Hope remmen raken steeds verontreinigd

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb een paar fietsen hangen in mijn fietsenhok, allen met Hope remmen. Mijn patientZERO heeft een MonoM4 klauw aan de voorkant en een MonoMini aan de achterkant. De remblokken van deze fiets raken steeds verontreinigd met 'iets'. Na een maandje beginnen ze te piepen en na 2 maanden valt er vrijwel niet mee te remmen. Ik heb de blokken voor nu even onder de brander gehouden en alle olie er afgebrand, maar dat moet ik ook niet te vaak doen, niet goed voor de hechting van de remvoering aan het plaatje. Nieuwe remblokken zijn erg slecht te krijgen voor deze remmen.

Op mijn Rocky Mountain zitten X2 remmen waar ik al 10 jaar niet naar omgekeken heb (afgezien van een keertje nieuwe blokken omdat ze op zijn). Ik snap niet helemaal waarom de blokken op de P0 steeds vuil raken. Normaal zou je verwachten dat er iets lekt, maar ik zie niet meteen waar. De remklauw lijkt netjes schoon.

Wat is handig om te vervangen? De seals van de zuigers wellicht, of ook meteen de zuiger zelf? Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

zonoskar schreef: do 20 januari 2022, 01:00 Ik heb een paar fietsen hangen in mijn fietsenhok, allen met Hope remmen. Mijn patientZERO heeft een MonoM4 klauw aan de voorkant en een MonoMini aan de achterkant. De remblokken van deze fiets raken steeds verontreinigd met 'iets'. Na een maandje beginnen ze te piepen en na 2 maanden valt er vrijwel niet mee te remmen. Ik heb de blokken voor nu even onder de brander gehouden en alle olie er afgebrand, maar dat moet ik ook niet te vaak doen, niet goed voor de hechting van de remvoering aan het plaatje. Nieuwe remblokken zijn erg slecht te krijgen voor deze remmen.

Op mijn Rocky Mountain zitten X2 remmen waar ik al 10 jaar niet naar omgekeken heb (afgezien van een keertje nieuwe blokken omdat ze op zijn). Ik snap niet helemaal waarom de blokken op de P0 steeds vuil raken. Normaal zou je verwachten dat er iets lekt, maar ik zie niet meteen waar. De remklauw lijkt netjes schoon.

Wat is handig om te vervangen? De seals van de zuigers wellicht, of ook meteen de zuiger zelf? Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Mono* klinkt als zeker 10j oud, ik zou eerst de seals een keer vervangen. De zuigers zijn vrij slijtage arm volgens mij itt de seals.
Verder is het ook niet zo gek veel werk. Ik heb eens een gescheurde X2 klauw gehad, maar hoe groot is de kans dat ze beide kapot zijn?
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Klinkt inderdaad als de seals.
Ik heb deze combinatie ook ooit gehad en bij een oude rem problemen met de seals.
Ik kreeg dat niet goed opgelost. Heb toen wel geleerd dat je super voorzichtig moet zijn op de oppervlakken waar die seals langs lopen.

Als ik mij niet vergis heb ik nog wel wat tooltjes liggen voor die remmen (weet vrijwel zeker dat ik de sterdoppen heb om de calipers open te maken)
Bij interesse stuur me maar een PM dan ga ik zoeken.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, klinkt als zwetende seals.
Heb het gehad bij Juicys.
Als de fiets een tijdje stil had gestaan gleden de remmen door ipv. te bijten.
En Piepen.
De hendels bleven hard aanvoelen.
Ik kon de blokjes ook altijd reanimeren.
Vaak was remmen reiniger en opnieuw inremmen al genoeg, maar ook wel eens de brander er op gezet.

Een ander setje Juicys begon zelfs te lekken bij vorst. (seals werden dan hard?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ok, nu nog seals zien te krijgen dan. Tooltjes om de remmen te openen heb ik al, dus bedankt voor het aanbod, maar niet nodig.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

zonoskar schreef: do 20 januari 2022, 20:45 Ok, nu nog seals zien te krijgen dan. Tooltjes om de remmen te openen heb ik al, dus bedankt voor het aanbod, maar niet nodig.
Mocht het lastig worden om nog wat te vinden: Ik heb wel goeie ervaringen met Lucas van Cycledreams in Arnhem. Als je mazzel hebt, heeft hij het liggen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dit was wel altijd het sterke punt van Hope. Wiggle/CRC hebben de seal kits voor de mono M4 caliper en de hendels op de site, niet super helder maar er lijkt ook voorraad te zijn :

https://www.wiggle.nl/hope-afdichtingss ... hijfremmen

https://www.wiggle.nl/hope-lever-rebuil ... ono-series

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

+1 voor seals.

indicaties voor matige seals:
Balg van reservoir is bijna vacuum naar beneden getrokken. Natuurlijk niet echt vacuum maar als de vloeistof verdwijnt moet die ergens vandaan komen.
Soms wat grijs slijpsel bij de blokken, na rijden in de regen.
Matige prestaties remmen. Ze remmen per Newton aan de remhendel niet zo hard als sommige concurrenten, ze moeten wel prima met 1 vinger te bedienen zijn en ook in bikepark of extremer.
Troebele vloeistof in reservoir duid op matige seals rempomp.

Pas nog de seals van m'n achterste V4 vervangen, die remset had ik 2e hands. Had ik eerder moeten doen, echt een enorm verschil.

Misschien dat seals sneller verouderen als de remvloeistof niet goed is. Oud of te veel vocht er in.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

de hele oude mono's hadden nog metalen zuigertjes. Deze waren niet probleemloos (lekken etc) Als er geen structurele schade aan de calipers is zou ik zeggen zuigers en seals vervangen en je kan er voor relatief weinig geld weer jaren tegenaan.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ik zal eens in mn onderdelenbak gaan snuffelen.
Volgens mij heb ik nog wat reserve onderdelen/blokken voor die remmen liggen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb even voor mezelf bevestigd dat het gaat om MonoM4 voor en MonoMini achter. Ik heb al eens een keer verkeerde remblokken besteld, dus deze keer wou ik zeker zijn. Nu zijn de seals op Wiggle natuurlijk uitverkocht voor de Mini.

Afbeelding

Afbeelding
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

https://www.bike24.com/p2135069.html Losse seal. https://r2-bike.com/HOPE-Piston-Seal-fo ... er-HBSP118 Mini

Volgens mij is de Mono Mini ook op voorraad.

Voor identificatie en informatie;
https://www.hopetech.com/product-documents/brakes/
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nice! Seals zijn onderweg.
Plaats reactie