Ik heb een paar fietsen hangen in mijn fietsenhok, allen met Hope remmen. Mijn patientZERO heeft een MonoM4 klauw aan de voorkant en een MonoMini aan de achterkant. De remblokken van deze fiets raken steeds verontreinigd met 'iets'. Na een maandje beginnen ze te piepen en na 2 maanden valt er vrijwel niet mee te remmen. Ik heb de blokken voor nu even onder de brander gehouden en alle olie er afgebrand, maar dat moet ik ook niet te vaak doen, niet goed voor de hechting van de remvoering aan het plaatje. Nieuwe remblokken zijn erg slecht te krijgen voor deze remmen.
Op mijn Rocky Mountain zitten X2 remmen waar ik al 10 jaar niet naar omgekeken heb (afgezien van een keertje nieuwe blokken omdat ze op zijn). Ik snap niet helemaal waarom de blokken op de P0 steeds vuil raken. Normaal zou je verwachten dat er iets lekt, maar ik zie niet meteen waar. De remklauw lijkt netjes schoon.
Wat is handig om te vervangen? De seals van de zuigers wellicht, of ook meteen de zuiger zelf? Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Hope remmen raken steeds verontreinigd
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 294
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Mono* klinkt als zeker 10j oud, ik zou eerst de seals een keer vervangen. De zuigers zijn vrij slijtage arm volgens mij itt de seals.zonoskar schreef: ↑do 20 januari 2022, 01:00 Ik heb een paar fietsen hangen in mijn fietsenhok, allen met Hope remmen. Mijn patientZERO heeft een MonoM4 klauw aan de voorkant en een MonoMini aan de achterkant. De remblokken van deze fiets raken steeds verontreinigd met 'iets'. Na een maandje beginnen ze te piepen en na 2 maanden valt er vrijwel niet mee te remmen. Ik heb de blokken voor nu even onder de brander gehouden en alle olie er afgebrand, maar dat moet ik ook niet te vaak doen, niet goed voor de hechting van de remvoering aan het plaatje. Nieuwe remblokken zijn erg slecht te krijgen voor deze remmen.
Op mijn Rocky Mountain zitten X2 remmen waar ik al 10 jaar niet naar omgekeken heb (afgezien van een keertje nieuwe blokken omdat ze op zijn). Ik snap niet helemaal waarom de blokken op de P0 steeds vuil raken. Normaal zou je verwachten dat er iets lekt, maar ik zie niet meteen waar. De remklauw lijkt netjes schoon.
Wat is handig om te vervangen? De seals van de zuigers wellicht, of ook meteen de zuiger zelf? Of zou er iets anders aan de hand zijn?
Verder is het ook niet zo gek veel werk. Ik heb eens een gescheurde X2 klauw gehad, maar hoe groot is de kans dat ze beide kapot zijn?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Klinkt inderdaad als de seals.
Ik heb deze combinatie ook ooit gehad en bij een oude rem problemen met de seals.
Ik kreeg dat niet goed opgelost. Heb toen wel geleerd dat je super voorzichtig moet zijn op de oppervlakken waar die seals langs lopen.
Als ik mij niet vergis heb ik nog wel wat tooltjes liggen voor die remmen (weet vrijwel zeker dat ik de sterdoppen heb om de calipers open te maken)
Bij interesse stuur me maar een PM dan ga ik zoeken.
Ik heb deze combinatie ook ooit gehad en bij een oude rem problemen met de seals.
Ik kreeg dat niet goed opgelost. Heb toen wel geleerd dat je super voorzichtig moet zijn op de oppervlakken waar die seals langs lopen.
Als ik mij niet vergis heb ik nog wel wat tooltjes liggen voor die remmen (weet vrijwel zeker dat ik de sterdoppen heb om de calipers open te maken)
Bij interesse stuur me maar een PM dan ga ik zoeken.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, klinkt als zwetende seals.
Heb het gehad bij Juicys.
Als de fiets een tijdje stil had gestaan gleden de remmen door ipv. te bijten.
En Piepen.
De hendels bleven hard aanvoelen.
Ik kon de blokjes ook altijd reanimeren.
Vaak was remmen reiniger en opnieuw inremmen al genoeg, maar ook wel eens de brander er op gezet.
Een ander setje Juicys begon zelfs te lekken bij vorst. (seals werden dan hard?)
Heb het gehad bij Juicys.
Als de fiets een tijdje stil had gestaan gleden de remmen door ipv. te bijten.
En Piepen.
De hendels bleven hard aanvoelen.
Ik kon de blokjes ook altijd reanimeren.
Vaak was remmen reiniger en opnieuw inremmen al genoeg, maar ook wel eens de brander er op gezet.
Een ander setje Juicys begon zelfs te lekken bij vorst. (seals werden dan hard?)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 294
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Mocht het lastig worden om nog wat te vinden: Ik heb wel goeie ervaringen met Lucas van Cycledreams in Arnhem. Als je mazzel hebt, heeft hij het liggen.
Dit was wel altijd het sterke punt van Hope. Wiggle/CRC hebben de seal kits voor de mono M4 caliper en de hendels op de site, niet super helder maar er lijkt ook voorraad te zijn :
https://www.wiggle.nl/hope-afdichtingss ... hijfremmen
https://www.wiggle.nl/hope-lever-rebuil ... ono-series
Enjoy!!
https://www.wiggle.nl/hope-afdichtingss ... hijfremmen
https://www.wiggle.nl/hope-lever-rebuil ... ono-series
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- JW
- Mountainbike Junk
- Berichten: 281
- Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron
+1 voor seals.
indicaties voor matige seals:
Balg van reservoir is bijna vacuum naar beneden getrokken. Natuurlijk niet echt vacuum maar als de vloeistof verdwijnt moet die ergens vandaan komen.
Soms wat grijs slijpsel bij de blokken, na rijden in de regen.
Matige prestaties remmen. Ze remmen per Newton aan de remhendel niet zo hard als sommige concurrenten, ze moeten wel prima met 1 vinger te bedienen zijn en ook in bikepark of extremer.
Troebele vloeistof in reservoir duid op matige seals rempomp.
Pas nog de seals van m'n achterste V4 vervangen, die remset had ik 2e hands. Had ik eerder moeten doen, echt een enorm verschil.
Misschien dat seals sneller verouderen als de remvloeistof niet goed is. Oud of te veel vocht er in.
indicaties voor matige seals:
Balg van reservoir is bijna vacuum naar beneden getrokken. Natuurlijk niet echt vacuum maar als de vloeistof verdwijnt moet die ergens vandaan komen.
Soms wat grijs slijpsel bij de blokken, na rijden in de regen.
Matige prestaties remmen. Ze remmen per Newton aan de remhendel niet zo hard als sommige concurrenten, ze moeten wel prima met 1 vinger te bedienen zijn en ook in bikepark of extremer.
Troebele vloeistof in reservoir duid op matige seals rempomp.
Pas nog de seals van m'n achterste V4 vervangen, die remset had ik 2e hands. Had ik eerder moeten doen, echt een enorm verschil.
Misschien dat seals sneller verouderen als de remvloeistof niet goed is. Oud of te veel vocht er in.
de hele oude mono's hadden nog metalen zuigertjes. Deze waren niet probleemloos (lekken etc) Als er geen structurele schade aan de calipers is zou ik zeggen zuigers en seals vervangen en je kan er voor relatief weinig geld weer jaren tegenaan.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Ik zal eens in mn onderdelenbak gaan snuffelen.
Volgens mij heb ik nog wat reserve onderdelen/blokken voor die remmen liggen.
Volgens mij heb ik nog wat reserve onderdelen/blokken voor die remmen liggen.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Ik heb even voor mezelf bevestigd dat het gaat om MonoM4 voor en MonoMini achter. Ik heb al eens een keer verkeerde remblokken besteld, dus deze keer wou ik zeker zijn. Nu zijn de seals op Wiggle natuurlijk uitverkocht voor de Mini.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2178
- Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
- Mijn mountainbike: Isn't dead.
https://www.bike24.com/p2135069.html Losse seal. https://r2-bike.com/HOPE-Piston-Seal-fo ... er-HBSP118 Mini
Volgens mij is de Mono Mini ook op voorraad.
Voor identificatie en informatie;
https://www.hopetech.com/product-documents/brakes/
Volgens mij is de Mono Mini ook op voorraad.
Voor identificatie en informatie;
https://www.hopetech.com/product-documents/brakes/