De onderste bevestiging van mijn Rock Shox Superdeluxe lijkt wat speling te ontwikkelen, dus tijd voor vervangen.
Nu is Fox een aantal jaren geleden overgestapt van die metalen bussen (met die rode glijlaag) die je in het demperoog perst op kunststof (teflon?) bussen die je zo met de hand in het demperoog duwt. Imo een beter systeem, zoiets zou ik ook wel willen voor deze demper.
Hoe zit het met uitwisselbaarheid tussen merken onderling? Dat hangt uiteraard af van de diameter en breedte van het demperoog en de fietsindustrie kennende heeft elk merk daar zijn eigen maatvoering in. Of niet?
Er zijn ook mount kits van niet-dempermerken zoals TFTuned, welke zijn daarvan een betere keus dan origineel?
Het liefst zou ik af willen van die ingeperste bushings. Al heb ik wel een tooltje liggen om die klotedingen eruit (makkie) en erin (ook met tooltje nog oppassen) te persen...
Onderste inbouwmaat is 40mm met een 8mm bout:
Boven is trunnion mount, dus daar hoef ik niks mee. De demper is een 2018 SuperDeluxe R (althans, is geleverd in een 2018 fiets).
Zou dit wat zijn, een naaldlager ipv bushing:
https://www.bike24.de/p1223514.html
Demper bushings - uitwisselbaar?
-
- Moderator
- Berichten: 16813
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Volgens mij heeft RS daar niet zomaar teflon bushings voor. Onderling is de boel ook niet zomaar uitwisselbaar. Maar daar komt Huber Bushings om de hoek kijken…
https://huber-bushings.com/
Kun je precies opgeven wat je nodig hebt!
https://huber-bushings.com/
Kun je precies opgeven wat je nodig hebt!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Die dus ja!Kapitein Iglo schreef: ↑di 18 januari 2022, 16:06 Volgens mij heeft RS daar niet zomaar teflon bushings voor. Onderling is de boel ook niet zomaar uitwisselbaar. Maar daar komt Huber Bushings om de hoek kijken…
https://huber-bushings.com/
Kun je precies opgeven wat je nodig hebt!
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3831
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Naaldlager lijkt me alleen maar kwetsbaarder dan de 'gewone' glijlagers.kermit schreef: ↑di 18 januari 2022, 15:46 De onderste bevestiging van mijn Rock Shox Superdeluxe lijkt wat speling te ontwikkelen, dus tijd voor vervangen.
Nu is Fox een aantal jaren geleden overgestapt van die metalen bussen (met die rode glijlaag) die je in het demperoog perst op kunststof (teflon?) bussen die je zo met de hand in het demperoog duwt. Imo een beter systeem, zoiets zou ik ook wel willen voor deze demper.
Hoe zit het met uitwisselbaarheid tussen merken onderling? Dat hangt uiteraard af van de diameter en breedte van het demperoog en de fietsindustrie kennende heeft elk merk daar zijn eigen maatvoering in. Of niet?
Er zijn ook mount kits van niet-dempermerken zoals TFTuned, welke zijn daarvan een betere keus dan origineel?
Het liefst zou ik af willen van die ingeperste bushings. Al heb ik wel een tooltje liggen om die klotedingen eruit (makkie) en erin (ook met tooltje nog oppassen) te persen...
Onderste inbouwmaat is 40mm met een 8mm bout:
Boven is trunnion mount, dus daar hoef ik niks mee. De demper is een 2018 SuperDeluxe R (althans, is geleverd in een 2018 fiets).
Zou dit wat zijn, een naaldlager ipv bushing:
https://www.bike24.de/p1223514.html
Toevallig net nog nieuwe erin gedaan, makkelijkst vind ik het gaan middels de bankschroef. Beetje kopervet niet vergeten en oppassen dat je gelijk recht gaat.
Ik weet wel dat er in een Rockshox dezelfde DU bussen zitten.
Maar slijten ze zo hard dan? Deze bussen worden vaker gebruikt in de industrie voor o.a. hydraulische cilinders. (heb er vroeger veel gemonteerd) zou op zich een goed lager moeten zijn voor deze doeleinden. Een naaldlager zou wel kunnen maar of dat langer mee gaat is de vraag. Als daar water in komt gaat het roesten en dan heb je meer problemen dan met deze bussen. En een naaldlager heeft minder oppervlak , alleen de pennetjes dus in dat opzicht zou ik ook zeggen dat je toch meer hebt aan DU bussen.
Wat ik bij Fox wel zie is dat je ook bussen geheel uit kunstof hebt , alleen vraag ik mij af of dat beter gaat werken.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=251
Maar slijten ze zo hard dan? Deze bussen worden vaker gebruikt in de industrie voor o.a. hydraulische cilinders. (heb er vroeger veel gemonteerd) zou op zich een goed lager moeten zijn voor deze doeleinden. Een naaldlager zou wel kunnen maar of dat langer mee gaat is de vraag. Als daar water in komt gaat het roesten en dan heb je meer problemen dan met deze bussen. En een naaldlager heeft minder oppervlak , alleen de pennetjes dus in dat opzicht zou ik ook zeggen dat je toch meer hebt aan DU bussen.
Wat ik bij Fox wel zie is dat je ook bussen geheel uit kunstof hebt , alleen vraag ik mij af of dat beter gaat werken.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=251
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik vond deze:
Een bus die van L naar R doorloopt met spacers aan de zijkant is mechanisch het beste.
2 helften met een bout erdoor gaan kantelen en slijten daardoor harder.
Deze moet je dus niet hebben:
Een bus die van L naar R doorloopt met spacers aan de zijkant is mechanisch het beste.
2 helften met een bout erdoor gaan kantelen en slijten daardoor harder.
Deze moet je dus niet hebben:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16813
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Volgens mij zit er nu ook een doorlopende as in, icm een DU bushing en twee vulbussen aan de zijkant.
Maar past dus helaas niet in een RS demper, ik hoopte eigenlijk dat die uitwisselbaar zouden zijn.
Die "rode" bushings gaan wel een tijdje mee maar op een gegeven moment is de gladde laag doorgesleten en moeten ze vervangen worden. Ik voel een klein beetje speling op het onderste oog dus dat zal bij mijn fiets nu het geval zijn.
Ik wist dat er iets als die Huber bushings bestond, maar was de naam vergeten. Thanks for reminding!
Denk dat ik die bestel, meteen met een reserve busje voor over een paar jaar (fiets & demper hebben tot nu toe een kleine 5.500km op de klok).
Huber biedt bij de 40mm breedte van mijn demper zowel de optie met twee helften aan als de optie met een doorlopende as. Natuurlijk meteen de beste kiezen
Ja, die kunststof bussen werken fijner. Minder draaiweerstand en te monteren met de hand, je drukt ze er zo in.melf#50 schreef: ↑di 18 januari 2022, 16:59 Ik weet wel dat er in een Rockshox dezelfde DU bussen zitten.
Maar slijten ze zo hard dan? Deze bussen worden vaker gebruikt in de industrie voor o.a. hydraulische cilinders. (heb er vroeger veel gemonteerd) zou op zich een goed lager moeten zijn voor deze doeleinden. Een naaldlager zou wel kunnen maar of dat langer mee gaat is de vraag. Als daar water in komt gaat het roesten en dan heb je meer problemen dan met deze bussen. En een naaldlager heeft minder oppervlak , alleen de pennetjes dus in dat opzicht zou ik ook zeggen dat je toch meer hebt aan DU bussen.
Wat ik bij Fox wel zie is dat je ook bussen geheel uit kunstof hebt , alleen vraag ik mij af of dat beter gaat werken.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=251
Maar past dus helaas niet in een RS demper, ik hoopte eigenlijk dat die uitwisselbaar zouden zijn.
Die "rode" bushings gaan wel een tijdje mee maar op een gegeven moment is de gladde laag doorgesleten en moeten ze vervangen worden. Ik voel een klein beetje speling op het onderste oog dus dat zal bij mijn fiets nu het geval zijn.
Ik wist dat er iets als die Huber bushings bestond, maar was de naam vergeten. Thanks for reminding!
Denk dat ik die bestel, meteen met een reserve busje voor over een paar jaar (fiets & demper hebben tot nu toe een kleine 5.500km op de klok).
Huber biedt bij de 40mm breedte van mijn demper zowel de optie met twee helften aan als de optie met een doorlopende as. Natuurlijk meteen de beste kiezen
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Het is gewoon uitwisselbaar, Fox en Rockshox.
Enkel de gele Fox bussen hebben een kraag en daarop zijn de lengtes van de bussen afgestemd.
Je kunt dus gewoon een compleet setje van Fox kopen in de maat die je nodig hebt.
Naaldlager lijkt me onzinnig, er is daar geen of nauwelijks een draaiende beweging.
Er bestaan trouwens ook kunstof alternatieven voor de metalen Rockshox bus. Zonder kraag dus, zodat je je huidige hardware kunt blijven gebruiken. Bijvoorbeeld hier
Enkel de gele Fox bussen hebben een kraag en daarop zijn de lengtes van de bussen afgestemd.
Je kunt dus gewoon een compleet setje van Fox kopen in de maat die je nodig hebt.
Naaldlager lijkt me onzinnig, er is daar geen of nauwelijks een draaiende beweging.
Er bestaan trouwens ook kunstof alternatieven voor de metalen Rockshox bus. Zonder kraag dus, zodat je je huidige hardware kunt blijven gebruiken. Bijvoorbeeld hier
-
- Moderator
- Berichten: 16813
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Scheisse, ik heb net op de bestelknop bij Huber geklikt
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
En die site van offsetbushings kende ik dan weer niet… dank, ga ik onthouden!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 16813
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Gisteren de Huber bushings binnen gekregen. Met twee (meebestelde) reserve kunststof glijlagers dus als het goed is kunnen we even vooruit. Als je in de hand dat glijlagertje over de as schuift gaat dat erg licht, er zit feitelijk al een minimale speling op.
Ik vroeg me af of dat zo hoorde dus ik heb even gemaild en kreeg binnen een half uur al antwoord: dat hoort zo.
Bij het in de demper persen van het glijlager wordt de passing strakker. Je kunt de as dan nog wel met de hand door het lager duwen, maar voor een perfecte passing zou het dan eigenlijk niet meer mogelijk moeten zijn de as met de hand te verdraaien.
We gaan het vanzelf zien
Dit setje is 40mm breed en voor een 8mm bout. Die twee alu eindcaps zijn in geanodiseerde kleurtjes (waaronder zwart) te krijgen voor de liefhebbers.
Ik vroeg me af of dat zo hoorde dus ik heb even gemaild en kreeg binnen een half uur al antwoord: dat hoort zo.
Bij het in de demper persen van het glijlager wordt de passing strakker. Je kunt de as dan nog wel met de hand door het lager duwen, maar voor een perfecte passing zou het dan eigenlijk niet meer mogelijk moeten zijn de as met de hand te verdraaien.
We gaan het vanzelf zien
Dit setje is 40mm breed en voor een 8mm bout. Die twee alu eindcaps zijn in geanodiseerde kleurtjes (waaronder zwart) te krijgen voor de liefhebbers.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 16813
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik heb het spul nog niet uit elkaar gehaald, dus dat weet ik niet.
Maar ik wist ook niet zeker of de Huber glijlagers een op een uitwisselbaar zijn met de originele "rode" bus dus heb het zekere voor het onzekere genomen en een complete kit besteld.
Maar ik wist ook niet zeker of de Huber glijlagers een op een uitwisselbaar zijn met de originele "rode" bus dus heb het zekere voor het onzekere genomen en een complete kit besteld.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After