Aandraaien crankstel zorgt voor stroef draaiende trapas

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 507
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

kermit schreef: di 29 maart 2022, 09:10 Als ik foto 3 zo bekijk vraag ik me af of ik naar een miljoenen jaren oud fossiel zit te kijken of naar een -ooit glanzend gelakte- framebuis :D
Als ik zo mijn lagers zou moeten vervangen zou ik mezelf toch echt een draai om de oren geven :o
Je maakt toch eerst alles schoon voor dat je iets gaat vervangen?
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

We hebben ook een Quote button.
Herkenbaar aan " deze

Je kan ook typen

Code: Selecteer alles

[quote]STUKJE TEKST[/quote]
En zit er een kettingkast op?
Ik zie een rare beugel
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Netional schreef: ma 28 maart 2022, 13:40 Mijn oude vierkante trapas was een Shimano BB-UN40-K
Deze heb ik laten vervangen door een Hulzebos BSA ST.cups

Vervolgens heb ik zelf mijn Shimano crank FC-MT101 gemonteerd.
Ik sla vooral hier op aan. Door wie, waarom deze en hoe nu verder zouden mijn vragen zijn.

Als de FM dit gedaan heeft waarom zelf zoeken naar een oplossing? Waarom vervangen voor een andere BB dan de originele?

Dan de vraag waarom de crank stroever gaat lopen. Je draait de cranks vast met een inbusbout. Deze heeft een bepaalde lengte en doordat je de crank verder op de as draait dan de bedoeling (er moet meer ruimte overblijven tussen frame en crank) zit je aan het einde van de schroefdraad en dit geeft op dat deel uitzetting van de as en dus druk op de lagers.

Dat is mijn theorie dus probeer het eens met kortere inbusbouten om te kijken of je dan nog hetzelfde probleem hebt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Netional
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 maart 2022, 13:19

En zit er een kettingkast op? Ik zie een rare beugel
Noop, ik weet niet precies waar die beugel voor is, maar hij zit niet in de weg.
Als de FM dit gedaan heeft waarom zelf zoeken naar een oplossing? Waarom vervangen voor een andere BB dan de originele?
Waarschijnlijk had de fietsenmaker niet precies dezelfde op voorraad. Het was voor het eerst dat ik de trapas liet vervangen, had geen idee dat dat problemen op zou kunnen leveren.
Je draait de cranks vast met een inbusbout. Deze heeft een bepaalde lengte en doordat je de crank verder op de as draait dan de bedoeling (er moet meer ruimte overblijven tussen frame en crank) zit je aan het einde van de schroefdraad en dit geeft op dat deel uitzetting van de as en dus druk op de lagers.
Ik heb de inbusbout verwijderd om de crank extractor aan te kunnen brengen. Hij liep toen nog steeds stroef. Iedere keer als ik een paar slagen gedraaid had aan de crank extractor begon ie gelijdelijk aan steeds soepeler te draaien.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4703
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Maar als de FM de BB heeft vervangen en het werkt daarna niet zou ik gewoon teruggaan en hem om uitleg/oplossing vragen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Netional schreef: ma 28 maart 2022, 13:40 Mijn oude vierkante trapas was een Shimano BB-UN40-K
Deze heb ik laten vervangen door een Hulzebos BSA ST.cups
hanjovdberg schreef: di 29 maart 2022, 20:29 Waarom vervangen voor een andere BB dan de originele?
Die worden niet meer gemaakt. Wel heeft Shimano een vervanger op de markt die, zeker op fietsvakantie, mijn voorkeur zou hebben boven een merk wat ik vooral ken uit de Elfstedentocht van 1997, al was dat met -sch ;)
ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 maart 2022, 13:50
En zit er een kettingkast op?
Ik zie een rare beugel
Dat zou best een overblijfsel kunnen zijn van een kettingkast ja, gezien merk en type van de fiets:
Netional schreef: di 29 maart 2022, 10:58 Deze fiets staat vaak onbewaakt, zowel op fietsvakanties als in de stad. Het is een Santos str01.
Als er een bevestigingsbeugel voor een kettingkast bij de trapas gemonteerd wordt dan is dat ook weer een extra spacer aan de zijkant. En, zeker als het verbogen is, ook iets waar ketting, tandwiel en/of crank op kan aanlopen.
Netional
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 maart 2022, 13:19

Als er een bevestigingsbeugel voor een kettingkast bij de trapas gemonteerd wordt dan is dat ook weer een extra spacer aan de zijkant. En, zeker als het verbogen is, ook iets waar ketting, tandwiel en/of crank op kan aanlopen.
De beugel bevindt zich aan de buitenkant van de behuizing van de trapas. Dus hier hoeft verder niks mee te gebeuren bij het vervangen van de trapas.
Ik ben er zeker van dat het de lagers zijn die onder spanning worden gezet. Als ik de crank met de hand ronddraai voel ik heel duidelijk die balletjes. Als ergens iets zou aanlopen voelt het heel anders.
De enige verklaring die ik kan bedenken is dat door het klemmen van de crank op de trapas het metaal van de trapas naast de crank gaat uitzetten of zijwaarts onder spanning wordt gezet. Te vergelijken met als je een tube tandpasta in het midden samen knijpt, dan verhoogt dat de druk aan de uiteinden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Een trapas is niet van tandpasta.
Vorsprung durch Pedantik.
Netional
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 maart 2022, 13:19

Om dit onderwerp nog even af te ronden:

Ik heb besloten om de trapas te vervangen. De trapas die problemen gaf eruit gehaald. Dit was een 118 mm lange Hulzebos trapas (en geen 116 mm zoals ik eerder aangaf in dit topic, dat was info van de fietsenmaker):
https://drive.google.com/file/d/1LrGFRP ... di08T/view

Vervolgens een Shimano BB-UN300 erin gezet met bijna dezelfde specificaties als de Hulzebos trapas. Nu kan ik wel het crankstel hard aandraaien met de voorgeschreven hoeveelheid torque. Hij blijft soepel lopen.
https://drive.google.com/file/d/1bl8rqs ... pEZfN/view

Ik zie 2 verschillen die het probleem misschien kunnen verklaren:
Hulzebos is 118 mm lang, Shimano is 117,5 mm lang. Ik zou wel verwachten dat de kortere de problemen zou geven ipv de langere, dus dit is het waarschijnlijk niet.
Het 2e verschil is dat de Hulzebos een geleidelijke verdikking van de trapas heeft:
https://drive.google.com/file/d/1piiOxU ... XYUA2/view
Terwijl de Shimano aan de driveside een ring heeft die het crankstel geheid tegenhoudt bij aandraaien (foto is iets andere dan die van mij maar bij mij zelfde ring):
https://www.12gobiking.nl/media/fit?wid ... erkant.jpg

Dus het lijkt erop dat bij het hard aandraaien van het crankstel deze bij de Hulzebos een beetje over die verdikking heen gaat en dan aanlopen van de kogellagers veroorzaakt. Het zal niet voor niets zijn dat Shimano zo’n ring daar heeft aangebracht.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Alien schreef: wo 30 maart 2022, 18:24 Een trapas is niet van tandpasta.
deze mag op een tegeltje :D

die krassen links op de foto van die hulzebos zijn ook niet helemaal ok lijkt me.. ik denk dat die niet helemaal met de juiste toleranties is gemaakt.. (of is het vet..???)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als die ring op de Shimano as de crank inderdaad tegenhoudt zal hij waarschijnlijk niet vast genoeg zitten. De bedoeling is dat de crankarm zichzelf op de as klemt en als hij niet ver genoeg op de as kan schuiven gebeurd dat dus niet (voldoende). Ik zou je aanraden regelmatig te controleren of de crankarm niet losser begint te raken.

Want als dat gebeurd zal het gat in de crankarm langzaam ruimer worden, het alu van de crank is immers veel zachter dan het staal van de as. En als dat gat uitlubbert is het einde crank, rijp voor de bin.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

118 is een afwijkende maat.
Het is bij Shimano cranks "altijd" 113 of 122(121,5).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Netional
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 28 maart 2022, 13:19

Als die ring op de Shimano as de crank inderdaad tegenhoudt zal hij waarschijnlijk niet vast genoeg zitten.
De crank zit idd tegen de ring. Hopelijk heeft Shimano het zo uitgekiend dat je bij de voorgeschreven hoeveelheid torque precies bij die ring uitkomt.
Het is bij Shimano cranks "altijd" 113 of 122(121,5).
Mijn oude trapas (voor mijn tijdelijke Hulzebos) heeft er minimaal vanaf 2013 ingezeten en had ook zo'n verdikking en was ook 117,5 mm:
https://drive.google.com/file/d/1rB9BEm ... zDFRY/view
En verder geen problemen gehad met de cranks, ze werden per 3 jaar preventief vervangen. De trapas is ook preventief vervangen dit jaar, ook daar geen klachten. Het kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar er een verkeerde lengte trapas in heeft gezet. Ik ga er maar van uit dat het zo goed is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Netional schreef: ma 16 mei 2022, 16:11
Als die ring op de Shimano as de crank inderdaad tegenhoudt zal hij waarschijnlijk niet vast genoeg zitten.
De crank zit idd tegen de ring. Hopelijk heeft Shimano het zo uitgekiend dat je bij de voorgeschreven hoeveelheid torque precies bij die ring uitkomt.
Dat is denk ik moeilijk precies uit te kienen, gezien de productietoleranties bij cranks. En misschien ook wel door verschillende hardheden van het voor de crank gebruikte alu, waardoor de ene crank marginaal verder op de as schuift dan de andere (bij hetzelfde aantrekkoppel).

Maar ik moet toegeven dat ik zo niet weet wat het doel van die ring is ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is waarschijnlijk een krimp ring.
Die houdt allen van L naar R bij elkaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie