foam inserts tegen modder opbouw

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal
ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit onderwerp;

in deze moddertijd heb ik met mijn Cube stereo (hybrid) fully veel opbouw van modder, bladeren, gras, takjes in de holte bij de pivots bij de bottom bracket/motor. Ik heb geen foto van mijn blubberfiets maar zie foto hieronder voor de plek. Waarschijnlijk wel bekend fenomeen.
Natuurlijk is dat op zichzelf geen probleem (behalve wat gewicht, en de lagers blijven nat), maar in mijn geval, met de kettinggeleider, loopt de ketting dan door een "badje" van modder.

Ergens had ik gezien dat men , net zoals in de crossmotorsport, foam steekt op bepaalde plekken om zandophoping te reduceren.
Ik rijd nu in de winter al een paar maanden met een constructie met wat grof schuim (op maat geknipt aquarium/vijver filter materiaal :D ) vastgemaakt met verwijderbare tie-rips. Komt natuurlijk ook modder op, maar het bouwt niet zo veel op en de ketting lijkt een stuk schoner te blijven. En na afloop van de trip eenvoudig het blokje foam in de emmer water gooien en uitknijpen. Het oogt natuurlijk wat minder op de fiets, maar na een kwartier in het bos rijden zit het onder de drek en zie je geen verschil.

Mijn vraag: zijn er andere rijders die iets vergelijkbaar doen, zijn er bepaalde pros en cons die ik over het hoofd zie?

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

(ps let niet op mijn achterband , idd versleten, nieuwe vette Eddie Current met dikke noppen besteld :-D )
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland