Carbon vs hoge luchtdruk (8 bar)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Na overleg over het zorgvuldig onderhoud kwam ik in discussie over het volgende, waar ik wel benieuwd ben of ik iets stuk kan maken.
Zoiets waar je nooit bij stil staat. Namelijk:

Na het afspuiten droog ik de mtb altijd met de compressor.
Op de compressor staat max 8 bar (drukmeter is stuk).

Ik heb het altijd hier mee gedaan, en kwam er nu pas achter hoe groot de drukstoot is die uit het blaaspistool komt. In de hand geblazen en nooit geweten dat dit zo veel kracht is (of valt dat wel mee?) Snijdend gevoel kan natuurlijk versterkt worden door de vorm spuitmond.
Zou dit kwaad kunnen tegen het carbon?

Ik blaas er zo min mogelijk recht op, en zo min mogelijk van dichtbij, maar natuurlijk af en toe wel.
Carbon kan op plaatsen heel dun zijn…
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Lijkt me niet dat het carbon op je mtb zo dun is dat je schade aan kunt richten. Ik zou mij eerder zorgen maken om al het water dat je je lagers in spuit ipv er vandaan.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

8 bar is in de tank …. Uit je luchtpistool heb je ondertussen al wat drukverliezen opgelopen (en op welke stand staat je reduceerventiel ?) die bepaalt wat er werkelijk aan druk geleverd wordt.

Maar met lucht blaas je echt geen carbon velg kapot … kun je prima mee droogblazen … maak je geen zorgen.
De lagers zijn zoals genoemd wel potentiele zwakke punten maar die associatie is meer met een hogedrukspuit (water) direct op je naven / trapas / balhoofd richten.
Dat is duidelijk meer dan 8 bar en dat water kan dan in je lagers komen .. daar worden ze niet oud van … :o
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met lucht kan je ook het vet uit je lagers spuiten.
En het vuil er in... :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie