Fox 34 zelf onderhoud - welke tools echt nodig? Shox Removal Tool?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
nicolai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: do 4 november 2004, 23:01

Hier kan je een betaalbare Fox removal tool bestellen.

https://bitul.pl/en_GB/c/FORKS-FK/16
Als je niet kan graven, ga dan ook niet dirten.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

nicolai schreef: wo 23 februari 2022, 15:47 Hier kan je een betaalbare Fox removal tool bestellen.

https://bitul.pl/en_GB/c/FORKS-FK/16
Dat gaan we zien. :D Dit weekend bestelling geplaatst en doos is nu onderweg.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

emeel schreef: wo 23 februari 2022, 19:02
nicolai schreef: wo 23 februari 2022, 15:47 Hier kan je een betaalbare Fox removal tool bestellen.

https://bitul.pl/en_GB/c/FORKS-FK/16
Dat gaan we zien. :D Dit weekend bestelling geplaatst en doos is nu onderweg.
Zojuist aangekomen en ziet er goed uit! Snel maar eens uitproberen.
Gebruikersavatar
nicolai
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: do 4 november 2004, 23:01

:-q
Als je niet kan graven, ga dan ook niet dirten.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Gewoon stuk alu gebruiken als drijver, als het maar een zacht metaal is.

Als je het tool hebt wel zover mogelijk erop draaien, anders is de schroefdraad zo defect
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Ik ga in mijn vakantie ook voor het eerst mijn Fox 34 vork servicen (lower leg service). Moet wel lukken. Ik weet dat ik bovengenoemde tool niet perse nodig heb, maar gezien de prijs van de bitul tool(s) wil ik die eigenlijk toch wel aanschaffen.

Als ik op de Fox website bekijk heb ik voor de service van een Fox 34 een Fox 398-00-681 - tool nodig voor de "spring - side" (8mm draad) en een Fox 398-00-682 - tool nodig voor de "damper - side" (10mm draad). Bitul heeft voor beide tools betaalbare alternatieven.

Ik heb een andere vork dat TS en ook een andere dan de meeste youtube video's van Fox vork service. Het betreft namelijk een stepcast vork. Om precies te zijn: "Fox Performance Elite Sc Series 34 FLOAT 29 110 FIT4 2021". Dat is de standaard vork uit mijn Canyon Lux.
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen stepcast en non-stepcast, maar ik zie wel dat de moer van de demperzijde bij mij veel dieper in de vork ligt dan bij de fox handleidingen en de youtube video's van non-stepcast vorken.

Als ik de vork van de onderkant bekijk zie ik bij mezelf aan de veerzijde inderdaad een moer waar een 10mm dop op past. Daarin zie ik een draadeind van 8mm.
Als ik de rebound knop verwijder en de de vork aan de demperzijde bekijke zie ik ook een moer waar een 10mm dop op past en het draadeindje wat door die moer gaat lijkt ook 8mm. (valt niet goed te meten omdat dit wat dieper in de vorkpoten zit, en omdat er nog een pen uitsteekt waar de reboundknop op geschroefd kan worden).
Voor mijn gevoel heb ik dus enkel de Fox 398-00-681 tool (8mm) nodig (voor beide kanten dus). Volgens de Fox handleidingen die ik kan vinden is die tool enkel aan beide kanten bruikbaar bij Fox 32. Voor Fox 34 en hoger is er bij de demperzijde dus een dikkere sleutel nodig.

Hopelijk heb ik een beetje op een begrijpbare manier uitgelegd.
Heeft één van jullie ervaring met de service van een Fox 34 SC 2021 vork? En kan diegene bevestigen of ik aan de demperzijde een 8 mm tool nodig heb (of toch de 10).
Alvast dank
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Vandaag mijn Fox 32 100mm uit 2016 los gehaald voor een lower leg service. Dat is nu de 2e keer in +- 10000 km. Vorige keer ook zelf gedaan. Hoort vaker maar dat komt er niet van en ik rij zelden in echt smerige omstandigheden.
Wat opviel en waar ik van schrok is dat de linker poot (luchtkamerkant) veel smeriger was. Een rare aanslag onder de bovenste geleidebus, binnenkant van de vorkpoot (aluminium)lijkt ook wel wat aangetast want is ruw en kan daar ook witte aanslag wegkrabben en de Kashima van de poot heeft een beschadiging maar nog onder de bovenste geleidebus. Zal wel langs de 2e geleidebus gaan bij inveren. Heeft dus gelukkig geen gevolgen voor de werking want is ruim onder de keerring.
Het lijkt wel of het aluminium gecorrodeerd is. Olie zat er nog in en een hogedrukspuit gebruik ik niet. Wel af en toe de tuinslang maar dat is niet vaak.
Iemand een id wat hier aan de hand kan zijn? Ja vaker onderhoud maar de andere poot is mooi glad van binnen en schoon.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

2x in 6 jaar is ook te weinig, ik doe het 2x per jaar
nieuwe glijbussen laten plaatsen, verwacht dat het dan nog wel ff meekan, vaak is wel als de poot is aangetast dat het niet meer te stoppen is
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zelf gebruik ik aan de luchtkamer kant altijd een drupje olie 5ml maximaal en vet ik alle onderdelen goed in :-q ook waar geen wrijving is, maar ivm corrosie :-q
Letop: echt belangrijk is, je moet weten of alle vork afdichtingen van PU materiaal zijn (meestal moeilijk te achterhalen) :( en weet je het niet geen probleem, gebruik dan siliconen vet :-q
Nooit meer corrosie/oxidatie aanslag :-q
Deze hieronder kun je makkelijk bij iedere bouwmarkt kopen :wink:
https://www.griffon.nl/nl/product.1233462
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

emeel schreef: wo 23 februari 2022, 19:02
Dat gaan we zien. :D Dit weekend bestelling geplaatst en doos is nu onderweg.
Topic is lichtelijk afgestoft zag ik zojuist :D
Maarhùh.....is het nog allemaal gelukt :-? Tools en Servicen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Mario070 schreef: di 8 november 2022, 08:44
emeel schreef: wo 23 februari 2022, 19:02
Dat gaan we zien. :D Dit weekend bestelling geplaatst en doos is nu onderweg.
Topic is lichtelijk afgestoft zag ik zojuist :D
Maarhùh.....is het nog allemaal gelukt :-? Tools en Servicen :-q
Zeker. Vork is nu 2 keer uit en in elkaar geweest.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ook spullen besteld om onderhoud aan de vork te plegen fox32
Olie, nieuwe rubbers dustseals en een plaatstool op ali.

De demper verwijderen doe ik wel zoals het op youtube ook staat.

Ben benieuwd of het gaat lukken en of ik daarna verschil merk en demper gaat natuurlijk heel geleidelijk achteruit........
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

hwpaints schreef: ma 7 november 2022, 22:38 2x in 6 jaar is ook te weinig, ik doe het 2x per jaar
nieuwe glijbussen laten plaatsen, verwacht dat het dan nog wel ff meekan, vaak is wel als de poot is aangetast dat het niet meer te stoppen is
Klopt hoor. Ik heb meerdere fietsen dus niet altijd met deze fiets op pad. Heb de boel schoon gemaakt en de sponsjes en de keerringen vervangen. Over een jaartje maar weer eens kijken.
"This species has amused itself to death"
sandercl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 16:55

Ik vind dit zelf ook een zeer Interessant topic.
Ik heb een paar weken geleden ook voor de eerste keer mijn pike ultimate een lower leg service gedaan en dat is zeer goed meegevallen.

Nu is mijn demper aan de beurt.
Een rockshox deluxe select plus.
Heb al de nodig tools gekocht behalve de olie.
Daar loop ik een beetje vast, in de service manual staat dat ik maxima extra 15 w 50 moet gebruiken.
Die is enkel in 1 liter te verkrijgen en kost rond de 38 euro per liter, wat ik best veel vind want beschik maar over 1 shock. En ik zou maar 2 ml per beurt nodig hebben.

Er staat ook dat ik maxima Plush dynamic light (wat 7.5 wt zou zijn) kan gebruiken. Die is wel in 120 ml te verkrijgen.
Ik ken niet veel van olie maar dat zijn toch 2 totaal verschillende oliën?
Plaats reactie