Voorvork damper dop veel te vast gedraaid

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Ik heb n hele stomme fout gemaakt bij het servicen van mijn RockShox REBA RL

Alles ging goed tot ik de dop met het ventiel weer moest vast,etten. Ik las torque 110 maar dat was in lbs en ik begon hem op 110 Nm vast te zetten. Op het moment dat ik realiseerde dat ik fout zat was het te laat....ik kreeg hem niet meer los en de aluminium hoeken draaide door in mijn dopsleutel. Met een gewone steeksleutel 24mm kreeg ik niet genoeg grip.

Iemand n tip hoe ik dit het beste kan aanpakken om hem los te kunnen krijgen?

Ik wil vooral proberen te voorkomen dat ik het draad in de upperleg niet kapot draai....

Ik zou hem ook kunnen laten zitten maar dan kan ik hem niet meer servicen en dan gaat hij in de loop van de tijd alleen maar vaster zitten.

Ter info: er staat nu nog geen luchtdruk op
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Zo dat is een uitdaging.

Balen....Dat is leer tijd en geld van het zelf sleutelen.

Wat is je schatting van de het aantal NM waarmee de dop is er in gedraaid? Hopelijk is de draad niet vervormt.

Voordat je aan de slag gaat even een nieuwe dop in bezit krijgen. Bij demontage "overlijdt" de dop. Lijkt me dat je er mee kan rijden. De druk maakt het probleem niet erger.

De aluminium dop zelf is niet sterk en hoe dik die is weet ik niet en het is vrij zacht dus vervorming gaat snel.

Bij aluminium schroefdelen moet je een directe een grote kracht gebruiken. Dus niet de kracht langzaam opbouwen. Want dan vervormt het materiaal.

Uitgaande van mijn eigen mogelijkheden en hulp van kennissen ( met machine park)

Als je de spanning in de schroefverbinding wegneemt door de kraag aan de bovenzijde weg te slijpen / af te frezen.

Afhankelijk van bovenstaande heb ik een aantal opties bedacht / gebrainstormt

- mogelijk met de overgebleven 6 kant het geheel losdraaien.
-Of met een grote linkse tap in het ventielgat - desnoods gat nog iets ruimen.-
- Of 2 gaten boren van 6 mm hier in elk gat een stalen pen of nog mooier een U-vorm. Die kun je dan in een bankschroef zetten.
En draaien maar... hopelijk.

Als het echt tegen zit de dop eruit dremelen / frezen en binnenschroefdraad op schonen
Laatst gewijzigd door corex op di 4 januari 2022, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je dopsleutel (24?) plat slijpen.
Er zit nu waarschijnlijk een schuine kant aan de binnenkant vd zeskant.
Die slijp je helemaal weg, zodat de dop maximaal grip vindt op de zeskant.
En een 6-kantige dop gebruiken, geen 12- kantige!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Goh ja die basis zaken van goed gereedschap kunnen ook nog aan de orde zijn. :-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

@corex Ik schat in dat ik al op zo'n 80 90 Nm zat...flink vast in ieder geval.

"Als je de spanning in de schroefverbinding wegneemt door de kraag aan de bovenzijde weg te slijpen / af te frezen." Deze snap ik niet hoe ik dat moet zien? bedoel je de resterende opstaande hoeken zo plat mogelijk wegslijpen? en dan? een van de opties die je verderop noemt?

Jouw verdere opties klinken mij in ieder geval wel logisch, heb er nog wel een paar vragen bij:

"- mogelijk met de overgebleven 6 kant het geheel losdraaien." Hier kan ik misschien de suggestie van @ThaSingleTrackMastah proberen om inderdaad de rand van een dop af te slijpen want die is inderdaad iets rond en zo krijg je wellicht net iets meer vlees. En uiteraard gebruik ik 6 kant en geen 12 kant ;) en inderdaad 24mm.

"-Of met een grote linkse tap in het ventielgat - desnoods gat nog iets ruimen.-" OK een tappensetje kost niet zoveel dus dat zou de moeite waard zijn. Ben alleen bang dat het aluminium in de bovenkant van de dop erg dun is dus ik hoop dat dat houdt.

"- Of 2 gaten boren van 6 mm hier in elk gat een stalen pen of nog mooier een U-vorm. Die kun je dan in een bankschroef zetten.
En draaien maar... hopelijk."
Ja OK die volg ik ook.

"Als het echt tegen zit de dop eruit dremelen / frezen en binnenschroefdraad op schonen" Deze zie ik nog niet helemaal voor me want ik ga ervan uit dat ik bij deze optie het schroefdraad ga beschadigen, en hoe je dat opschoond...geen idee ;)

Maar dank heren, in ieder geval een paar goede ideeën, en ik had verder toch nog niets te doen dus ik ga ermee aan de slag ;) Ik heb ondertussen online een nieuwe dop gevonden .......€25,-! maar goed, dat is de gok wel waard t.o.v. ruim €400,- t.z.t. voor een nieuwe vork.

Ik houd jullie op de hoogte van mn vorderingen
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Plaats eens een foto van die dop? Dan hebben we enig idee hoe vernaggeld ie is.

Ik zou iig eerst nog wat proberen met de resterende zeskant, voordat je gaten e.d. gaat boren want daarmee krijg je ongetwijfeld spanen in je vork. Kan je er wellicht nog een sleuteltang/parallele bekkentang op zetten?

Als dat ook niet gaat een parallel griptang proberen?

Of krijg je het restant nog in een bankschroef geklemd en dan de vork draaien? (wel vork uit je fiets halen uiteraard)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Of misschien eens bij een servicepunt informeren? Wellicht hebben zij nog tips of gereedschap liggen?

Toevallig loopt daar net een topic over:

viewtopic.php?f=9&t=152984
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Ja, ik ga het eerst nog met een afgeplatte zeskant dop proberen, dan pas de overige drastischere methoden.

hierbij wat fotos........er zit nog wel wat vlees op de vlakken maar het is erg zacht aluminium....en hij is F#$%*&g hard aangedraaid ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

ThijsE schreef: wo 5 januari 2022, 11:18 Of misschien eens bij een servicepunt informeren? Wellicht hebben zij nog tips of gereedschap liggen?

Toevallig loopt daar net een topic over:

viewtopic.php?f=9&t=152984
Dat is een goeie tip! en voor mij een haf uurtje rijden dus ik ga zeker eerst even contact met hem opnemen!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Is het een heel raar idee om het gewoon te laten zitten en de vork af te schrijven?
Persoonlijk zou ik in dit geval bang zijn om nog meer schade te doen of erachter te komen dat de inwendige draad al vernaggeld is.

Ik begrijp dat je de servicebeurt klaar hebt dus je kunt weer een poos vooruit.
Ondertussen kun je RCZ in de gaten houden voor een koopje. Vorken komen daar met regelmaat, interval is me niet bekend, voor heel acceptabele prijzen langs.
Hoe dan ook succes gewenst.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oei, die is idd naar de kalote...
Idd een nieuwe dop regelen.
Je kan nog proberen om `m los te tikken met een (rits)bneiteltje maar met dat zachte alu zou ik daar niet teveel op hopen. Denk dat de geopperde de 2gaten- booroptie het beste is maar dan met 4 gaten. Dan steek je er een paar sterke pennen in (dikke spijkers oid) en met de vork in de bankschroef proberen met 2 schroevendraaiers tegelijkertijd de dop los te draaien.

Ff de dop laten schrikken door een paar klappen te geven wil ook nog wel eens meehelpen (in het kader van alle beetjes helpen)
Elvander schreef: wo 5 januari 2022, 11:45 Is het een heel raar idee om het gewoon te laten zitten en de vork af te schrijven?
Persoonlijk zou ik in dit geval bang zijn om nog meer schade te doen of erachter te komen dat de inwendige draad al vernaggeld is.
Ook dat is nog een optie. Kweenie hoe oud die vork is maar je kan nu nog een jaar of 2 vooruit.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

En wat als je het gewoon een beetje zwart lakt en gaat rijden? De enige noodzaak om deze dop te verwijderen is als je een spacer wil plaatsen of verwijderen. Je kunt gewoon de vork gebruiken en als het nodig is zelfs servicen zonder de dop te verwijderen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Ja het is inderdaad een soort obsessie van mij om iets wat niet helemaal perfect is te moeten gaan fixen.......maar misschien is het inderdaad wel het allerbeste om het lekker te laten zitten en eerst eens te kijken of de vork het verder goed uithoud. Ik hoef er inderdaad van bovenaf niet perse bij te kunnen om hem later eventueel alsnog te kunnen servicen. Kans is natuurlijk groot dat ik het nog verder verkl##t als ik er aan ga prutsen. Ik denk dat de enige optie die ik wel ga proberen is om er nog een afgeplatte dop op te zetten. krijg ik hem daarmee niet los dan laat ik hem voorlopig lekker zitten (ja zelfs tijdens het schrijven van dit bericht wint de gedachte om het toch te fixen ;) )

Dank allemaal voor het meedenken!
ejdb
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: ma 26 juli 2010, 09:20
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead 29Plus 2015

Elvander schreef: wo 5 januari 2022, 11:45 Is het een heel raar idee om het gewoon te laten zitten en de vork af te schrijven?
Persoonlijk zou ik in dit geval bang zijn om nog meer schade te doen of erachter te komen dat de inwendige draad al vernaggeld is.

Ik begrijp dat je de servicebeurt klaar hebt dus je kunt weer een poos vooruit.
Ondertussen kun je RCZ in de gaten houden voor een koopje. Vorken komen daar met regelmaat, interval is me niet bekend, voor heel acceptabele prijzen langs.
Hoe dan ook succes gewenst.
RZC? als in RZCbikeshop.com? ik heb me vast geabonneerd op de nieuwsbrief. Thanks!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mad Wally schreef: wo 5 januari 2022, 11:57 En wat als je het gewoon een beetje zwart lakt en gaat rijden? De enige noodzaak om deze dop te verwijderen is als je een spacer wil plaatsen of verwijderen. Je kunt gewoon de vork gebruiken en als het nodig is zelfs servicen zonder de dop te verwijderen.
Precies. :-q
Plaats reactie