E-bike ketting op gewone mtb?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Die 0.75 grens is wanneer je nog een keer een andere ketting op de cassette voorblad wil leggen.
Maar je kunt veel verder doorrijden. Zolang de boel niet overslaat, erg rauw gaat lopen of erg rot gaat schakelen

Die 0.75 heb ik ooit ook aangehouden, maar dan kwam ik met (kettingzaagolie) gesmeerde ketting ook ver over de 1000 km heen. Ik kon dan wel weer een zestal kettingen zonder problemen verder, en bij 9 speed kettingen had je die wel voor een dik tientje. En cassettes waren ook niet al te duur.

Nu rij ik met meerdere kettingen (4) omdat die SRAM cassettes zo verrekte duur zijn. met een 1 x 11 (36 voorblad) ben ik tot 11000 km gekomen. En toen maar vervangen omdat het voorblad een beetje puntig werd. En bij vochtig kleverig weer liep het wat rauw. Bij mijn SRAm 1 x 12 (34 voorblad) zit ik nu op een 7500 km. De 14 heeft er af en toe geen zin in. Ben ergens achter in de 80 kg en rij redelijk door.
En smeer nu met squirt, maar wel na nagenoeg elke rit, en voor een lange rit leg ik meestal als het lukt meerdere laagjes. Geen vette bende meer. En ik heb geen ontvettende rotzooi meer nodig om fiets schoon te maken. Normaal alleen het zand eraf vegen, en als ik nat thuiskom, alleen met schoon water afspoelen (met wat borstelen)

Die slijtage meter gebruik ik niet meer. Alleen heel regelmatig de kortste ketting er weer opleggen. En zolang je de links niet voor meerdere kettingen gaat gebruiken gaat het wel goed. Zo vertaal ik die 1x gebruiken in ieder geval. Ik heb altijd nog een tang nodig om ze te unlocken, en verder zie ik niet in waarom een clicklink na elke keer los vervangen moet worden. Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Marke schreef: zo 9 januari 2022, 12:32 Die 0.75 grens is wanneer je nog een keer een andere ketting op de cassette voorblad wil leggen.
Maar je kunt veel verder doorrijden. Zolang de boel niet overslaat, erg rauw gaat lopen of erg rot gaat schakelen

Die 0.75 heb ik ooit ook aangehouden, maar dan kwam ik met (kettingzaagolie) gesmeerde ketting ook ver over de 1000 km heen. Ik kon dan wel weer een zestal kettingen zonder problemen verder, en bij 9 speed kettingen had je die wel voor een dik tientje. En cassettes waren ook niet al te duur.

Nu rij ik met meerdere kettingen (4) omdat die SRAM cassettes zo verrekte duur zijn. met een 1 x 11 (36 voorblad) ben ik tot 11000 km gekomen. En toen maar vervangen omdat het voorblad een beetje puntig werd. En bij vochtig kleverig weer liep het wat rauw. Bij mijn SRAm 1 x 12 (34 voorblad) zit ik nu op een 7500 km. De 14 heeft er af en toe geen zin in. Ben ergens achter in de 80 kg en rij redelijk door.
En smeer nu met squirt, maar wel na nagenoeg elke rit, en voor een lange rit leg ik meestal als het lukt meerdere laagjes. Geen vette bende meer. En ik heb geen ontvettende rotzooi meer nodig om fiets schoon te maken. Normaal alleen het zand eraf vegen, en als ik nat thuiskom, alleen met schoon water afspoelen (met wat borstelen)

Die slijtage meter gebruik ik niet meer. Alleen heel regelmatig de kortste ketting er weer opleggen. En zolang je de links niet voor meerdere kettingen gaat gebruiken gaat het wel goed. Zo vertaal ik die 1x gebruiken in ieder geval. Ik heb altijd nog een tang nodig om ze te unlocken, en verder zie ik niet in waarom een clicklink na elke keer los vervangen moet worden. Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.
Bij mij is het dus ook vooral uit voorzorg vanwege de hoge kosten. Ik ben al met al niet zo een fan van 12 speed aandrijvingen. Geef mij maar lekker 11 speed met kettingen van 13 euro. Die 50 gebruik ik bijna nooit en ik word er alleen maar lui van. Ik woon op Flakkee, het is hier nog platter dan een vliegenmepper. Ik zou zo de boel weer terugbouwen naar 1x11..

Maar goed om te horen hoe ver jij komt. Ik ga het ook maar eens op de proef stellen. Wat nou echt de grens is. Ik ga wel steeds meer naar wax neigen nu ik al deze reacties lees.
Omdraaien kan altijd nog!
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Marke schreef: zo 9 januari 2022, 12:32 Die 0.75 grens is wanneer je nog een keer een andere ketting op de cassette voorblad wil leggen.
Maar je kunt veel verder doorrijden. Zolang de boel niet overslaat, erg rauw gaat lopen of erg rot gaat schakelen

Die 0.75 heb ik ooit ook aangehouden, maar dan kwam ik met (kettingzaagolie) gesmeerde ketting ook ver over de 1000 km heen. Ik kon dan wel weer een zestal kettingen zonder problemen verder, en bij 9 speed kettingen had je die wel voor een dik tientje. En cassettes waren ook niet al te duur.

Nu rij ik met meerdere kettingen (4) omdat die SRAM cassettes zo verrekte duur zijn. met een 1 x 11 (36 voorblad) ben ik tot 11000 km gekomen. En toen maar vervangen omdat het voorblad een beetje puntig werd. En bij vochtig kleverig weer liep het wat rauw. Bij mijn SRAm 1 x 12 (34 voorblad) zit ik nu op een 7500 km. De 14 heeft er af en toe geen zin in. Ben ergens achter in de 80 kg en rij redelijk door.
En smeer nu met squirt, maar wel na nagenoeg elke rit, en voor een lange rit leg ik meestal als het lukt meerdere laagjes. Geen vette bende meer. En ik heb geen ontvettende rotzooi meer nodig om fiets schoon te maken. Normaal alleen het zand eraf vegen, en als ik nat thuiskom, alleen met schoon water afspoelen (met wat borstelen)

Die slijtage meter gebruik ik niet meer. Alleen heel regelmatig de kortste ketting er weer opleggen. En zolang je de links niet voor meerdere kettingen gaat gebruiken gaat het wel goed. Zo vertaal ik die 1x gebruiken in ieder geval. Ik heb altijd nog een tang nodig om ze te unlocken, en verder zie ik niet in waarom een clicklink na elke keer los vervangen moet worden. Maar dat moet ieder voor zichzelf bepalen.
Dus jij smeert dubbel met wax bij lange Ritten?

Ik ben sinds een maand of 2 ook overgestapt naar boeshield t9 wax en doe regelmatig wel tochten van 100-120 km. Ik breng het aan op de bovenkant en de onderkant van de schakel de avond voordien ik ga rijden en vind dat mijn aandrijving een pak schoner blijft dan met eender welk smeermiddel ik ook al gebruikt heb.

Hoe doe je dat dan aanbrengen en volledig laten drogen? En hoeveel tijd tussen de smeerbeurten?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Olie smering moet ook denk ik gewoon goed gaan. Jij zit wel in een iets zoutere omgeving als ik. Dus het rot bij jou wat eerder weg.
Was bevalt mij in ieder geval, dus hou ik het er maar bij. Maar ik ben ook niet zo'n regenrijder, daar heeft was het iets minder op.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

sandercl schreef: zo 9 januari 2022, 13:33
Dus jij smeert dubbel met wax bij lange Ritten?

Ik ben sinds een maand of 2 ook overgestapt naar boeshield t9 wax en doe regelmatig wel tochten van 100-120 km. Ik breng het aan op de bovenkant en de onderkant van de schakel de avond voordien ik ga rijden en vind dat mijn aandrijving een pak schoner blijft dan met eender welk smeermiddel ik ook al gebruikt heb.

Hoe doe je dat dan aanbrengen en volledig laten drogen? En hoeveel tijd tussen de smeerbeurten?
Bijvoorbeeld voor een bartje 200, donderdag een laagje, vrijdag weer een, en op laten drogen. Soms zaterdag nog ff rijden, en dan voor zondag wel weer smeren. Maar 's ochtends/ 's middags moet denk ik ook kunnen. Niet al te moeilijk doen.

Squirt geeft ook aan dat je bij volledig ontvette ketting meerdere laagjes moet leggen. Ook al onvet ik de ketting nooit, ook niet de fabrieksmering eruit. Afnemen met doek met lampolie, droogwrijven en squirt er op.

En bartje/drente 200 zomder problemen met drooglopende ketting. Ik ben niet al te zuinig met de squirt moet ik wel zeggen :)
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Marke schreef: zo 9 januari 2022, 13:37 Olie smering moet ook denk ik gewoon goed gaan. Jij zit wel in een iets zoutere omgeving als ik. Dus het rot bij jou wat eerder weg.
Was bevalt mij in ieder geval, dus hou ik het er maar bij. Maar ik ben ook niet zo'n regenrijder, daar heeft was het iets minder op.
Nou ik hou ook niet zo van regen maar met goede regenkleding pak ik vaak toch een rondje als het miezert. Gaat het dan plenzen dan ga ik wel naar huis toe. Vooral het opspattende water is juist hetgene waar zowel ik als de fiets kletsnat van kan worden, ook de aandrijving. Dan ben ik inderdaad wat huiveriger voor was. Ik denk dat je met olie ook snel te veel smeert. Dat je juist meer vuil op je ketting krijgt.
Omdraaien kan altijd nog!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Leuk artikel over specifieke e-bike mtb ketting.

Ik begrijp ondertussen dat de e-bike ketting plaatjes wat dikker zijn en beter geklonken. Of en hoeveel slijtvaster het is vind ik nogal onduidelijk. Is dus met name zwaarder en sterker, nodig omdat met e-bikes blijkbaar soms lomp geschakeld kan worden met meer kracht. Gaat gewone ketting kapot van.

Als gezegd ook een aantal (dure 60-75€ per stuk bij 12 speed) mtb kettingen die zo sterk zijn dat ze ook met e-bike gebruikt kunnen worden, dan denk ik aan XTR en XX1 oid. Die zijn wel slijtvaster omdat ze van betere en speciale materialen zijn gemaakt.

Ik rij 9 sp (geen 12 sp dus die luxe XTR versies zijn er niet (meer)) en heb nu een Wippermann 900 als proef ipv SRAM 971, ga in de toekomst eens een dure versie proberen wanneer beschikbaar.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Crapton schreef: zo 9 januari 2022, 16:41 Leuk artikel over specifieke e-bike mtb ketting.

Ik begrijp ondertussen dat de e-bike ketting plaatjes wat dikker zijn en beter geklonken. Of en hoeveel slijtvaster het is vind ik nogal onduidelijk. Is dus met name zwaarder en sterker, nodig omdat met e-bikes blijkbaar soms lomp geschakeld kan worden met meer kracht. Gaat gewone ketting kapot van.
Ja en het straffe is dat het een 8 speed cassette is met een 10 speed ketting, en dat werkt perfect!
En het verschil in dikte is toch wel zeer zicht- en voelbaar als je hem vast hebt en als je die langs een die ketting langs een 11 sp xt ketting legt bv
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het zijn vooral de rolletjes die slijten, op de asjes door de schakels heen. Die grens van 0,75 mm is de grens waarbij je zeker weet dat die ketting niet in gaat slijten op de cassette of het kettingblad. Rijd je inderdaad in het vlakke Zeeland op hooguit 3-4 kransjes, dan is het misschien verstandig om inderdaad die grens aan te houden, omdat je anders inderdaad snel je cassette moet vervangen. Maar je zult ook merken dat als je naar 1.0 mm doorrijdt, dat dat een stuk langer duurt dan naar die 0.75 toe! Dus rijd eens tot richting die 1.0 en misschien zit je dan wel op 2.000 km!

Je zou ook over kunnen stappen naar een racecassette, SRAM XG-1250 bijvoorbeeld, in 10-36. Dan gebruik je ook bij jou in de buurt meer tandjes en kun je ook iets langer doorrijden met dezelfde ketting zonder het risico te lopen dat de ketting flink inslijt op de kransjes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mad Wally schreef: za 8 januari 2022, 21:44
ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 januari 2022, 15:01 Voor modder en koude temperaturen is dikke olie beter dan wax.
Olie blijft vloeibaar en olie werkt het vuil naar buiten terwijl je fietst.
De buitenkant wordt vies, maar de binnenkant, waar het metaal over elkaar heen beweegt blijft schoon én gesmeerd.
Wax wordt hard bij kou en komt niet meer op z'n plek terug als het opzij is geduwd.
Wat mij betreft 's winters minder effectief dan een goede olie.
Dat roep je steeds, maar waar is je bewijs?
Wax (of gewoon paraffinewas) is ook hard bij kamertemperatuur, dus waarom zou het zich bij -10 anders gedragen? Ik gebruik squirt het hele jaar door met uitstekend resultaat. Shimano XT nu 6000 km met twee kettingen waarvan 1 op 0.25% en de ander op 0.35% rek en met 97kg ook niet de lichtste.
Het 'probleem' met wax is dat de wax niet smeert. In de wax zit ook gewoon smeermiddel, teflon. Dit zou moeten hechten aan de ketting en de wax zorgt dat vuil dat aan de ketting zou blijven plakken nu aan de wax plakt en dit valt van de ketting af. Probleem met wax is dat het minder goed in de ketting dringt. En dat dus juist de plek die het meest gesmeerd moet worden dit meestal niet helemaal is. Maar de ketting blijft optisch wel schoon. En misschien omdat deze schoon blijft er minder vuil binnendringt en om die reden de slijtage dan weer minder is. Maar de ketting slijt dan wel weer door metaal op metaal.

Mijn ervaring is dat het allemaal geen ruk uitmaakt welk middel je er op smeert. Ik probeer de ketting te vervangen voordat deze de 1.0 limiet bereikt, maar meestal ben ik daar 1.000 km voorbij. Wel rijd ik met meerdere wielen en ook cassettes. En doe nu al 6 jaar met 4 cassettes die nog geen tekenen van overlijden vertonen. En ik denk ongeveer 10 kettingen gebruikt te hebben. Maar ik haal meestal maar net de 3.000 km per jaar, de afgelopen 2 jaar echt niet echter. Dus zit pas op 12-13.000 km of zo, rond de 3.000 per cassette dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik denk dat dat niet helemaal klopt.

Uitgebreide uitleg op Bikeradar.

Wax aanbrengen met een solvent zorgt voor goede verdeling. Verder kan je die wax samenstelling zodanig kiezen dat het niet te hard wordt en blijft zitten, dat doe je door de juiste chemische ketenlengtes te kiezen en evt PFTE of andere additives toe te voegen. Dat is een hele wetenschap. Ik denk dat wax een hogere vlaktedruk aan kan dan een olie of vet en dus minder metaal contact geeft. Verder is het relatief droog en blijft vuil er minder makkelijk aan hangen.

Als het dan verrder geen bal uitmaakt kan je m.i. net zo goed wax kiezen, scheelt veel werk met schoonmaken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik denk dat er meer onder 'wax' gegooid wordt dan de naam rechtvaardigt. En dat zorgt dan weer voor extra verwarring. Laatste keer dat ik me er nog grondig in verdiepte was een jaartje of 7-8 terug. En toen kwam er ergens een test langs waarin ze keken hoever smeermiddelen de ketting in trokken. Geen enkel middel waar 'wax' op stond deed het toen goed. Net als een eerdere test een jaartje of 2-3 daarvoor. Maar ook niet iedere gewone olie trok echt de schakels in.

Maar goed, tijden veranderen. En Bikeradar blijft commercieel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat artikel van Bikeradar zegt independent te zijn, maar wordt gebaseerd op data van Frictionfacts, een bedrijfje van meneer Smith, die dus wax verkoopt, en gewaxte kettingen.
Die wax zit trouwens vol met zinvolle toevoegingen, is zeker geen kale paraffine.
Maar independent kan je het niet noemen.

Grappig verhaal
Fietsmaat van mij dacht dat zijn fiets kapot was, kraken, ratelen en schuren tijdens het trappen. Aandrijving was pas een paar weken oud.
Gesmeerd met Squirt.
"Gerepareerd" door een scheut olie over de ketting te gooien.

Blijkbaar is het erg moeilijk om omstandigheden en ervaringen te vergelijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 10 januari 2022, 00:59 Dat artikel van Bikeradar zegt independent te zijn, maar wordt gebaseerd op data van Frictionfacts, een bedrijfje van meneer Smith, die dus wax verkoopt, en gewaxte kettingen.
Die wax zit trouwens vol met zinvolle toevoegingen, is zeker geen kale paraffine.
Maar independent kan je het niet noemen.

Grappig verhaal
Fietsmaat van mij dacht dat zijn fiets kapot was, kraken, ratelen en schuren tijdens het trappen. Aandrijving was pas een paar weken oud.
Gesmeerd met Squirt.
"Gerepareerd" door een scheut olie over de ketting te gooien.

Blijkbaar is het erg moeilijk om omstandigheden en ervaringen te vergelijken.
"Gesmeerd met squirt"? Het is niet de bedoeling om een ketting "zomaar" met squirt te smeren. Voor een goed resultaat moet je alle oude smeermiddel verwijderen met ontvetter, en ze adviseren zelfs een ultrasoonbad, daarna meerdere keren aanbrengen. Pas daarna kun je je ketting bijhouden met squirt. Ik doe het zelf iets anders door na het schoonmaken deze in een pan met warme kettingwas (zelfgemaakt, met teflon en molybdeendisulfide) te verzadigen. De bedoeling is bij de voorbehandeling alle olie/vet te verwijderen en daarna de schakels te verzadigen met was.

En wat betreft friction facts, die stelden hun recept gratis ter beschikking, evenals hun testdata. Tegenwoordig zijn ze wat commerciëler bezig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Wat is ketting was? Teflon en molybdeensulfide is duidelijk.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Plaats reactie