Achterspatbord, hoe monteren?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Iemand hier thuis vindt het een goed idee als ik na een baggerritje minder modderig thuis kom. Dus heb ik een SKS X-blade achterspatbord gekregen. :D Alleen zit ik nu met de vraag hoe ik deze het beste kan monteren op mijn fully?

Laag monteren zoals hier:
Afbeelding

Hoog monteren zoals hier:
Afbeelding

Natuurlijk heb ik rekening te houden met het inveren van het achterwiel.
Wat zijn jullie ervaringen?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Denk dat met op- en afstappen dat spatbord lelijk in de weg zit als je 'm zoals op foto 2 monteert tenzij je de bike bijna platlegt met op- afstappen
Laatst gewijzigd door gijsje op wo 24 november 2021, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Stap 1: Pak het achterspatbord en alles wat er aan montage onderdelen bij hoort.
Stap 2: Loop naar de prullenbak en doe hem open.
Stap 3: Gooi alles wat je in je handen hebt in de prullenbak en doe hem dicht.
Stap 4: Koop een waterdichte MTB broek
Opgelost.

Maar even zonder gekheid, inderdaad optie 1 als je niet moeilijk wil doen met opstappen en per se zo'n spatbord op je fiets wilt of nodig hebt voor woon werk bijv. Maar als ik het goed zie zitten ze beide op dezelfde manier aan het frame vast en kun je schuiven met de positie van het spatbord?
Laatst gewijzigd door Klitse op wo 24 november 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klitse schreef: wo 24 november 2021, 17:07 Stap 1: Pak het achterspatbord en alles wat er aan montage onderdelen bij hoort.
Stap 2: Loop naar de prullenbak en doe hem open.
Stap 3: Gooi alles wat je in je handen hebt in de prullenbak en doe hem dicht.
Stap 4: Koop een waterdichte MTB broek
Opgelost.

Maar even zonder gekheid, inderdaad optie 2 als je niet moeilijk wil doen met opstappen en per se zo'n spatbord op je fiets wilt of nodig hebt voor woon werk bijv. Maar als ik het goed zie zitten ze beide op dezelfde manier aan het frame vast en kun je schuiven met de positie van het spatbord?
Hoe gaat een waterdichte broek helpen bij het MINDER modderig thuiskomen? Ik ben ook geen fan van spatborden, mijn suggestie zou dan zijn om de trails te laten voor wat ze zijn als je er zo goor van thuiskomt. Maar iets zegt me dat dat geen optie is, dus dan zou ik foto 1 kiezen. Hoe dichter op de band, hoe minder er gaat rondslingeren.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Bij optie 1 wordt je nog steeds smerig, spatbord is daar te kort voor. Koop een mudhugger! Deze verdraait ook niet als je er tegen aan tikt :-q

Afbeelding

En in de aanbieding,

https://www.bikester.nl/mudhugger-29er- ... -YQAvD_BwE
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Kapitein Iglo schreef: wo 24 november 2021, 17:46
Klitse schreef: wo 24 november 2021, 17:07 Stap 1: ...
Hoe gaat een waterdichte broek helpen bij het MINDER modderig thuiskomen? Ik ben ook geen fan van spatborden, mijn suggestie zou dan zijn om de trails te laten voor wat ze zijn als je er zo goor van thuiskomt. Maar iets zegt me dat dat geen optie is, dus dan zou ik foto 1 kiezen. Hoe dichter op de band, hoe minder er gaat rondslingeren.
Ik kan de humor van Klitse zeker waarderen en heb zelf geen bezwaar tegen bagger en ga ook het liefst zonder zo'n stuk plastic op pad. Mijn Endura broek houdt me wel droog, maar niet schoon. Bij bagger niet fietsen, is geen optie. Dan kan ik net zo goed de hele winter op een hometrainer gaan zitten, of zo. :-{
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

P@trick schreef: wo 24 november 2021, 18:53 Bij optie 1 wordt je nog steeds smerig, spatbord is daar te kort voor. Koop een mudhugger! Deze verdraait ook niet als je er tegen aan tikt :-q
Goed advies als ik de SKS nog niet zou hebben, echter ... :winkie:
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik gebruik die SKS ook, icm dropper. In een handomdraai te (de)monteren en past altijd.
Aan jou om te proberen wat jou het best bevalt. Ik schat in optie 1.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

FreedomRanger schreef: wo 24 november 2021, 18:58
Kapitein Iglo schreef: wo 24 november 2021, 17:46

Hoe gaat een waterdichte broek helpen bij het MINDER modderig thuiskomen? Ik ben ook geen fan van spatborden, mijn suggestie zou dan zijn om de trails te laten voor wat ze zijn als je er zo goor van thuiskomt. Maar iets zegt me dat dat geen optie is, dus dan zou ik foto 1 kiezen. Hoe dichter op de band, hoe minder er gaat rondslingeren.
Ik kan de humor van Klitse zeker waarderen en heb zelf geen bezwaar tegen bagger en ga ook het liefst zonder zo'n stuk plastic op pad. Mijn Endura broek houdt me wel droog, maar niet schoon. Bij bagger niet fietsen, is geen optie. Dan kan ik net zo goed de hele winter op een hometrainer gaan zitten, of zo. :-{
Dan zou ik eerder ergens ánders gaan fietsen :lol: Maar het is jouw keuze :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

aurelius schreef: wo 24 november 2021, 19:04 Ik gebruik die SKS ook, icm dropper. In een handomdraai te (de)monteren en past altijd.
Aan jou om te proberen wat jou het best bevalt. Ik schat in optie 1.
Heb je ook een fully of rijd je op een hard tail?
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

je kunt toch gewoon kiezen voor een spatbord met zadelpen bevestiging....we zijn immers allemaal groot geworden zonder dropper dus met kloteweer gewoon keertje niet gebruiken en spatbordje omklemmen :-q

Maar de tendens is al jaren dat je niet stoer bent als je niet compleet onder de bagger thuis komt....nou volgens mij spoor je dan niet helemaal :winkie: :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Afhankelijk van geometrie en hoe je op de fiets zit moet je het afstellen.
Ik kreeg modder in de nek en water tegen mijn kont, daarom heb ik het zo geplaatste dat deze plekken zo goed als mogelijk beschermd zijn. Achterkant benen zijn dan min der beschermd.

Als je een toertocht van 50km gaat fietsen en je zeem wordt al doorweekt van 1e km fietspad bij de start...... ja toen was ik snel om, spatbord en een grote maat.
Iedereen heeft zo zijn prioriteiten.
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

FreedomRanger schreef: wo 24 november 2021, 20:15
aurelius schreef: wo 24 november 2021, 19:04 Ik gebruik die SKS ook, icm dropper. In een handomdraai te (de)monteren en past altijd.
Aan jou om te proberen wat jou het best bevalt. Ik schat in optie 1.
Heb je ook een fully of rijd je op een hard tail?
Fully, met dropper dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Kheb dezelfde en bij mij hangt hij 2 cm boven mijn band. Rij wel een hardtail.

Vorige week was het zeer modderig en is mijn jasje bijna moddervrij gebleven
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gewoon uitproberen, dat ding is niet voor niets instelbaar ;-)

Maar het bos mijden als het erg modderig is betekent niet dat je nooit kunt fietsen hoor. Ik doe het op die manier, ik heb een hekel aan fietsen wassen en ook al onderhoud je 'm goed, dan slijt het nog allemaal meer dan zonder blub.

Als het regent ga ik niet fietsen, als het erg modderig in het bos is pak ik de gravelracer (met spatborden) voor een wegrit. In de praktijk sla ik niet vaak een rit over... (doorgaans fiets ik elke woensdag en een keer in het weekend, tijdstip afhankelijk van weer en andere plannen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie