Zuivere paraffine, met kleine toevoegingen van de genoemde stoffen.
https://www.cyclingnews.com/features/te ... e-formula/
Zuivere paraffine, met kleine toevoegingen van de genoemde stoffen.
Het begin is inderdaad bewerkelijk, maar dat is eenmalig wanneer je toch aan het sleutelen bent met nieuwe cassette monteren. Ik vervang dan ook gelijk voorblad, kabels, derrie wieltjes etc en maak alles weer helemaal grondig schoon, smeer de clutch etc. dan is het verhoudingsgewijs niet zo veel werk. Daarna is het alleen nog maar bijhouden met squirt.kermit schreef: ↑ma 10 januari 2022, 14:11 Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf wilt...
Ik ben gewoon lui als het om kettingonderhoud gaat, dat geef ik grif toe
Sleutelen doe ik graag, maar aan die smeerboel heb ik een hekel.
Dus met een nieuwe ketting ga ik eerst een paar keer rijden, sinds ik weet dat het fabrieksvet ook smeert en niet -wat ik lang dacht- alleen voor de anti-corrosie is
Als het dan tijd wordt om te smeren veeg ik een keer met een lap met wat ontvetter erop langs de ketting en smeer vervolgens met Squirt. Dat zal best niet volgens het boekje zijn, maar als ik vervolgens met twee kettingen 5.000km met een drivetrain doe en die is dan eigenlijk nog niet eens echt op vind ik het best (6.000km zat er ook zeker in).
Dan is het mij al die extra moeite niet waard.
Zijspoor: ik weiger dus ook principieel met die overpriced XD cassettes te gaan rijden, als je een paar honderd euro voor zo'n ding neergelegd hebt wordt je ook wel gedwongen tot extreem nauwgezet kettingonderhoud... En ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat zo'n dure drivetrain per km minder kost dan eentje van XT-kwaliteit voor een derde van het geld.
Lars,Lars TB schreef: ↑zo 9 januari 2022, 19:03 Het zijn vooral de rolletjes die slijten, op de asjes door de schakels heen. Die grens van 0,75 mm is de grens waarbij je zeker weet dat die ketting niet in gaat slijten op de cassette of het kettingblad. Rijd je inderdaad in het vlakke Zeeland op hooguit 3-4 kransjes, dan is het misschien verstandig om inderdaad die grens aan te houden, omdat je anders inderdaad snel je cassette moet vervangen. Maar je zult ook merken dat als je naar 1.0 mm doorrijdt, dat dat een stuk langer duurt dan naar die 0.75 toe! Dus rijd eens tot richting die 1.0 en misschien zit je dan wel op 2.000 km!
Je zou ook over kunnen stappen naar een racecassette, SRAM XG-1250 bijvoorbeeld, in 10-36. Dan gebruik je ook bij jou in de buurt meer tandjes en kun je ook iets langer doorrijden met dezelfde ketting zonder het risico te lopen dat de ketting flink inslijt op de kransjes.
Ketting niet schoonmaken als in ontvetten, en ook squirt gebruiken voor de MTB.
Ja dat gevoel heb ik ook!ThaSingleTrackMastah schreef: ↑vr 4 februari 2022, 21:34 Denk dat er weinig verschil tussen zit.
XT heeft 1 kransje extra op een spider ipv rechtstreeks op de body.
(en 2 ipv 1 alu krans)