Rammelende kabels

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

In het frame van mijn fiets rammelen de kabels, dat is me al tijden een doorn in het oog en ik wil er graag iets aan doen.

Ik vond deze twee opties, heeft iemand daar ervaring mee of zelf nog een goede tip? :-D

- Tie rips om de kabel en in het frame frotten zodat de tie rips uiteinden zich vastgrijpen aan de binnenkant van het frame. (Optie 2 in dit artikel)
- Foam hulsen om de kabels.

Ben benieuwd naar jullie ervaring!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Flummox schreef: do 6 januari 2022, 20:48 In het frame van mijn fiets rammelen de kabels, dat is me al tijden een doorn in het oog en ik wil er graag iets aan doen.

Ik vond deze twee opties, heeft iemand daar ervaring mee of zelf nog een goede tip? :-D

- Tie rips om de kabel en in het frame frotten zodat de tie rips uiteinden zich vastgrijpen aan de binnenkant van het frame. (Optie 2 in dit artikel)
- Foam hulsen om de kabels.

Ben benieuwd naar jullie ervaring!
Vol PURren? :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe goed je erbij kunt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb ervaring met foam omhulsels.
Je hebt wel vrij ruime gaten in je frame nodig om ze er in te vrotten.

Als je in de buurt van Wageningen woont dan mag je wel twee stukjes ophalen, ik heb nog voldoende liggen. Is van Jagwire geloof ik.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Hèhè pur is wel een beetje erg permanent. :lol:

In mijn ervaring kan je nooit goed bij die kabels. :wink: Maar ik ben van plan de headset eruit te halen, dan heb ik een aardige opening. De kleine tie rips passen volgens mij ook niet door de gaten ik het frame. Ik heb vooralsnog het meest vertrouwen in foam sleeves.

Thanks voor het aanbod Elvander, maar Wageningen is niet in de buurt voor mij. Is je ervaring daarmee wel goed?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Foam sleeves werken goed, e. Als je je vork eruit haalt en via je balhoofdopening de sleeves eroverheen schuift moet t eigenlijk lukken.
Succes.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Flummox schreef: do 6 januari 2022, 20:48 In het frame van mijn fiets rammelen de kabels, dat is me al tijden een doorn in het oog en ik wil er graag iets aan doen.

Ik vond deze twee opties, heeft iemand daar ervaring mee of zelf nog een goede tip? :-D

- Tie rips om de kabel en in het frame frotten zodat de tie rips uiteinden zich vastgrijpen aan de binnenkant van het frame. (Optie 2 in dit artikel)
- Foam hulsen om de kabels.

Ben benieuwd naar jullie ervaring!
toch niet van de alie fiets?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bij mijn Open zaten foam hulzen voor om de buitenkabels welke binnendoor gaan. Hier zit apart klepje onder het BB om goed bij de kabels te komen, dus dat was zo gedaan, en werkt afdoende.

Caio,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

melf#50 schreef: do 6 januari 2022, 23:25 toch niet van de alie fiets?
De andere :wink: In het Trifox frame rammelt het teveel.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Azurri schreef: do 6 januari 2022, 23:05 Foam sleeves werken goed, e. Als je je vork eruit haalt en via je balhoofdopening de sleeves eroverheen schuift moet t eigenlijk lukken.
Succes.
Top! Thanks! Dat gaat een verademing zijn denk (hoop) ik :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Flummox schreef: do 6 januari 2022, 21:53
In mijn ervaring kan je nooit goed bij die kabels. :wink: Maar ik ben van plan de headset eruit te halen, dan heb ik een aardige opening. De kleine tie rips passen volgens mij ook niet door de gaten ik het frame. Ik heb vooralsnog het meest vertrouwen in foam sleeves.

Thanks voor het aanbod Elvander, maar Wageningen is niet in de buurt voor mij. Is je ervaring daarmee wel goed?
Ik heb in mijn Intense frame wel redelijk grote gaten zitten, zijn een soort rechthoekige vormen met afgeronde hoeken.
Daar heb ik de omhulsels dus doorheen kunnen vrotten.
Mijn omhulsels hebben geen snede in de lengterichting maar zijn echte hulsen en dat heb ik dus zo gelaten.
Ik heb dus niet via het balhoofd hoeven werken en zonder snede te maken zie ik ook niet zo goed hoe dat zou werken.
Remkabel moest toch al los en shifterkabel dus ook losgehaald.
Net deze week uitgevoerd omdat ik van Shimano XT M8120 terug naar Formula Cura's wilde.


Ervaring is dat alle rammelarij weg is. Er is met beide remsetjes gen verschil waar te nemen.
Enig nadeel is wel dat een kabel vervangen met die omhulsels erom een drama is.
Het stroopt direct op en het spul heeft veel grip op de kabel dus dat kost je tijd, frustratie en wat scheldwoorden.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Elvander schreef: vr 7 januari 2022, 12:13 Ervaring is dat alle rammelarij weg is.
Top!

Ik heb net onderstaande sleeve besteld. Ik wil toch de rem & derailleur kabels al inkorten, heb een nieuwe derailleur binnenkabel besteld, alles open en daarna netjes op maat maken. Hopelijk is hier dan ook de rammelarij helemaal weg :-q

Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik gebruik deze:

https://www.bike24.com/p2266443.html

Wat ik doe bij montage bv
De achterremkabel doorvoeren uit het bracket laten komen en dan de huls eroverheen en dan pas door naar boven.
De rest gaat makkelijk.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Geen rammelende kabels meer! Toch stiekem altijd weer meer werk als je eenmaal begint, remmen ontlucht & derailleur weer netjes afgesteld. :-q

Afbeelding
Plaats reactie