Goedenavond iedereen,
Ik wil graag een oude Giant mountainbike upgraden met materiaal dat ik nog heb liggen.
Hiervoor zou de oude bottom bracket (ofmega) eruit moeten, en deze wil ik vervangen door een truvativ dub crank (uiteindelijk wil ik naar een 1x11 sram nx).
Zijn er mensen die me raad kunnen geven hierbij?
- hoe verwijder ik de bestaande (ik heb de tools niet) - dit kan ik eventueel door een professional laten doen
- gaat de nieuwe passen en bestaat er een bottom bracket om dit te laten passen?
Bedankt voor de hulp!
Upgrade oude giant fiets
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29979
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Foto's moet je ergens anders online zetten en dan de URL vd foto tussen image tags plakken.
Het forum heeft geen eigen opslag voor foto's.
Kan je de bestaande crank niet voorzien van een 1x NW voorblad?
Veel oude cranks zijn 104 BCD en daar zijn echt veel NW voorbladen voor te koop.
Dus alles er af en het NW voorblad op de plek vh middenblad.
Het forum heeft geen eigen opslag voor foto's.
Kan je de bestaande crank niet voorzien van een 1x NW voorblad?
Veel oude cranks zijn 104 BCD en daar zijn echt veel NW voorbladen voor te koop.
Dus alles er af en het NW voorblad op de plek vh middenblad.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16849
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Als je pedalen en/of trapas los haalt: de drive side van de trapas én het linkerpedaal (vanuit het zadel gezien) hebben linkse schroefdraad. Dus die draai je allebei rechtsom los.
Voor de huidige trapas zou je een tooltje nodig hebben (als je het zelf wilt doen), en afhankelijk van wat voor trapas er daarna weer in komt heb je daar ook een specifiek tooltje voor nodig. Er zijn meerdere soorten dus het is handig als je eerst weet welke trapas(lagercups) je gaat gebruiken voor je eventueel een tooltje koopt.
De meeste van die dingen zijn niet zo duur, dus je verdient ze snel terug als je daarmee de kosten van de fietsenmaker uitspaart.
Zoiets past op de meeste cartridge trapassen:
En zoiets heb je nodig voor losse lagercups van bijvoorbeeld Shimano Hollowtech II:
Sram DUB, zowel voor DUB als Shimano heb je dit soort sleutels of doppen als hierboven. Als je een goede (lange) arm hebt om op de dop te zetten vind ik dat de fijnste optie, maar als je die nog niet hebt is zoiets meestal goedkoper:
Als je nu een "vierkante" trapas hebt moeten je cranks er ook af, daarvoor heb je een cranktrekker nodig. De crankarmen zitten namelijk vastgeklemd op de as, die een beetje taps toeloopt. Dat is een dergelijk tooltje. Let op, veel van die cranktrekkers worden geleverd met een extra dopje op het eind (zit vaak magnetisch vast). Dat dopje is voor trapassen met ISIS of Octalink vertandingen, die hebben een groter boutgat. Bij vierkante trapassen moet dat dopje eraf! Vergeet je dat en je draait stevig door strip je de schroefdraad in de crank en dan is alleen de slijptol nog over om hem eraf te krijgen. En dat overleeft-ie niet
Voor de huidige trapas zou je een tooltje nodig hebben (als je het zelf wilt doen), en afhankelijk van wat voor trapas er daarna weer in komt heb je daar ook een specifiek tooltje voor nodig. Er zijn meerdere soorten dus het is handig als je eerst weet welke trapas(lagercups) je gaat gebruiken voor je eventueel een tooltje koopt.
De meeste van die dingen zijn niet zo duur, dus je verdient ze snel terug als je daarmee de kosten van de fietsenmaker uitspaart.
Zoiets past op de meeste cartridge trapassen:
En zoiets heb je nodig voor losse lagercups van bijvoorbeeld Shimano Hollowtech II:
Sram DUB, zowel voor DUB als Shimano heb je dit soort sleutels of doppen als hierboven. Als je een goede (lange) arm hebt om op de dop te zetten vind ik dat de fijnste optie, maar als je die nog niet hebt is zoiets meestal goedkoper:
Als je nu een "vierkante" trapas hebt moeten je cranks er ook af, daarvoor heb je een cranktrekker nodig. De crankarmen zitten namelijk vastgeklemd op de as, die een beetje taps toeloopt. Dat is een dergelijk tooltje. Let op, veel van die cranktrekkers worden geleverd met een extra dopje op het eind (zit vaak magnetisch vast). Dat dopje is voor trapassen met ISIS of Octalink vertandingen, die hebben een groter boutgat. Bij vierkante trapassen moet dat dopje eraf! Vergeet je dat en je draait stevig door strip je de schroefdraad in de crank en dan is alleen de slijptol nog over om hem eraf te krijgen. En dat overleeft-ie niet
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After