies ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Probeer het spatbord zo dicht mogelijk bij de band te krijgen, of ga hardlopen :lol:
Lekker fietsen!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

FreedomRanger schreef: wo 24 november 2021, 18:58
Kapitein Iglo schreef: wo 24 november 2021, 17:46

Hoe gaat een waterdichte broek helpen bij het MINDER modderig thuiskomen? Ik ben ook geen fan van spatborden, mijn suggestie zou dan zijn om de trails te laten voor wat ze zijn als je er zo goor van thuiskomt. Maar iets zegt me dat dat geen optie is, dus dan zou ik foto 1 kiezen. Hoe dichter op de band, hoe minder er gaat rondslingeren.
Ik kan de humor van Klitse zeker waarderen en heb zelf geen bezwaar tegen bagger en ga ook het liefst zonder zo'n stuk plastic op pad. Mijn Endura broek houdt me wel droog, maar niet schoon. Bij bagger niet fietsen, is geen optie. Dan kan ik net zo goed de hele winter op een hometrainer gaan zitten, of zo. :-{
Huh? Waar woon jij dan dat het niet mogelijk is om te fietsen zonder bagger?

Zit je vast aan vaste routes? Kun je nergens naar uitwijken? Of wat Kermit zegt.

Niet kunnen fietsen komt mij maar zelden voor. Misschien hooguit 2 weken per jaar. Verder zijn er altijd droge dagen en routes te bedenken waar nauwelijks modder in voorkomt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

hanjovdberg schreef: do 25 november 2021, 21:49
FreedomRanger schreef: wo 24 november 2021, 18:58
Ik kan de humor van Klitse zeker waarderen en heb zelf geen bezwaar tegen bagger en ga ook het liefst zonder zo'n stuk plastic op pad. Mijn Endura broek houdt me wel droog, maar niet schoon. Bij bagger niet fietsen, is geen optie. Dan kan ik net zo goed de hele winter op een hometrainer gaan zitten, of zo. :-{
Huh? Waar woon jij dan dat het niet mogelijk is om te fietsen zonder bagger?

Zit je vast aan vaste routes? Kun je nergens naar uitwijken? Of wat Kermit zegt.

Niet kunnen fietsen komt mij maar zelden voor. Misschien hooguit 2 weken per jaar. Verder zijn er altijd droge dagen en routes te bedenken waar nauwelijks modder in voorkomt.
Ik fiets vooral de routes op de Zuid Veluwe (Schaarsbergen, Arnhem, Ede). De ST's (zand) zijn overal top, maar de vaste bospaden er tussenin zijn vaak ruimschoots voorzien van plassen en modder. Als je daar iedere keer omheen gaat rijden, maak je de zaak alleen maar kapot. En dus raus ik gewoon door de plassen en de bagger heen. Dat vind ik niet erg. Maar als ik dan als 'Mud Man' thuiskom, wordt er toch met getemperd enthousiasme gereageerd. :D
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Ook Peter schreef: do 25 november 2021, 20:31 Probeer het spatbord zo dicht mogelijk bij de band te krijgen, of ga hardlopen :lol:
Hardlopen? Mooi advies van iemand die als onderschrift heeft: "Lekker fietsen!" :winkie:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Laat dat nu ook net mijn thuishaven zijn. Je mag op veel plaatsen nog vrij rijden. Mijn ervaring is dat er heel veel paden goed bijliggen die niet zijn opgenomen in een route. De verbindingspaden tussen de ST dus vervangen voor alternatieven en je zult merkbaar schoner thuis komen :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

FreedomRanger schreef: vr 26 november 2021, 10:16
Hardlopen? Mooi advies van iemand die als onderschrift heeft: "Lekker fietsen!" :winkie:
:lol: Als t te erg wordt probeer ik het wel eens … en dan weet ik weer waarom ik fietsen in het bos leuker vind :wink:
Lekker fietsen!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ook Peter schreef: vr 26 november 2021, 13:12
FreedomRanger schreef: vr 26 november 2021, 10:16
Hardlopen? Mooi advies van iemand die als onderschrift heeft: "Lekker fietsen!" :winkie:
:lol: Als t te erg wordt probeer ik het wel eens … en dan weet ik weer waarom ik fietsen in het bos leuker vind :wink:
Echt niet,mijn lichaam is niet voor '(hard)lopen' gemaakt.
:bier:
En een spatbord (exept asssaver) bekrast m'n carbon zadelpen, dan maar een 'bruine reet' :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

FreedomRanger schreef: vr 26 november 2021, 10:13 En dus raus ik gewoon door de plassen en de bagger heen. Dat vind ik niet erg. Maar als ik dan als 'Mud Man' thuiskom, wordt er toch met getemperd enthousiasme gereageerd. :D
Ooit geleerd van TSTM en ook hier met veel succes en regelmaat toegepast: een speciekuip.
Heb je een schuur, tuin en tuinslang? Zo ja, koop een speciekuip voor weinig bij de bouwmarkt, kleed je om in de schuur en spoel je blubberkleding uit in die kuip, je vrouw en je wasmachine zullen je dankbaar zijn. :)

Denk dat dat beter werkt dan dat spatbordje op een halve meter van je band.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ook Peter schreef: do 25 november 2021, 20:31 Probeer het spatbord zo dicht mogelijk bij de band te krijgen, of ga hardlopen :lol:
Ik haat bagger, slecht voor mezelf én de fiets, dus combineer beide sporten al jaren. Een ruim bewezen combi. En lopen kan écht altijd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, als je privacy en een kraan hebt, dan is een speciekuip de oplossing. :-q
Maar als je in je blote reet naast een speciekuip staat, in de hal van je flat, dan heb je een probleem :winkie:

Maar zoals ik al zei, schoonblijven is een illusie.
Er zijn wel gradaties van vies.
Fifty shades of vies :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Azurri schreef: vr 26 november 2021, 13:26 En een spatbord (exept asssaver) bekrast m'n carbon zadelpen, dan maar een 'bruine reet' :wink:
Dat SKS spatbord werk super, en krast niet: gewoon een stukje binnenband tussen pen en klem spatbord doen.
Rug en camelbak blijven schoon genoeg, die paar spetters stellen niets voor.
Wij rijden vaak lange ritten in Zuid L, modder is normaal in herfst winter. Voordeel: met een relatief schone kont kunnen we overal toch binnen voor cappucino en vlaai onderweg.
Zonder spatbord geen vlaai… lang leve het spatbord :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

[quote=TenZNL post_id=2644942 time=1637967063
[/quote]
Ooit geleerd van TSTM en ook hier met veel succes en regelmaat toegepast: een speciekuip.
Heb je een schuur, tuin en tuinslang? Zo ja, koop een speciekuip voor weinig bij de bouwmarkt, kleed je om in de schuur en spoel je blubberkleding uit in die kuip, je vrouw en je wasmachine zullen je dankbaar zijn.
[/quote]
Ik hang mijn modderkleren altijd tegen de schutting en spuit ze dan met de tuinslang af. Heb in de winter toch meerdere lagen aan en alleen de buitenste laag zit dan onder de derrie. Zo hoef ik niet in mijn blootje mijn zooi schoon te spuiten🤣
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Giant-E schreef: za 27 november 2021, 01:12
lopen kan écht altijd.
Nou nee dus, ik heb het 3 winters achter elkaar geprobeerd. Rustig opbouwen, de eerste weken niet hoeven douchen bij terugkomst🤣. En als het inderdaad(voor mij) interessant begon te worden(vanaf 3 kwartier lopen kreeg ik telkens een kuitblessure :evil:.
Ik heb het opgegeven.
Lopen is dus slecht voor mij :-{
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Dan moet je er ook gelijk mee kappen ja. Kuitblessure’s zijn gemeen. Momenteel herstellende van een zweepslag, ruim 3 weken al niet gelopen. Morgen misschien een rustig testloopje.
Maar goed, wat ik wilde duiden was het voordeel van Crosstraining. Ik kon dus de afgelopen 3 weken gewoon door blijven fietsen, mét die kuitblessure. Nergens last van, en ik reed geen flowtrails maar Bergschenhoek.
En ik heb er ook lol in, dat scheelt. Maar zoiets duurt een paar jaar. Je spieren moet daar erg aan wennen. En toch: Een eenzame duurloop in een rustig bos is soms bijna zo lekker als een ritje op de bike. En met dit schijtweer stap ik sowieso niet op de fiets.

Maar ‘t ging over spatborden, toch? Het mag duidelijk zijn dat ik niet de persoon bent voor advies. Game on! :winkie:
Plaats reactie