E-bike ketting op gewone mtb?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

corex schreef: ma 10 januari 2022, 10:44 Wat is ketting was? Teflon en molybdeensulfide is duidelijk.
Zuivere paraffine, met kleine toevoegingen van de genoemde stoffen.
https://www.cyclingnews.com/features/te ... e-formula/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt...
Ik ben gewoon lui als het om kettingonderhoud gaat, dat geef ik grif toe :D
Sleutelen doe ik graag, maar aan die smeerboel heb ik een hekel.

Dus met een nieuwe ketting ga ik eerst een paar keer rijden, sinds ik weet dat het fabrieksvet ook smeert en niet -wat ik lang dacht- alleen voor de anti-corrosie is :)

Als het dan tijd wordt om te smeren veeg ik een keer met een lap met wat ontvetter erop langs de ketting en smeer vervolgens met Squirt. Vanaf dat moment alleen nog ketting afvegen/borstelen en Squirt toevoegen naar behoefte.
Dat zal best niet volgens het boekje zijn, maar als ik vervolgens met twee kettingen 5.000km met een drivetrain doe en die is dan eigenlijk nog niet eens echt op vind ik het best (6.000km zat er ook zeker in).
Dan is het mij al die extra moeite niet waard.

Zijspoor: ik weiger dus ook principieel met die overpriced XD cassettes te gaan rijden, als je een paar honderd euro voor zo'n ding neergelegd hebt wordt je ook wel gedwongen tot extreem nauwgezet kettingonderhoud... En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat zo'n dure drivetrain per km minder kost dan eentje van XT-kwaliteit voor een derde van het geld.

Als kosten echt een rol spelen, investeer dan een keer in een Rohloff en lach vanaf dat moment iedereen uit :D
In vergelijking tot XX1-prijzen is een Rohloff ook veel betaalbaarder dan vroeger toen je het vergeleek met 9-speed spul.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Oef, wat maken mensen soms een werk van schoonmaken... ultrasoon badderen, kettingen uitkoken ( ik kom terug als die gaar is...)

Heel vroeger deed ik mijn ketting wel eens in een badje van terpentine leggen... en daarna afdrogen en opnieuw insmeren.
Tegenwoordig alleen met een beetje warm water afnemen als ik de fiets schoon maak en daarna afdrogen en weer opnieuw in smeren (Muc Off dry lube). Af en toe een beetje bij druppelen als de fietsen niet echt schoon gemaakt hoeven te worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 10 januari 2022, 14:11 Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt...
Ik ben gewoon lui als het om kettingonderhoud gaat, dat geef ik grif toe :D
Sleutelen doe ik graag, maar aan die smeerboel heb ik een hekel.

Dus met een nieuwe ketting ga ik eerst een paar keer rijden, sinds ik weet dat het fabrieksvet ook smeert en niet -wat ik lang dacht- alleen voor de anti-corrosie is :)

Als het dan tijd wordt om te smeren veeg ik een keer met een lap met wat ontvetter erop langs de ketting en smeer vervolgens met Squirt. Dat zal best niet volgens het boekje zijn, maar als ik vervolgens met twee kettingen 5.000km met een drivetrain doe en die is dan eigenlijk nog niet eens echt op vind ik het best (6.000km zat er ook zeker in).
Dan is het mij al die extra moeite niet waard.

Zijspoor: ik weiger dus ook principieel met die overpriced XD cassettes te gaan rijden, als je een paar honderd euro voor zo'n ding neergelegd hebt wordt je ook wel gedwongen tot extreem nauwgezet kettingonderhoud... En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat zo'n dure drivetrain per km minder kost dan eentje van XT-kwaliteit voor een derde van het geld.
Het begin is inderdaad bewerkelijk, maar dat is eenmalig wanneer je toch aan het sleutelen bent met nieuwe cassette monteren. Ik vervang dan ook gelijk voorblad, kabels, derrie wieltjes etc en maak alles weer helemaal grondig schoon, smeer de clutch etc. dan is het verhoudingsgewijs niet zo veel werk. Daarna is het alleen nog maar bijhouden met squirt.

Wat mij betreft is de XT cassette ook het optimale qua prijs/gewicht/levensduur. Zeker wanneer je ook de levensduur nog eens extra kunt verlengen met een setje nieuwe kransjes.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Lars TB schreef: zo 9 januari 2022, 19:03 Het zijn vooral de rolletjes die slijten, op de asjes door de schakels heen. Die grens van 0,75 mm is de grens waarbij je zeker weet dat die ketting niet in gaat slijten op de cassette of het kettingblad. Rijd je inderdaad in het vlakke Zeeland op hooguit 3-4 kransjes, dan is het misschien verstandig om inderdaad die grens aan te houden, omdat je anders inderdaad snel je cassette moet vervangen. Maar je zult ook merken dat als je naar 1.0 mm doorrijdt, dat dat een stuk langer duurt dan naar die 0.75 toe! Dus rijd eens tot richting die 1.0 en misschien zit je dan wel op 2.000 km!

Je zou ook over kunnen stappen naar een racecassette, SRAM XG-1250 bijvoorbeeld, in 10-36. Dan gebruik je ook bij jou in de buurt meer tandjes en kun je ook iets langer doorrijden met dezelfde ketting zonder het risico te lopen dat de ketting flink inslijt op de kransjes.
Lars,

Bedankt voor je uitleg. Ik probeer elk weekend wel een uitstapje te maken met wat hoogtemeters dus dan is de 42 die erop zit wel lekker. Het is een eagle, dus er zit ook een 50 op maar die kan me eigenlijk gestolen worden. Ook heb ik geen XD driver maar gewoon shimano HG voor Sram NX. Ik ga eens proberen om door te rijden tot de 1. Wat jij nu zegt daar denk ik ook al een poos over. Hoe lang duurt het om van 0,75 tot 1,0 te gaan? Nu mijn boel toch aan vervanging toe is ga ik dat maar even uitgebreid testen.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Iedereen bedankt voor zijn/haar reacties. Ik ben een hoop tips wijzer al heb ik nog niet echt iets uit kunnen sluiten. Wel/geen e-bike ketting, wax of olie? 1 of meerdere kettingen? Misschien moet ik het allemaal maar eens proberen :D.
Omdraaien kan altijd nog!
JVER
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 26 december 2021, 09:00

Ik heb een vraag die ik zo niet met de zoekfunctie kon vinden, maar vast wel ergens impliciet te vinden zal zijn. Ik ben een relatief nieuwe MTB enthousiasteling, en ik rij nog geen jaar. (overigens al jaren met racefiets en gravel bikes) Ik was vanmiddag in de garage mijn gravel bike aan het schoonmaken en direct even de kettingslijtage gemeten. Die ketting was na 3700 km nog helemaal oké.

Ook direct die van de MTB maar even gemeten, ik stond er toch bij. Tot mijn verbazing viel de kettingslijtage meter er helemaal in, en die ketting zit er nog niet zo lang op. Ik heb ca 1200 km geleden de cassette en de ketting (SRAM-PC971) vervangen, en die recent vervangen voor een Shimano HG 53. Praktisch betekent dit dat ik op 1200 km twee kettingen versleten heb, waarbij de laatste er wel heel snel aan ging. Dit zijn 9 speed kettingen die, volgens mijn info wel wat moeten kunnen hebben.

Ik moet daarbij wel vertellen dat ik echt alleen maar tracks en bos rij en het maakt me niet uit hoe het erbij ligt. Ik heb de laatste tijd veel modder gezien, de abdij route heeft me ook twee derailleurwielen gekost. daarnaast moet ik, door mijn gebrek aan ervaring, nog wel eens op de pedalen staan omdat ik te laat teruggeschakeld heb.

Zijn er hier meer met een korte levensduur van kettingen vanwege veel tracks en modder or is it just the unexpierenced "me"?

Ik haal altijd een doek over de ketting als ik thuis kom en maak de gehele fiets regelmatig schoon. De MTB smeer ik met olie, de gravelbike gebruik ik squirtlube.

alvast bedankt voor een reactie.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

viewtopic.php?f=9&t=153021
Recent is daar nog dit topic over geweest.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Scherp.
Deze daar even onder geplakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

JVER schreef: za 29 januari 2022, 21:35
Ik haal altijd een doek over de ketting als ik thuis kom en maak de gehele fiets regelmatig schoon. De MTB smeer ik met olie, de gravelbike gebruik ik squirtlube.

alvast bedankt voor een reactie.
Ketting niet schoonmaken als in ontvetten, en ook squirt gebruiken voor de MTB.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ook ik ben erg geschrokken van de levensduur van het 12 speed spul. Ik zit op 900km en zowel mijn Deore ketting is helemaal af (zit op de 1 van de slijtage meter). Waarschijnlijk kan ik nu ook meteen de cassette vervangen :(

Ik maak de ketting erg goed schoon na elke rit (speciale ketting cleaner) en gebruik veel Squirt lube (wax) elke rit. Ik geef het meteen toe dat ik de ketting eerder had moeten vervangen overigens . Maar ik ging er niet vanuit dat alles zo veel sneller slijt dan het 11 speed racefietsspul, dit heeft uiteraard ook met de modder etc te maken.

Na het lezen van dit topic ga ik ook maar voor ‘3 kettingen methode’.. ook het zien van dat youtube flimpje waarin een dure Ebike ketting VEEL minder lang mee gaat dan een goedkope KMC.. vraag ik me af welke ketting / cassette de beste keuze is. Ik lees op het internet en op dit forum tegenstrijdige dingen.. laat ik de vraag heel simpel stellen. Is het staal op een SLX cassette even hard (zelfde kwaliteit) als de stalen kransjes op de XT cassette? Ik snap dat de alu kransjes sneller slijten..

En hoe zit dat met het staal van de deore/slx/xt ketting?
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Niemand? Anders bestel ik weer gewoon de SLX cassette met SLX ketting:)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk dat er weinig verschil tussen zit.
XT heeft 1 kransje extra op een spider ipv rechtstreeks op de body.
(en 2 ipv 1 alu krans)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Kleine update;

Ik heb 2 sram kettingen voorbij 0.75 gereden op 1300 km. Nu heb ik een KMC ketting en ben geswitched naar Cyclon wax lube. Ik heb al 600 km gereden en de ketting is nog niet op .25.

Ik weet niet waar dat hem in zit maar ik heb alvast twee KMC kettingen en een nieuwe cassette gekocht. Benieuwd hoe dat daar mee gaat.

Ik ben overigens van plan om die twee kettingen tot .5 te rijden, dan twee nieuwe kettingen te kopen en ook tot .5 te rijden. Daarna elke ketting tot .75 en dan nog eens tot 1.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat. Ik hoop jullie daar volgend jaar Pasen over te kunnen updaten, want dan heeft de boel het 5000 km volgehouden. (Wat inherent is aan minder kosten, blijere vrouw etc etc😁)
Omdraaien kan altijd nog!
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 februari 2022, 21:34 Denk dat er weinig verschil tussen zit.
XT heeft 1 kransje extra op een spider ipv rechtstreeks op de body.
(en 2 ipv 1 alu krans)
Ja dat gevoel heb ik ook!

Wel vreemd dat er tussen de kettingen wél een groot verschil zit in de staalkwaliteit.
Volgens deze https://youtu.be/ZrCp52b34Uk zware test (waarin de tester een SLX en een XT ketting aan elkaar heeft geknoopt) gaat de SLX 195km mee tot de 0.5% chain stretch en de XT maar liefst 325km! (alles liep zeer lineair). Lang verhaal kort de XT gaat 67% langer mee.

Ook de Duitse bike test kwam tot dezelfde conclusie bij een SRAM /Shimano test: XT beste overall bij Shimano: XT loont: (viewtopic.php?t=151688).
Plaats reactie