Als ik zo mijn lagers zou moeten vervangen zou ik mezelf toch echt een draai om de oren geven
Je maakt toch eerst alles schoon voor dat je iets gaat vervangen?
Als ik zo mijn lagers zou moeten vervangen zou ik mezelf toch echt een draai om de oren geven
Code: Selecteer alles
[quote]STUKJE TEKST[/quote]
Ik sla vooral hier op aan. Door wie, waarom deze en hoe nu verder zouden mijn vragen zijn.
Noop, ik weet niet precies waar die beugel voor is, maar hij zit niet in de weg.En zit er een kettingkast op? Ik zie een rare beugel
Waarschijnlijk had de fietsenmaker niet precies dezelfde op voorraad. Het was voor het eerst dat ik de trapas liet vervangen, had geen idee dat dat problemen op zou kunnen leveren.Als de FM dit gedaan heeft waarom zelf zoeken naar een oplossing? Waarom vervangen voor een andere BB dan de originele?
Ik heb de inbusbout verwijderd om de crank extractor aan te kunnen brengen. Hij liep toen nog steeds stroef. Iedere keer als ik een paar slagen gedraaid had aan de crank extractor begon ie gelijdelijk aan steeds soepeler te draaien.Je draait de cranks vast met een inbusbout. Deze heeft een bepaalde lengte en doordat je de crank verder op de as draait dan de bedoeling (er moet meer ruimte overblijven tussen frame en crank) zit je aan het einde van de schroefdraad en dit geeft op dat deel uitzetting van de as en dus druk op de lagers.
Die worden niet meer gemaakt. Wel heeft Shimano een vervanger op de markt die, zeker op fietsvakantie, mijn voorkeur zou hebben boven een merk wat ik vooral ken uit de Elfstedentocht van 1997, al was dat met -sch
Dat zou best een overblijfsel kunnen zijn van een kettingkast ja, gezien merk en type van de fiets:ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 29 maart 2022, 13:50
En zit er een kettingkast op?
Ik zie een rare beugel
Als er een bevestigingsbeugel voor een kettingkast bij de trapas gemonteerd wordt dan is dat ook weer een extra spacer aan de zijkant. En, zeker als het verbogen is, ook iets waar ketting, tandwiel en/of crank op kan aanlopen.
De beugel bevindt zich aan de buitenkant van de behuizing van de trapas. Dus hier hoeft verder niks mee te gebeuren bij het vervangen van de trapas.Als er een bevestigingsbeugel voor een kettingkast bij de trapas gemonteerd wordt dan is dat ook weer een extra spacer aan de zijkant. En, zeker als het verbogen is, ook iets waar ketting, tandwiel en/of crank op kan aanlopen.
De crank zit idd tegen de ring. Hopelijk heeft Shimano het zo uitgekiend dat je bij de voorgeschreven hoeveelheid torque precies bij die ring uitkomt.Als die ring op de Shimano as de crank inderdaad tegenhoudt zal hij waarschijnlijk niet vast genoeg zitten.
Mijn oude trapas (voor mijn tijdelijke Hulzebos) heeft er minimaal vanaf 2013 ingezeten en had ook zo'n verdikking en was ook 117,5 mm:Het is bij Shimano cranks "altijd" 113 of 122(121,5).
Dat is denk ik moeilijk precies uit te kienen, gezien de productietoleranties bij cranks. En misschien ook wel door verschillende hardheden van het voor de crank gebruikte alu, waardoor de ene crank marginaal verder op de as schuift dan de andere (bij hetzelfde aantrekkoppel).