Cannondale Lefty Ocho vragen (pics inside)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van wat ik zo gelezen heb is het wel gebruikelijk dat een Lefty iets naar rechts trekt als je met losse handen fietst.

Zou het kunnen dat simpel gezegd de vork links tegen de wielas duwt, terwijl de rechterkant van de as niet "geduwd wordt" zoals bij een standaard vork wel het geval is? En de rechterkant daardoor iets "achterblijft" waardoor de fiets licht naar rechts trekt.
Dit krachtenspel is dan zo marginaal dat het totaal geen rol meer speelt zodra je de handen aan het stuur hebt.

Ik heb geen technische achtergrond, dus als een of andere ingenieur in deze theorie gaten wil schieten is-ie welkom ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Denk wel dat dat het is. Een autowiel klapt ook om als je de stuurstang loshaalt en gaat rijden.

Maar het is een beetje een gevoelige kwestie. :wink:
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een autowiel staat scheef(camber en toespoor), niet in het midden van auto én is gemaakt om met z'n tweelingbroer samen te werken.

Het kan natuurlijk wel zo zijn dat minieme speling en flex er voor zorgen dat het voorwiel bij een Lefty ietsjes een kant op kan.
Een gewone vork heeft die speling en flex ook, maar daar heffen L en R elkaar op als het gaat om het sporen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Precies wat Kermit zegt. Stel je neemt een as van 1 meter. Aan het ene uiteinde zit het wiel, met het andere eind ga je het wiel voortbewegen.
Door de onvermijdelijke rolweerstand zal er weerstand voelbaar zijn in het voortbewegen. Hoe groter de rolweerstand hoe beter het voelbaar zal zijn.
Marginaal bij een lefty maar voelbaar als je met losse handen rijdt.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee.
Het voorwiel zit precies onder het balhoofd, in de hartlijn van het frame.
Hoe het wiel daar op z'n plek wordt gehouden maakt niet uit.
Zolang het een ideale wereld is zonder flex en speling.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie