E-bike ketting op gewone mtb?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kan niet meer schreef: za 8 januari 2022, 10:50 Hoelang ik met een cassette doe heb ik niet goed zicht op.
Toen ik met 3 kettingen reed wisselde ik na ongeveer 3 ritten waardoor de slijtage gelijkmatiger wordt.
Door regelmatiger te wisselen kan je met 3 kettingen gewoon doorfietsen tot het niet meer werkt.
Proefondervindelijk is vastgesteld dat drie kettingen ongeveer even lang meegaan als een cassette en voorblad.
(Uiteraard afhankelijk of je altijd dezelfde versnelling gebruikt, of alle versnellingen)
Dus bij een nieuwe cassette meteen 3 kettingen aanschaffen (ieder met hun eigen sluitschakel !) en die beurtelings gebruiken.
Je hangt de kettingen op en je kiest telkens de kortste van het stel om op je fiets te hangen.
Dat kan je doen om de rit, om de 100km of 1x per maand. Net wat je wil, maar hoe vaker je wisselt, des te gelijkmatiger de slijtage verdeeld wordt en hoe langer het spul meegaat.

Schoonmaken moet je voorzichtig mee zijn.
Beter alleen schoonvegen, olie toevoegen en dan nog eens afvegen, dan telkens uitspoelen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor modder en koude temperaturen is dikke olie beter dan wax.
Olie blijft vloeibaar en olie werkt het vuil naar buiten terwijl je fietst.
De buitenkant wordt vies, maar de binnenkant, waar het metaal over elkaar heen beweegt blijft schoon én gesmeerd.
Wax wordt hard bij kou en komt niet meer op z'n plek terug als het opzij is geduwd.
Wat mij betreft 's winters minder effectief dan een goede olie.
Ik gebruik synthetische versnellingsbak olie 75 tot 90W, uit de automaterialen handel. Die heeft EP2 dopes, de oliefilm houdt dus stand onder extreme druk. Tussen metaal op metaal, maar ook tussen zand op metaal, waardoor modder veel minder schade kan aanrichten.
Bij een krakende aandrijving kan je olie ook onderweg nog opbrengen, werkt door de modder heen.
Niet optimaal, maar veel beter dan niets.
Jouw Morgan Blue ken ik niet, maar wellicht is die ook goed (hoewel jouw km stand anders doet vermoeden).

Een e-bike ketting hoort, denk ik, bij een e-bike shifter.
Die shifters doen maar 1 klikje en dus maar 1 versnelling per keer.
De ketting hoeft minder flexibel te zijn, wat het contact oppervlak in de schakels te goede komt. En dus minder slijtage gevoelig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Mijn bevindingen bij kettingen is dat er wel degelijk verschil is tussen een ebike ketting en een normale.

Mijn emtb is vanuit fabriek geleverd met een normale ketting, deze was al vrij snel overgebroken.

Heb de kettingen van zowel kmc e11ept als een Wippermann conneX 11sE gehad. Over die laatste moet ik zeggen dat deze het wel heel lang uithield tot hij wat wear begon te tonen op de slijtagemeter. Zo erg zelfs dat mij kleine tandwielen eerder versleten waren dan dat mijn ketting 0.5% had.


Nu heb ik sinds vorig jaar de sram ex1 8 speed ebike groep met ebike ketting en zit ik rond de 5000 km met de 4e ketting.
Fiets af en toe goed door op turbo op de weg met een speedchip, rij zowel zomer als winter( 2e winter met 1 cassette).

Zodra de boel begint door te trappen vervangen ik de ketting met de 3 kleinste tandwielen voor een 38 euro en meestal is dat na een 1300 km.

Misschien moet je de nieuwe linkglide groep van shimano eens testen is speciaal ontwikkeld voor ebike maar kan ook op gewone mtb gebruikt worden . Zowel in 10 of 11 speed , dikkere tandwielen, ketting en is vrij goedkoop.

https://www.bike-discount.de/de/search? ... =Linkglide
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Bedankt voor jullie reacties! Ik moet zeggen dat ik het met mijn 11 speed groep niet zo storend vond maar de 12 speed groep is allemaal net weer wat duurder. Voor mij had heel die twaalf speed groep sowieso niet gehoeven, maar hij zat er nu eenmaal op.

Ik denk dat vooral dat het verschil tussen schakelen met een e-mtb (1 krans per keer) of een normale mtb het verschil is waardoor een e-mtb ketting minder geschikt zou zijn voor een reguliere fiets.

Ik ga al jullie tips en ervaringen meenemen en hopen dat het allemaal iets langer mee zal gaan. Weet iemand misschien waar ik losse kransjes voor NX eagle kan kopen? Heb wel gezocht op google maar ik zie voor allerlei merken en types losse kransjes maar voor NX eagle kom ik ze niet tegen..
Omdraaien kan altijd nog!
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

JMA1992 schreef: za 8 januari 2022, 18:34 Bedankt voor jullie reacties! Ik moet zeggen dat ik het met mijn 11 speed groep niet zo storend vond maar de 12 speed groep is allemaal net weer wat duurder. Voor mij had heel die twaalf speed groep sowieso niet gehoeven, maar hij zat er nu eenmaal op.

Ik denk dat vooral dat het verschil tussen schakelen met een e-mtb (1 krans per keer) of een normale mtb het verschil is waardoor een e-mtb ketting minder geschikt zou zijn voor een reguliere fiets.

Ik ga al jullie tips en ervaringen meenemen en hopen dat het allemaal iets langer mee zal gaan. Weet iemand misschien waar ik losse kransjes voor NX eagle kan kopen? Heb wel gezocht op google maar ik zie voor allerlei merken en types losse kransjes maar voor NX eagle kom ik ze niet tegen..
Ik schakel toch echt regelmatig 2 a 3 kranzen, dus als dat sneller slijt, merk ik er niets van.( 11 speed)
Mijn fietsje mag vies worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: za 8 januari 2022, 15:01 Voor modder en koude temperaturen is dikke olie beter dan wax.
Olie blijft vloeibaar en olie werkt het vuil naar buiten terwijl je fietst.
De buitenkant wordt vies, maar de binnenkant, waar het metaal over elkaar heen beweegt blijft schoon én gesmeerd.
Wax wordt hard bij kou en komt niet meer op z'n plek terug als het opzij is geduwd.
Wat mij betreft 's winters minder effectief dan een goede olie.
Dat roep je steeds, maar waar is je bewijs?
Wax (of gewoon paraffinewas) is ook hard bij kamertemperatuur, dus waarom zou het zich bij -10 anders gedragen? Ik gebruik squirt het hele jaar door met uitstekend resultaat. Shimano XT nu 6000 km met twee kettingen waarvan 1 op 0.25% en de ander op 0.35% rek en met 97kg ook niet de lichtste.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Spaanse terracottapottenbakkers klei wat daar op de natte routes ligt is even wat anders als een modder van een overwegend zand/humus mengsel in Nedeland

De ervaringen met wax in Nederland zijn al verschillend ervaren...

Foto's van een smerige aandrijving zeggen meer.

Ervaring is het bewijs voor ieder voor zich.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wally en Corex,
Ik rij sinds 1987 op de MTB, waarvan de laatste 4 jaar in Spanje. Ik denk dat ik genoeg (Nederlandse Belgische) modder heb gezien.
Waarom moet ik bewijzen wat ik zeg?
Je gelooft me, of je legt het naast je neer.
Doe ermee wat je wil.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

TSTM Ik twijfel niet aan wat je doet. Bewijs is niet nodig. Mogelijkheden onderzoeken hoe een ander het doet en daarvan leren is mijn insteek.

Ik beschrijf het niet voldoende duidelijk. Doel was een beeld schetsen t.a.v.situatie en eerdere ervaringen van wax gebruik
En bedenk de situatie teveel in het nu. Vandaar het Spanje voorbeeld.

Er zijn velen die meelezen en er wellicht meer mee kunnen als het iets opener word besproken. Ik probeer daar een deel in bij te dragen.

Ieder zijn waarheid en ervaring. Als je je moet gaan bewijzen op dit forum. Dan wordt het erg vermoeiend. Het verduidelijken met een foto kan helpen. Dat geld dan ook voor de waxers.

Ik gebruik zelf kettingzaag olie en oil off Rohloff. Die laatste is iets dunner. Voldoet voor mij.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2981
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

corex schreef: zo 9 januari 2022, 01:18 TSTM Ik twijfel niet aan wat je doet. Bewijs is niet nodig. Mogelijkheden onderzoeken hoe een ander het doet en daarvan leren is mijn insteek.

Ik beschrijf het niet voldoende duidelijk. Doel was een beeld schetsen t.a.v.situatie en eerdere ervaringen van wax gebruik
En bedenk de situatie teveel in het nu. Vandaar het Spanje voorbeeld.

Er zijn velen die meelezen en er wellicht meer mee kunnen als het iets opener word besproken. Ik probeer daar een deel in bij te dragen.

Ieder zijn waarheid en ervaring. Als je je moet gaan bewijzen op dit forum. Dan wordt het erg vermoeiend. Het verduidelijken met een foto kan helpen. Dat geld dan ook voor de waxers.

Ik gebruik zelf kettingzaag olie en oil off Rohloff. Die laatste is iets dunner. Voldoet voor mij.
Deels mee eens.

Maar zoals je in mijn posts kan zien zijn er o.a. tijdschriften of clubjes als GMBN of Bikeradar enz die daadwerkelijk onderzoek doen. Hoe wetenschappelijk het is is de vraag, maar ze proberen iig zo goed mogelijk het effect van bv type smeermiddel te onderzoeken en andere factoren uit te sluiten.

Meningen van personen hier zijn ook waardevol, maar er zit zoveel spreiding in fietsen, routes, materialen, aanbrengen, rijden, omgeving dat het moeilijk is een eenduidige conclusie te trekken. Inderdaad dan is het geloof het of niet, doe ermee wat je wil.

Ik denk dat het zinnig is als TS zelf op internet te zoeken, en/of bijdragen te posten met eventueel gevonden "objectieve" onderzoeken/testen enz.

Samenvattend begrijp ik dat e-mtb ketting gewoon op een normale mtb gebruikt kan worden, maar dat nog erg onduidelijk is of het ene bal uitmaakt. E-mtb kettingen zouden steviger zijn maar dat geldt dan misschien als "beter bestand tegen lomp schakelen" dan "meer slijtage bestendig".
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

..de antiwaxxers zijn hier ook in de minderheid zie ik wel...😃🙃🤪

Ben wel steeds heel verbaasd als ik de slijtage ervaringen hier lees.. Ik rijd moeiteloos 8000 km met 1 en dezelfde ketting/cassette combi zonder te wisselen. (Sunrace/kmc)
Van die 8000 km gaan er zo'n 2000 over straat, 6000 over de veluwe en tenzij het regent wordt er het hele jaar gereden. Smeermiddel is Squirt, na een rit ketting afnemen met een doek en een druppie op elke rol.
Wordt de fiets gewassen pak ik de ketting uiteraard ook mee met water en wat afwasmiddel.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Crapton schreef: zo 9 januari 2022, 11:27
corex schreef: zo 9 januari 2022, 01:18 TSTM Ik twijfel niet aan wat je doet. Bewijs is niet nodig. Mogelijkheden onderzoeken hoe een ander het doet en daarvan leren is mijn insteek.

Ik beschrijf het niet voldoende duidelijk. Doel was een beeld schetsen t.a.v.situatie en eerdere ervaringen van wax gebruik
En bedenk de situatie teveel in het nu. Vandaar het Spanje voorbeeld.

Er zijn velen die meelezen en er wellicht meer mee kunnen als het iets opener word besproken. Ik probeer daar een deel in bij te dragen.

Ieder zijn waarheid en ervaring. Als je je moet gaan bewijzen op dit forum. Dan wordt het erg vermoeiend. Het verduidelijken met een foto kan helpen. Dat geld dan ook voor de waxers.

Ik gebruik zelf kettingzaag olie en oil off Rohloff. Die laatste is iets dunner. Voldoet voor mij.
Deels mee eens.

Maar zoals je in mijn posts kan zien zijn er o.a. tijdschriften of clubjes als GMBN of Bikeradar enz die daadwerkelijk onderzoek doen. Hoe wetenschappelijk het is is de vraag, maar ze proberen iig zo goed mogelijk het effect van bv type smeermiddel te onderzoeken en andere factoren uit te sluiten.

Meningen van personen hier zijn ook waardevol, maar er zit zoveel spreiding in fietsen, routes, materialen, aanbrengen, rijden, omgeving dat het moeilijk is een eenduidige conclusie te trekken. Inderdaad dan is het geloof het of niet, doe ermee wat je wil.

Ik denk dat het zinnig is als TS zelf op internet te zoeken, en/of bijdragen te posten met eventueel gevonden "objectieve" onderzoeken/testen enz.

Samenvattend begrijp ik dat e-mtb ketting gewoon op een normale mtb gebruikt kan worden, maar dat nog erg onduidelijk is of het ene bal uitmaakt. E-mtb kettingen zouden steviger zijn maar dat geldt dan misschien als "beter bestand tegen lomp schakelen" dan "meer slijtage bestendig".
Ik denk dat er geen objectievere mening te verkrijgen is dan hier op dit forum. GMBN, bikeradar, allemaal leuk en informatief maar ik vraag me altijd af hoe onafhankelijk zo een partij is. Hier kopen mensen spullen van hun eigen munten, die zijn daar eerlijk en open over.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

gijsje schreef: zo 9 januari 2022, 11:42 ..de antiwaxxers zijn hier ook in de minderheid zie ik wel...😃🙃🤪

Ben wel steeds heel verbaasd als ik de slijtage ervaringen hier lees.. Ik rijd moeiteloos 8000 km met 1 en dezelfde ketting/cassette combi zonder te wisselen. (Sunrace/kmc)
Van die 8000 km gaan er zo'n 2000 over straat, 6000 over de veluwe en tenzij het regent wordt er het hele jaar gereden. Smeermiddel is Squirt, na een rit ketting afnemen met een doek en een druppie op elke rol.
Wordt de fiets gewassen pak ik de ketting uiteraard ook mee met water en wat afwasmiddel.
Wauw. : Suprised :
Omdraaien kan altijd nog!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JMA1992 schreef: zo 9 januari 2022, 12:07
gijsje schreef: zo 9 januari 2022, 11:42 ..de antiwaxxers zijn hier ook in de minderheid zie ik wel...😃🙃🤪

Ben wel steeds heel verbaasd als ik de slijtage ervaringen hier lees.. Ik rijd moeiteloos 8000 km met 1 en dezelfde ketting/cassette combi zonder te wisselen. (Sunrace/kmc)
Van die 8000 km gaan er zo'n 2000 over straat, 6000 over de veluwe en tenzij het regent wordt er het hele jaar gereden. Smeermiddel is Squirt, na een rit ketting afnemen met een doek en een druppie op elke rol.
Wordt de fiets gewassen pak ik de ketting uiteraard ook mee met water en wat afwasmiddel.
Wauw. : Suprised :
Zoals ik ook aangaf inmiddels 6000 km met squirt en twee kettingen en nog maar minimale slijtage. Inderdaad na elke rit weer even aanbrengen. Dat het 100+ km mee zou moeten kunnen gaan wil niet zeggen dat het dan ook nog optimaal smeert.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Mad Wally schreef: zo 9 januari 2022, 12:20
JMA1992 schreef: zo 9 januari 2022, 12:07

Wauw. : Suprised :
Zoals ik ook aangaf inmiddels 6000 km met squirt en twee kettingen en nog maar minimale slijtage. Inderdaad na elke rit weer even aanbrengen. Dat het 100+ km mee zou moeten kunnen gaan wil niet zeggen dat het dan ook nog optimaal smeert.
Nee precies. Nu komen die ritten niet vaak voor. Echter heb ik met dagtochten in Limburg, waarbij we met regelmaat pech hadden met het weer, vaak met een droge ketting gestaan. Maar echt gortdroog. Je zou je vinger er aan snijden. Ondanks het op de juiste manier aanbrengen van Squirt. Sindsdien ben ik wat terughoudender geworden voor wax. Tijdens de rit wel wat wax aangebracht maar dat had toch niet echt zin gezien alles nat en vies was..
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie