foam inserts tegen modder opbouw

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo allemaal
ik weet niet of dit de juiste plek is voor dit onderwerp;

in deze moddertijd heb ik met mijn Cube stereo (hybrid) fully veel opbouw van modder, bladeren, gras, takjes in de holte bij de pivots bij de bottom bracket/motor. Ik heb geen foto van mijn blubberfiets maar zie foto hieronder voor de plek. Waarschijnlijk wel bekend fenomeen.
Natuurlijk is dat op zichzelf geen probleem (behalve wat gewicht, en de lagers blijven nat), maar in mijn geval, met de kettinggeleider, loopt de ketting dan door een "badje" van modder.

Ergens had ik gezien dat men , net zoals in de crossmotorsport, foam steekt op bepaalde plekken om zandophoping te reduceren.
Ik rijd nu in de winter al een paar maanden met een constructie met wat grof schuim (op maat geknipt aquarium/vijver filter materiaal :D ) vastgemaakt met verwijderbare tie-rips. Komt natuurlijk ook modder op, maar het bouwt niet zo veel op en de ketting lijkt een stuk schoner te blijven. En na afloop van de trip eenvoudig het blokje foam in de emmer water gooien en uitknijpen. Het oogt natuurlijk wat minder op de fiets, maar na een kwartier in het bos rijden zit het onder de drek en zie je geen verschil.

Mijn vraag: zijn er andere rijders die iets vergelijkbaar doen, zijn er bepaalde pros en cons die ik over het hoofd zie?

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

(ps let niet op mijn achterband , idd versleten, nieuwe vette Eddie Current met dikke noppen besteld :-D )
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als er ruimte is kan een MudHugger handig zijn, maar zeker bij een achterwiel is die ruimte niet altijd gegeven (~ niet echt ruimte voor een spatbord, of dermate weinig ruimte over dat het nog meer ophoopt).

Gebruik van foam is in DH tussen linkage, in shock mounts, etc... redelijk standaard voor bagger omstandigheden om het ophopen van modder te voorkomen; voor het extra gewicht dat je meesleept en omdat het wanneer het tussen linkages geperst wordt het de werking toch negatief gaat beinvloeden (BTDT met een enduro). Als nadeel kun je je afvragen hoe goed dat foam voor je lak is wanneer er beweging van het gebruikte foam vs. een linkage is...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Bij toeval ook een E-mtb.
Ik heb de Sks Mudrocker rear ,sinds kort er op en hoopte dat het probleem wat jij aanhaalt ook minder was, maar er komt toch nog wel vuil op de pivot , mn rug blijft in ieder geval wel schoon, dus daarvoor heeft het wel zin .
Ritje afgelopen weekend , bospaden met modder.
Maar ik verwacht dat ook op een Mtb fully zonder motor ook hetzelfde probleem heeft ??

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door HenkMuilwijk op do 13 januari 2022, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn fietsje mag vies worden.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Hangt er nu wat onderaan het zadel en gaat dat goed met de dropper op z'n laagst en full compression?
(ofwel de meest waarschijnlijke combinatie).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

cheeta schreef: do 13 januari 2022, 15:48 Hangt er nu wat onderaan het zadel en gaat dat goed met de dropper op z'n laagst en full compression?
(ofwel de meest waarschijnlijke combinatie).
Ja, is een slot, met een beugel waar je ook een bidon op kan draaien, speciaal gemaakt voor droppers . :-D
Mijn fietsje mag vies worden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar als die dropper onderin staat en het wiel maximaal inveert... dan nog steeds geen botsingen? ;-)

Elke fiets heeft natuurlijk die modderophoping, maar sommige hebben er meer last van dan andere. Ik heb eens een Mondraker gehad met de demper precies in de vuurlinie. Daar had ik van een stuk binnenband een flap voor gemaakt die hem (deels) beschermde. Licht uitgerekt met tie-raps gemonteerd kon dat stuk rubber met het veren meebewegen.

Maar de draaipunten bleven niet buiten schot en dat was te merken aan de slijtage, eigenlijk moest ik elk jaar de boel aanpakken (lagers reinigen en nieuw vet erin, of vervangen). Met de fiets die ik daarvoor had reed ik vijf jaar zonder een keer naar de lagers om te hoeven kijken.

Misschien kun je zoiets doen, een stuk binnenband aan het dwarsbruggetje in de liggende achtervork tie-rappen, en aan de andere kant aan de zitbuis?

Maar het allerbeste in dit opzicht werkt mijn eigen methode, uit het bos blijven als het zo'n baggerbende is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

kermit schreef: do 13 januari 2022, 16:14 Maar als die dropper onderin staat en het wiel maximaal inveert... dan nog steeds geen botsingen? ;-)


Maar het allerbeste in dit opzicht werkt mijn eigen methode, uit het bos blijven als het zo'n baggerbende is ;-)
Dropper,
Als ik op trails ga waar ik verwacht dat de dropper helemaal onderin komt dan schroef ik m er af, maar veelal rij ik soort van gravel paden, en dan hoeft de dropper nooit onderin.

En modder,
tja ik vind het wel leuk om wat modderige paden te pakken, zij dat ik wel probeer om diepe geulen en plassen te mijden , maar om nou thuis te blijven met een beetje weer vind ik ook zonde.
Kermit. Bij jou in je achtertuin vanaf Riel is het erg mooi rijden , en dan zo door naar de bossen van Chaam en Ulvenhout. Echt leuke paden , of rondje drieluik is ook mooi, zij dat ik die liever op zaterdag en zondag door drukte mijd.
Volgende week mn fiets naar de LBS voor een beurtje, dan zal ik eens vragen hoe het met de achtbrug lagers is, en inderdaad eens alles los halen.
Wel spuit ik ze regelmatig lichtjes in met ultra corrosion defence.
Mijn fietsje mag vies worden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Afdekken heeft voor mij de voorkeur dan foam gebruiken.

Zo'n spatbord als hierboven lijkt me ook wel wat blijf je zelf ook nog droog en schoon bij.

Vanaf het zadel tot onder de zadelpenstrop heb ik een strook binnenband gespannen. Hierdoor komt er nauwelijks water en modder op de strop en kering van de dropper. Het ventielgat zit aan de achterste inbus bout van de zadelpen. Ondedr met een tiewrap

Zoiets zit ook bij het vpp draaipunt van de achtervork. Een stuk binnenband zit tussen zadelpen- boven de bracketpot-. En het onderste deel van de achterbrug van de vpp. Deze lagers krijgen echt veel minder water en modder te verstouwen als zonder deze mud flap. Met ductape en bisonkit is het rubber aan de carbon delen gelijmd.

Op een oud frame lijm ik . Bij een nieuwe zal lijmen op een beschermfolie denk ik wel werken. dat is voor later.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Los van de modder bescherming, wat zinvol kan zijn, kijk ik met grote verwondering naar je slot
Waarom heb je zo'n slot bij je?
Op de trails heb je het niet nodig, en waar je zo'n slot wel nodig hebt, daar is deze fiets weer niet op z'n plaats.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

ThaSingleTrackMastah schreef: do 13 januari 2022, 21:02 Los van de modder bescherming, wat zinvol kan zijn, kijk ik met grote verwondering naar je slot
Waarom heb je zo'n slot bij je?
Op de trails heb je het niet nodig, en waar je zo'n slot wel nodig hebt, daar is deze fiets weer niet op z'n plaats.
:lol: :lol: Dit tripje was een soort van gravel ritje, en nee de kroegen zijn nu nog niet open. :tong
Anders kan het prettig zijn om een slot bij te hebben, als ik op de UHR ga dan gaat het slot er inderdaad af, maar wat bospaden , dan zit het mij niet in de weg.
Dan hoeft de dropper ook niet onderin. :-?
Maar daar ging dit onderwerp geloof ik niet over. :roll: :bier:
Mijn fietsje mag vies worden.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

cheeta schreef: do 13 januari 2022, 14:49 Als er ruimte is kan een MudHugger handig zijn, maar zeker bij een achterwiel is die ruimte niet altijd gegeven (~ niet echt ruimte voor een spatbord, of dermate weinig ruimte over dat het nog meer ophoopt).

Gebruik van foam is in DH tussen linkage, in shock mounts, etc... redelijk standaard voor bagger omstandigheden om het ophopen van modder te voorkomen; voor het extra gewicht dat je meesleept en omdat het wanneer het tussen linkages geperst wordt het de werking toch negatief gaat beinvloeden (BTDT met een enduro). Als nadeel kun je je afvragen hoe goed dat foam voor je lak is wanneer er beweging van het gebruikte foam vs. een linkage is...
bedankt allen voor jullie goede reacties!

ik gebruik een groot mudhugger achterspatbord in de winter. Ik voel me wel altijd een beetje bezwaard met zo'n vlag achterin en het is niet 100% effectief, maar zorgt ervoor dat er niet te veel water bij mijn nek naar binnen loopt :P
Buiten het baggerseizoen gebruik ik kleine spatbordjes of simpele kleine vouwbare mudguards.
Maar deze mudhugger loopt niet door naar onder aan de linkage. Ik heb eens geprobeerd zo'n kleine , dun plastic, mudguard daar te monteren, maar dan is er weinig ruimte tussen band en mudguard en stropt het nog meer op.
vwb lakslijtage, ben ik niet bang want het is zacht schuim.

kermit schreef: do 13 januari 2022, 16:14 ........ Daar had ik van een stuk binnenband een flap voor gemaakt die hem (deels) beschermde. Licht uitgerekt met tie-raps gemonteerd kon dat stuk rubber met het veren meebewegen.
........
Misschien kun je zoiets doen, een stuk binnenband aan het dwarsbruggetje in de liggende achtervork tie-rappen, en aan de andere kant aan de zitbuis?

Maar het allerbeste in dit opzicht werkt mijn eigen methode, uit het bos blijven als het zo'n baggerbende is ;-)
Dat is een idee Kermit.
Ik had bij mijn vorige dropper ook zoiets gedaan voor dropperbescherming, smalle binnenband van een racefiets in de lengte doormidden gesneden en gemonteerd half om de buis, vastgezet aan het zadel en onder de dropper collar, om te beschermen tegen spatwater. Werkte op zich wel, maar er kwam toch modder achter te zitten dus ik twijfelde over de meerwaarde.

zoals jij beschijft zou kunnen werken , wel een grotere flap rubber dus bredere BB nodig (ik verbruik geen tubes meer want tubeless :-{ )
Alleen is mijn grootste zorg om de ketting, kettingeleider en kettingwiel uit de modder te houden, dus een beetje zijdelings. Misschien kan je zien op mijn eerste fotos dat ik een uitstulping aan de foam heb die boven de ketting uitkomt (iig in laagste versnelling). Zo'n rubber beschermt wel de pocket, maar niet de ketting ben ik bang.

Over bos en modder vermijden; zelf wil ik regelmatig ook eens een moddervrij tochtje maken om snel even het hoofd vrij te maken en niet veel hoeven te schoonmaken achteraf. Helaas hier in belgie heb je dan de keuze tussen het asfalt van de weg (geen fietspaden), of als je de halfverharde paden en veldwegen opzoekt, die zijn vaak kapotgereden op strategische plaatsen door de grote aantallen fietsers in deze coronatijd maar ook door paarden (of tractoren , grr :(( ). Vaak heb ik dat ik een 15 km netjes moddervrij heb gereden en dan komt een kapot stuk waar je doorheen moet of rechtsomkeert.... Dus moeilijk te vermijden als je niet binen wil blijven. een hometrainer of rollenbank is aan mij niet besteed :tong .

Afbeelding
Plaats reactie