Pike/Revelation Charger 2.1 RC2 vs RC3 update kit

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik wil graag een update gaan doen van een RockShox Pike van 2018-2019 , Deze is nog voorzien van de standaard charger , en wil hiervoor de 2.1 aan gaan schaffen .

Nu zie ik de RC2 en RC3 uitvoeringen hiervoor , met bijbehorend prijs kaartje , tussen de RC2 en RC 3 zit circa 80 euro verschil , de RC2 is duurder . Nu denk ik dat ik weet waar het verschil in zit , namelijk de manier waarop je de compressor regeld , de RC3 heeft drie standen firm/pedal en open en de RC2 heeft een "draai schakelaar" , waarmee je dus wat meer kan spelen qwa compressie ?

En kan je bv de RC3 kopen en daarop een RC2 compressie standen . schakelaar op monteren ?, of is het inwendig meer voor nodig?
De vraag is dat de huidige Vork dus met een " draaischakelaar " dus de RC2 is , en ik bv deze kan overzetten op de RC3 nieuwe Charger ?

De huidige demper heeft als aanduiding : FS-PIKE-SEL-B3, volgens Trailhead kan die worden geüpgraded met de RC2 en RC3 versie .

Bij Bike discount de charger's
RC3
https://www.bike-discount.de/en/rocksho ... harger-2.1

RC2
https://www.bike-discount.de/en/rocksho ... pgrade-kit
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Een RCT3 heeft Rebound (Lowspeed) Compression en 3 standen om die compressie te "locken"

Een RC2 heeft Rebound en Low en Highspeed compression. Zonder 3 standen.

Deze 2 zijn niet uitwisselbaar aangezien de internals idd anders zijn.
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een RC2. Niet alleen vanwege HSC, maar door de T3 van de RCT3, werkt ook de LSC op die vork iets anders. Olie stroomt minder makkelijk door, waardoor hij stugger wordt als het ruw wordt.

Je kunt van een RCT3 vork, een RC2 vork maken door de aanschaf van zo'n demper. "Schakelaar" zit daar dus bij.
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb in mijn Remedy een Lyrik RCT3 gehad en in de huidige fiets zit een 2021 Lyrik Ultimate met RC2.2
De RC3 heeft zoals Ramon al aangeeft die 3 standen. Dat werkt redelijk, maar is kwetsbaar.
Als hij het deed top, maar de demper is meermaals onder garantie vervangen waar ik met de RC2 geen greintje last heb.
Enige nadeel van de RC2 is, maar dat is ook een deel mijn onkunde, dat je met meer knoppen om aan te draaien wat langer zoekt naar de beste settings voor jouw rijstijl.

Dempers zijn belangrijk, maar de verschillen tussen de dempers was voor mij lang niet zo groot als de upgrade in het andere pootje:
Vorsprung Smashpot.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik had/heb het idee dat de 2.1 tov de standaard , meer soepelere is.
Althans de vrouw heeft een tijdje met mn vork gereden , de pike ultimate rc2 , en had het idee dat deze " soepelere " werkte , de travel is het zelfde en ook de tokens , alleen de Sag op haar " gewicht " afgesteld , en die is bijna qwa PSI gelijk met de pike select .
Vandaar ook het idee van een charger update ipv een komplete vork
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Snelle Buffer schreef: za 27 november 2021, 10:59 Ik wil graag een update gaan doen van een RockShox Pike van 2018-2019 , Deze is nog voorzien van de standaard charger , en wil hiervoor de 2.1 aan gaan schaffen .

Nu zie ik de RC2 en RC3 uitvoeringen hiervoor , met bijbehorend prijs kaartje , tussen de RC2 en RC 3 zit circa 80 euro verschil , de RC2 is duurder . Nu denk ik dat ik weet waar het verschil in zit , namelijk de manier waarop je de compressor regeld , de RC3 heeft drie standen firm/pedal en open en de RC2 heeft een "draai schakelaar" , waarmee je dus wat meer kan spelen qwa compressie ?

En kan je bv de RC3 kopen en daarop een RC2 compressie standen . schakelaar op monteren ?, of is het inwendig meer voor nodig?
De vraag is dat de huidige Vork dus met een " draaischakelaar " dus de RC2 is , en ik bv deze kan overzetten op de RC3 nieuwe Charger ?

De huidige demper heeft als aanduiding : FS-PIKE-SEL-B3, volgens Trailhead kan die worden geüpgraded met de RC2 en RC3 versie .

Bij Bike discount de charger's
RC3
https://www.bike-discount.de/en/rocksho ... harger-2.1

RC2
https://www.bike-discount.de/en/rocksho ... pgrade-kit
Let er op dat je alleen de boost versie kunt upgraden. De non-boost is intern anders en daar passen de charger 2.1 dempers niet in.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Je kunt trouwens ook upgraden naar een push demper.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zou het nog nut hebben om gelijk de Debonair ook te upgraden ?

( weet nog niet wat de wezenlijke verschillen zijn tussen de huidige en de upgrade )
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Dat is het, zeker als die nog van ‘t eerste type is. Van type B1 naar C1 vond ik niet perse beter.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hoe kom ik daar achter welk type er nu in zit , volgens de trail head app staat alleen : debonair , of is het type aanduiding FS-Pike-Sel-B3 , de B3 verwijzing naar type debonair ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Openmaken en ff kijken? Verschil is zeer duidelijk.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Zeker geen DebonAir C1. In de elektronische 2022 vorken heeft RS de debonair al weer geüpdatet. Zonder dat was al bekend dat de C1 geen verbetering is.

Wat ikzelf heb gedaan:
Een DebonAir A1 gecombineerd heb met een B1 en een Luftkappe. Kijk dat werkt.

Daarnaast de demper, in mijn geval een Charger1, laten tunen door MST. Op mijn gewicht en mijn gebruik. Ben er erg content mee.
Wellicht een nadeel, instellen kun je de high speed compressie na tuning nog steeds niet. De lsc is nu wel instelbaar, in tegenstelling tot het origineel. De lsc staat helemaal open, de HSC doet nu goed het werk.
Rebound is met de tuning ook aangepast. Zeer goede performance, remkuilen zijn nu zeer goed te doen. Dat vond de non tuned charger1 al een hele uitdaging.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Persoonlijk vind ik de C1 wel een verbetering...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Jurriaan schreef: za 27 november 2021, 22:31 Zeker geen DebonAir C1. In de elektronische 2022 vorken heeft RS de debonair al weer geüpdatet. Zonder dat was al bekend dat de C1 geen verbetering is.

Wat ikzelf heb gedaan:
Een DebonAir A1 gecombineerd heb met een B1 en een Luftkappe. Kijk dat werkt.

Daarnaast de demper, in mijn geval een Charger1, laten tunen door MST. Op mijn gewicht en mijn gebruik. Ben er erg content mee.
Wellicht een nadeel, instellen kun je de high speed compressie na tuning nog steeds niet. De lsc is nu wel instelbaar, in tegenstelling tot het origineel. De lsc staat helemaal open, de HSC doet nu goed het werk.
Rebound is met de tuning ook aangepast. Zeer goede performance, remkuilen zijn nu zeer goed te doen. Dat vond de non tuned charger1 al een hele uitdaging.
Das wel heel stellig en komt in ieder geval niet overeen met mijn waarneming.
Volgens mij circuleren er wat reken-modelletjes op de internationale fora waarin zichtbaar is dat het verschil tussen B en C1 zeer klein is, en beide echt wel anders zijn dan de A1.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In feiten rijd ik met een B1 met Luftkappe. (A1 is nodig omdat die een demontabele kop heeft en daardoor de Luftkappe te installeren is).
Luftkappe blijf ik stellig over :bier:
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Hmm, dus zal de charger van 1 naar 2.1 niet zo veel te weeg brengen ?, Maw we zijn geen wedstrijden rijders , maar ik vindt dat de vork met de 2.1 charger soepeler presteerde tov de 1.0 , de verschillen in debonair zal zeker hebben mee gewerkt .

Ik denk dat het maar eerst de charger 2.1 wordt en daarna de debonair aan pak , hoewel het verschil qwa prijs tussen de RockShox charger 2.1 RC2 en de smashpot niet zo groot is :roll:

:wink:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie