welke banden passen er op mijn velg

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mwijnstekers
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 april 2022, 10:46

Hoi
ik heb een vraagje ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een canyon Grail
nu zitten daar standaard in mijn geval Schwalbe go one bite banden op van 40 MM breed en 27.5 inch. een heerlijk band om mee te gravelen.

Maar aangezien ik in de randstad woont zal ik er voornamelijk mee op verharde ondergrond rijden ,en twee a drie keer per maand op Gravelen .vandaar dat ik een band zoek die iets sneller is.
nu is de binnen-velg maat 24-mm en iemand vertelde me dat ik daar alleen banden van 38-mm en breder op kon zetten, klopt dit ?
of kan ik er ook een 32-mm band op zetten ?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4701
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik ken je budget niet maar zou in dit geval een wielsetje 28" overwegen met 32 banden. Je kunt dan prima een breedte van 20 nemen. Op MP genoeg te vinden. Ook zijn er in die maat veel meer banden te vinden. 27.5 kent niet veel opties voor 32 breedte.

Je hoeft dan ipv elke keer banden alleen je wielset te wisselen. Shims bij je Centerlock schijven en het is echt alleen een kwestie van een wielwissel.

Als dat budget technisch niet mogelijk is zijn 32 banden wel mogelijk maar je zit wel aan de randen van wat prettig rijdt. Een zo goed als profiel loze band is dan het beste.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Mwijnstekers schreef: wo 13 april 2022, 10:59 Hoi
ik heb een vraagje ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een canyon Grail
nu zitten daar standaard in mijn geval Schwalbe go one bite banden op van 40 MM breed en 27.5 inch. een heerlijk band om mee te gravelen.

Maar aangezien ik in de randstad woont zal ik er voornamelijk mee op verharde ondergrond rijden ,en twee a drie keer per maand op Gravelen .vandaar dat ik een band zoek die iets sneller is.
nu is de binnen-velg maat 24-mm en iemand vertelde me dat ik daar alleen banden van 38-mm en breder op kon zetten, klopt dit ?
of kan ik er ook een 32-mm band op zetten ?

alvast bedankt
wat zegt de fabrikant ?, en iemand zegt ?..... :o , en welke info heb je al ingewonnen op het www ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je een 40 mm brede slick kunt vinden, is dat waarschijnlijk de snelste optie. Het is niet zo dat een smaller bandje minder rolweerstand heeft.

En nu vallen sommige 35 mm bandjes best breed... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Voor €9,14 per band zou je ook deze 35 mm band (Schwalbe Kojak draadbanden) kunnen uitproberen: https://www.bike24.com/p2101906.html
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die Kojak is 1,35”: maal 2,54 = 33mm breed. Prima!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Willem Altes schreef: do 14 april 2022, 23:03 Voor €9,14 per band zou je ook deze 35 mm band (Schwalbe Kojak draadbanden) kunnen uitproberen: https://www.bike24.com/p2101906.html
Als het binnen je budget ligt, zou ik voor vouwbanden gaan, die rijden soepeler
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb redelijk wat wegkm's gemaakt op 47mm Byway's in 27.5", dat zijn feitelijk slicks met een klein nopje aan de randen om ook nog een bospaadje mee te kunnen pikken. Rolt uitstekend op straat, als je de druk maar hoog genoeg houdt (ik reed ze op drie bar). Zachte banden op straat werkt niet.

En ik heb nog een paar zgan 27.5" Panaracer slicks in 42mm liggen, die zijn lichter dan de Byway's en daarmee voelt het rijden (aanzetten) nog wat lichtvoetiger. Maar als je eenmaal rolt maakt een paar gram niet zoveel meer uit.

De winst in rolweerstand (op straat) die je krijgt bij het overstappen van noppenbanden naar slicks is veel groter dan de winst van 27.5" naar 28" wielen, daar ben ik zeker van. Die Panaracers zijn gewoon echt snelle bandjes.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik zou me niet al te druk maken over 32mm banden op jouw velgbreedte. Ik neem aan dat je dan wel snelle racebandjes gaat nemen, want die G-Ones zijn bijna niet te verslaan. By-Way is inderdaad een goed alternatief. Wel het comfort, maar iets minder rolweerstand (en geluid) dan de G-Ones. Persoonlijk zou ik de G-Ones er gewoon om laten zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

TS is na het stellen van zijn vraag niet meer op het forum geweest, dus ik zou niet teveel energie meer steken in antwoorden verzinnen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie