Crank extreem vast

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik heb vanmiddag de crank losgehaald van mijn fiets, maar dat moest met zoveel geweld dat het huilen me nader stond dan het lachen. Het gaat om een pressfit DUB BB met een XX1 crank. Normaal is het voldoende om met een lange 8mm imbus een paar keer goed mijn gewicht gebruiken terwijl de imbus 'achteruittrapt'.

Deze keer met mijn volle gewicht gehangen, de imbus verlengd, met mijn voet op de imbus en staan/hangen (gaat heel onhandig :lol: ) en uiteindelijk met een grote rubber hamer en pijp domweg rammen. Uiteindelijk schoot hij los, maar dit doe ik liever niet nog een keer...

Ik heb geen momentsleutel die 45nm aankan, maar ik draai hem altijd goed aan en gebruik mijn gewicht voor het laatste zetje. (ben net geen 70kg) Niet heel gek, gewoon even hop! (zeer wetenschappelijk) Bij mijn beide fietsen heb ik eerder nooit problemen gehad met loshalen, andere kant op dezelfde hop in zijn achteruit en klaar.

Iemand tips om dit in de toekomst te voorkomen?
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

is een beetje dub eigen , zelfs als je hem maar half zo vast zet gaat hij naar verloop van tijd muurvast zitten , ik haal hem maandelijks los en dan moet ik er nog een pijp op zetten.
ik heb het ook nog niet uitgevonden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Iemand tips om dit in de toekomst te voorkomen?
Ja.
Na een hoop geklooi dat eindigde met de slijptol heb ik besloten dit systeem niet meer te gebruiken.
Remmen, cranks, frames en spaken, ik breng blijkbaar het slechtste in de mens het materiaal naar boven :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Eraf halen als de ketting er nog op zit. Spd pedaal aan je voet gebruiken om weerstand te bieden en je inbus sleutel verlengen is inderdaad de beste manier 😂.

Ik doe het zo al jaren en tot nu toe nog niets kapot gedraaid. Ik vet het altijd weer netjes in bij terug plaatsen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Monteren met vet erop, vorige eeuw werd veel kopervet gebruikt tegenwoordig heet het montagevet.
Lekker fietsen!
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ja bij het terugplaatsen gebruik ik ook altijd wat montagevet. Jammer dat er niet een aanwijsbare reden om het te voorkomen, fingers crossed!
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Altijd gezeik met Dub.
Ik heb deze gekocht en nu veel meer houvast.
https://www.futurumshop.nl/pro-pedaalsl ... rijs.phtml
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik zet mijn linker crank altijd op de eerst traptrede van mijn keldertrap(dan staat hij precies horizontaal) en dan draai ik met mijn momentsleutel(die is lekker lang ) en draai m dan los,gaat eigenlijk altijd probleemloos. Vastzetten idd. met montagevet en op 54nm.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ellende systeem...Nadat het BB begon te kraken, heb ik `m gelijk omgebouwd naar Shimano HTII
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ik heb hiervoor speciaal een wringijzer met 8 mm inbusdop aangeschaft
Gebruikersavatar
petter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: vr 23 september 2011, 23:35
Mijn mountainbike: Trek Farley 5/Canyon Spectral CF7 ASX

Freediamond87 schreef: zo 16 januari 2022, 00:21 Ik heb hiervoor speciaal een wringijzer met 8 mm inbusdop aangeschaft
Ik ook…
Afgelopen vrijdag de GX crank los moeten halen vanwege een vastgelopen lager in het bottombracket. Geen beweging in te krijgen :( :( :(
Uiteindelijk aan de non drive side een verlengstuk van mijn doppenset in de holle crankas gestoken. Daarna een lange steek/ringsleutel opgezocht en de ring over het verlengstuk geschoven. De steel van de steek/ringsleutel op de pedaalas geplaatst. Hierdoor had ik aan beide zijde een grotere hefboom.
Leunend op het zadel (handig zo’n dropper :D) en met wat extra krachttermen kwam de crank los. Als er dan eenmaal beweging inzit, werkt het systeem met de extractor prima.

Wisselen van het BSA bracket ging als vanzelf. Daarna de crank weer gemonteerd met een goede lik montagevet en met de momentsleutel de boel op 50NM aangdraaid. Weliswaar minder als de 54NM die voorgeschreven is, maar in de hoop de boel de volgende keer makkelijker los te krijgen…
Change your skills, not the trails :-q / Grenspark Trail Builders
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rayb81 schreef: zo 16 januari 2022, 04:08 Misschien een idee om een accu slagmoersleutel aan te schaffen met de juiste bit?
Ik denk dat dat een goed recept voor ellende is... Bovendien zijn de kosten gelijk of groter aan een ombouw naar Hollowtech II. Ik was €61,- voor de crank kwijt en €15,- voor de BB.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Mad Wally schreef: za 15 januari 2022, 22:55 Is eerder besproken viewtopic.php?f=9&t=149001&hilit=Vast
Ha mooi k*t... ik heb juist beide fietsen naar dub omgebouwd. :o

Ah well, ik weet iig dat als het vast zit ik me niet hoef in te houden. Zal ook eens kijken naar een specifiek stuk gereedschap voor deze klus. Wringijzer of een nog langere inbussleutel met handvat. Of een grote momentsleutel, maar ben bang dat dat direct heel kostbaar wordt.

Maar jeetje wat moet zo'n carbon frame een geweld aankunnen. Voelt echt niet fijn om te doen.
Plaats reactie