FOX Remote verwijderen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Twee korte vragen;

Mijn Orbea Oiz H20 met Fox Performance (32 / 100mm) vork en demper heeft een remote op het stuur met twee grote kabels. Omdat ik de XT/Deore drivetrain wil gaan vervangen voor een GX AXS, wil ik ook af van de kabels van de remote. Is het mogelijk om de remote te verwijderen, en 'ouderwets' te bedienen op de vork en demper zelf?

Daarnaast nog een korte vraag: ik heb mijn rear shock afgesteld primair op sack. Echter, zelfs als ik op asfalt rijd, zie ik mijn shock lichtjes bewegen, is dit 'normaal'?

Alvast dank!
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Let op met het jaartal van de voorvorken :-q

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=620
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Mario070 schreef: vr 14 januari 2022, 16:27 Let op met het jaartal van de voorvorken :-q

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=620
Precies dit, maar dan dus andersom!
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

goos schreef: vr 14 januari 2022, 16:09 ...Daarnaast nog een korte vraag: ik heb mijn rear shock afgesteld primair op sack. Echter, zelfs als ik op asfalt rijd, zie ik mijn shock lichtjes bewegen, is dit 'normaal'?...
Alvast dank!
Allereerst, het heet sag ;-)

Bewegen van de demper als je op asfalt rijdt kan verschillende oorzaken hebben:
1- Door de kracht die jij op de ketting zet met trappen wordt de demper in (of uit) getrokken. Dit is in theorie enig verlies, want jouw kracht wordt daarvoor gebruikt. Ik denk dat de meeste moderne veersystemen hier heel weinig last van hebben, zeker op prestatiegerichte xc/trailbikes.
2- Doordat je op het zadel beweegt reageert de demper op de verplaatsing van jouw massa. Dit kun je negeren, als er al sprake van energieverlies zou zijn is dat zo weinig dat het verwaarloosbaar is. Je ziet ook op hardtails dat als men met een hoge trapfrequentie over asfalt rijdt de fiets een beetje begint te "wippen", dezelfde oorzaak (tenzij de banden kneiterhard opgepompt zijn).

Je kunt op twee manieren dit bewegen van de demper tegengaan. Het komt omdat de demper zeer gevoelig reageert op input.
1- Je pompt hem zo hard op dat hij pas reageert bij grote klappen. Dit is imo niet de juiste manier, want je haalt ook heel veel positieve effecten van je achtervering weg. Zoals comfort en grip, want op mildere impacts volgt de vering het terrein niet meer. Ook zal de volledige veerweg niet of nauwelijks meer gehaald worden bij teveel druk, dus ook grote klappen komen harder door.
2- Door iets meer ingaande demping (low speed compressiedemping) te geven. De sag blijft gelijk, maar doordat de olie in de demper door kleinere openingen geperst moet worden wordt de ingaande beweging van de demper afgeremd. Deze LSC heeft geen invloed op de werking bij snelle bewegingen van de demper. Dus je vering blijft gewoon goed werken als het nodig is, je zult wellicht wel merken dat hij ietsje minder soepel op kleine oneffenheden reageert (want die bewegingen dempt de LSC ook).

Dempers met twee of drie standen werken meestal door die LSC dicht te draaien. Open voor afdalingen en ruw terrein, medium voor klimwerk en firm (soms een echte lockout) voor asfaltwerk.

Als het maar heel lichtjes bewegen is zou ik het overigens gewoon negeren ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er kan ook lucht in de olie van je demper zitten, dan werken rebound, hsc en lsc net niet meer zo goed als mr.Fox het bedoeld heeft.
Dan wordt het tijd voor een beurtje.
En dan kunnen ze wellicht de remote knop omruilen voor een knopje op de demper.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

goos schreef: vr 14 januari 2022, 16:33
Mario070 schreef: vr 14 januari 2022, 16:27 Let op met het jaartal van de voorvorken :-q

https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=620
Precies dit, maar dan dus andersom!
Dan speel je de video achterstevoren af, zoals vroeger met de videoband in de play in reverse stand :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De meeste hier zijn van het post VHS tijdperk?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 14 januari 2022, 20:50 De meeste hier zijn van het post VHS tijdperk?
Video 2000 jonguh 😜
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat kwam pas na de Betamax
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb de remote van mijn Fox voorvork ook vervangen. Je kunt niet zomaar een ander dopje op de voorpoot schroeven, dat werkt niet (spreek uit ervaring :roll: ). Zie: viewtopic.php?f=9&t=145720
Be Nice, Say Hi!
goos
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: za 21 juli 2012, 15:09
Mijn mountainbike: mist een motortje!

Pbro schreef: za 15 januari 2022, 09:36 Ik heb de remote van mijn Fox voorvork ook vervangen. Je kunt niet zomaar een ander dopje op de voorpoot schroeven, dat werkt niet (spreek uit ervaring :roll: ). Zie: viewtopic.php?f=9&t=145720
Uiteindelijk wel gelukt dus? Heb je een indicatie vd kosten?
- Orbea Oiz XC - 2021
- Scott Scale 930 - 2019 [Gepensioneerd]
- Giant Talon 1 - 2014 [Gepensioneerd]
- Scott Aspect 2011 - 2011 [Bevindt zich ergens in oost-europa]
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

goos schreef: za 15 januari 2022, 15:28
Pbro schreef: za 15 januari 2022, 09:36 Ik heb de remote van mijn Fox voorvork ook vervangen. Je kunt niet zomaar een ander dopje op de voorpoot schroeven, dat werkt niet (spreek uit ervaring :roll: ). Zie: viewtopic.php?f=9&t=145720
Uiteindelijk wel gelukt dus? Heb je een indicatie vd kosten?
Jazeker, het is gelukt! Het was niet goedkoop omdat je een deel van de internals moet vervangen (de topcap assembly), die kostte rond de 90 euro volgens mij. En je hebt de juiste olie nodig om de demper mee te vullen. Ik heb het gecombineerd met een onderhoudsbeurt. Als als je de boel toch uit elkaar hebt gehaald, kun je dat maar beter ook meteen doen. Dan is alles weer fris en soepel. :-q
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie