Cannondale Lefty Ocho vragen (pics inside)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hallo allemaal,

vandaag eindelijk m'n Lefty Ocho carbon binnen gekregen en meteen een paar vragen van deze noob:

1) Links op de foto de Lefty, rechts een SID.
Nu vroeg ik mij af of ik een crown race moet monteren op de Lefty?
In de manual staat "molded crown race" bij de carbon versie, dus zou het niet hoeven?

2) Kan ik de balhoofdlagers gebruiken die nu in mijn frame zitten en waar deze SID dus ook in zat, of heb ik voor de Lefty speciale lagers nodig?
Die 36 graden lijkt een standaard hoek te zijn?

3) Wanneer je van bovenaf op de vork kijkt zit de wielas niet direct onder de kroon gemonteerd, hoort dit zo?
Is dit vanwege de offset van -ik geloof- 50mm?

Afbeelding

Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

wielas direct onder de kroon is inderdaad de offset.
Inderdaad geen crown race nodig. Of het lager past is afhankelijk van hetgeen er nu in het frame zit. De fietsindustrie kent teveel standaards die geen standaard zijn.
Steek de vork er eens in. Klopt dat een beetje?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor de antwoorden.
Dan blijft de lager vraag nog staan.

Ik heb vrijdag een marathon dus ik ga de fiets nu niet uit elkaar halen.
Ook heb ik nog geen bijpassend voorwiel, maar na de marathon kan ik de vork er wel even in hangen.

Dacht misschien dat er een makkelijk antwoord zou zijn, maar inderdaad, teveel lager standaarden (daarom weet ik ook niks van lagers af :P )

Oh, als je denkt dat de SID er nu uit is, dit is een oude SID die ik nog had liggen, zit momenteel een Ultimate in.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Balhoofdlagers hebben een hoek/schuine kant van 45 of 36 graden, op die vorkconus hoort duidelijk een 36 graden lager ;-)

De framekant moet uiteraard overeenkomen met de cup in je frame, of de afschuining van je frame als je een volledig geintegreerd balhoofd hebt. En naast de hoek heb je nog een diameter om rekening mee te houden...

"Gewone" vorken hebben ook een offset, daar zal de as ook niet in de doorgetrokken lijn van de balhoofdbuis staan. Hoe meer offset hoe korter de naloop wordt, en daarmee hoe scherper/directer/nerveuzer het stuurgedrag (doorhalen wat niet van toepassing is ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: di 12 april 2022, 07:39 Balhoofdlagers hebben een hoek/schuine kant van 45 of 36 graden, op die vorkconus hoort duidelijk een 36 graden lager ;-)

De framekant moet uiteraard overeenkomen met de cup in je frame, of de afschuining van je frame als je een volledig geintegreerd balhoofd hebt. En naast de hoek heb je nog een diameter om rekening mee te houden...
Thanks voor de uitleg.
Ik heb even war research gedaan en blijkbaar heb ik dit lager in mijn Specialized Crave:

https://webshop.bestbike.de/us/speciali ... tegra.html

Dit is een 45/45 lager.
Zou ik dus precies zo'n lager als deze met deze diameters alleen dan een 36/45 variant moeten hebben?
Dus 52X40X7MM 36/45?

En heb ik dan alleen het onderste lager nodig of ook de bovenste?
Bij het bovenste lager is geen schuine kant meer toch?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bovenste lager heeft ook een schuine kant, dat is nodig om goed te kunnen centreren. Dus je frame of cup heeft boven ook een hoek.
De binnenring van het bovenste lager heeft ook een schuine kant, maar die komt natuurlijk altijd overeen met de hoek van de ring die bij je balhoofdset komt.
Vermoedelijk kun je je bovenste lager gewoon laten zitten.

Ik zou inderdaad denken dat je onder een lager nodig hebt dat identiek is aan het huidige, maar dan met een 36 graden hoek aan de vork-kant (dus de afschuining van de binnenste lager-ring).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het bovenste en onderste lager hebben niet veel met elkaar te maken.
Net als voor en achterband. Je hebt ze beide nodig en het moet passen, maar dat is het wel zo'n beetje.
Dus boven kies je iets dat past tussen je vork en frame. Waarschijnlijk kan je je oude lager en cups hergebruiken.
Onder is dat eigenlijk ook zo, behalve dat de grote C eigenwijs is geweest en de crownrace aan de vork vast heeft gemaakt.
Daardoor heb je dus een lager nodig dat aan de ene kant 36° is en aan de andere kant in je frame past, of in de cup.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bedankt voor de duidelijke tips!

Toevallig ook aanraders voor een 52X40X7MM 36/45 lager?
Merk / website?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Inmiddels een paar maanden verder en afgelopen week eindelijk zin en tijd gehad om de Lefty te monteren.

Monteren ging prima met het nieuwe onderste lager met de juiste hoek.
De vork gedraagt zicht uitstekend op de trails, fijner dan de SID Ultimate die ik had.
Lekker soepel en weinig pomp bij staand klimmen. Ik heb de Lockout niet geïnstalleerd en die hoeft er ook niet op aangezien de vork zich prima gedraagt.

Enige vraag die ik heb, of dat Lefty eigen is, is dat wanneer ik met handen los fiets de fiets als het ware naar rechts omvalt.
Het is niet zo dat het voorwiel gelijk de berm induikt, maar je voelt de fiets naar rechts hangen.

Stuur draait allemaal soepel.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Misschien kan je een righty monteren en kijken of het andersom hetzelfde is :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik rij al jaren op een cannondale scalpel met Ocho en bij mij trekt de fiets ook naar rechts als ik met losse handen rij. Maar het is niet heel veel. Ik kan nog gewoon een reep pakken uit met t-shirt en opeten. Ik kan dus gewoon wel een stuk recht door fietsen met losse handen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Thanks voor je reactie, lijkt me duidelijk dan.
Ik kan ook gewoon een fotootje schieten onder het fietsen, alleen wat minder makkelijk :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Komt, denk ik, door de kabels, die gaan allemaal dezelfde kant op en "trekken" aan je vork.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 7 augustus 2022, 18:34 Komt, denk ik, door de kabels, die gaan allemaal dezelfde kant op en "trekken" aan je vork.
Dan moeten de kabels duwen. Fiets trekt naar rechts. Of denk ik nu verkeerd? Heb het zelf ook al eens gevoeld bij een proefrit.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kan niet meer schreef: zo 7 augustus 2022, 21:06
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 7 augustus 2022, 18:34 Komt, denk ik, door de kabels, die gaan allemaal dezelfde kant op en "trekken" aan je vork.
Dan moeten de kabels duwen. Fiets trekt naar rechts. Of denk ik nu verkeerd? Heb het zelf ook al eens gevoeld bij een proefrit.
Je hebt gelijk.
Maar dat doen ze ook ( duwen), omdat ze te lang zijn?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie