Thomson elite dropper service

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

De Thomson Elite Covert dropper post op mijn fiets heeft speling (voor naar achter, links naar rechts). Ik vermoed een versleten lager. De cartridge is nog prima. De speling ontstond na een val waarbij het zadel waarschijnlijk een tik heeft gekregen.

Nou kan ik nergens duidelijke informatie vinden hierover. Ze leveren in elk geval geen reserveonderdelen en het is niet de bedoeling dat je er zelf mee aan de slag gaat. Maar ze bieden zelf ook niet duidelijk een service aan om het te doen. Vind ik erg teleurstellend en ook totaal niet van deze tijd, om klanten van zulke dure/hoogwaardige onderdelen niet de (makkelijke) mogelijkheid te geven om producten te (laten) repareren. Ik ben trouwens niet de eerste eigenaar van deze zadelpen. Van garantie zal geen sprake zijn.

Hebben jullie ervaringen of tips? Of weten jullie meer dan ik over het servicen van een Thomson dropper?

Ik wil best het risico nemen om het zelf te proberen, maar dan moet ik natuurlijk wel zo'n speciale lager weten te krijgen.

Afbeelding
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kan door iedere fietsenmaker opgestuurd worden naar Juncker (importeur)
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het niet gewoon de collar die los zit?
Je kan het inbusje (1,5) losdraaien en dan de collar met een strap (of een oude biba) vast draaien.
Meteen wat vers vet er onder.

De EU service zat in de UK bij iRide, maar sinds de Brexit...
Mag je 'm naar Thomson sturen in de USA.
Op https://happyride.se/forum/threads/thom ... n.2857541/ staat een handleiding, maar waar haal je dan het spul vandaan?
Juncker lijkt dan handiger.

Ik heb de mijne laatst opengemaakt en de cartridge gewisseld mbv de handleiding op happyride.se.
Ik had nog een werkende in een verkeerde maat en de cartridge bleek dezelfde maat.

Opm, de Covert is dezelfde als de Elite, maar dan met de actuaror aan de onderkant. De cartridge zit er daarom ondersteboven in.

Je hebt een tooltje nodig om de driehoek los te schroeven.
Een 6-hoekig dopje doet het ook.
Wel moet je dan de dop aan de buitenkant iets afslijpen, zodat ie in de uitsparing past.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Dank voor jullie reacties!

Heb zelf inderdaad al de collar losgedraaid en even daaronder geïnspecteerd (en meteen even opnieuw gevet). Helaas bleek dat niet het probleem te zijn. Lijkt toch echt in het lager zelf te zitten.

Die handleiding voor zelfservicing heb ik inderdaad met interesse gelezen. Dat gaat alleen over het servicen van de cartridge. Ik heb hoogstwaarschijnlijk gewoon een nieuwe lager nodig. Ik heb al even gekeken of er vergelijkbare lagers zijn maar het lijkt wel een speciaal voor Thomson gemaakte lager te zijn.

Ik zal eens informeren bij een fietsenwinkel of ze een indicatie (via Juncker) van de kosten kunnen geven. Zal wel fors zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onder de collar zit een glijlager, dat voorkomt wiebelen.
Tussen de shaft zitten 3 platic nokjes, die voorkomen draaien.

Als je onderdelen nodig hebt houdt het DIY op, vrees ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Hoe groot is de kans dat bijvoorbeeld de Crankbrother collar met bearing precies op de Thomson past:
https://www.crankbrothers.com/products/ ... efresh-kit

Zou nog wel eens leuk zijn om uit te zoeken als ik wat meer tijd heb ;)
Plaats reactie